23948sdkhjf

Teknikbrister kostar svenska nätbutiker miljoner

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

”Onödigt tappa kunder”, menar Stripes Nordenchef

Det är fortfarande för krångligt för svenska kunder att checka ut från svenska nätbutiker. Resultatet är uteblivna intäkter i miljonklassen, enligt den årliga undersökningen från betalningsföretaget Stripe som omfattar 100 av Sveriges populäraste nätbutiker.

Läs också: Ska revolutionera handeln med hjälp av USA-jätte

– Med tanke på priskonkurrensen från utländska e-handelsbolag är det onödigt att tappa kunder på grund av tekniska fel. Det sänker de svenska nätbutikernas konkurrenskraft. Och just näthandeln behöver ett tydligt kundfokus, inte minst med tanke på att fysiska butiker får det allt svårare, säger Erik Olofsson, Nordenchef för Stripe.

Visserligen är felen i kassorna färre jämfört med 2018 (25 procent av butikerna hade fem fel eller fler, att jämföra med 28 procent 2018), men många av problemen kvarstår och fortsätter att påverka handlarnas försäljning negativt.

Vanliga återkommande fel:

  • Nätkassorna identifierar inte i realtid vilken typ av betalkort kunden använder så att kunden tryggt kan fylla i rätt uppgifter.
  • Kassan blockerar inte automatiskt kort som passerat sitt giltighetsdatum.
  • Kassan har inte installerat autofill på rätt sätt, vilket gör att kunderna tvingas fylla i alla sina uppgifter vid varje nytt köptillfälle. Var fjärde undersökt nätbutik hade inte autofill installerat.

– Många problem som egentligen är onödiga kvarstår alltså. Problem med att göra det smidigt för kunden att checka ut sin varukorg kan åtgärdas ganska enkelt, menar Erik Olofsson.

En brist är också att de de SCA-kompatibla betalningsmetoderna Apple Pay och Google Pay knappt existerar inom svensk e-handel. Bara en av de undersökta nätbutikerna erbjuder Apple Pay och ingen Google Pay.  

Undersökningen omfattar Sveriges 100 populäraste nätbutiker. Urvalet gjordes i januari 2020 med hjälp av verktyget Alexa Ranking. Därefter gjordes en manuell granskning och analys av betalningsflödet på samtliga sajter.

Mer om: Stripe | teknik
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Underklädeskomet ska växa med e-handel

Cecilia Marlow lämnar Svenska Handelsfastigheter – oense med ägarna

H&M-konkurrent rekryterar från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Så flyttade Lyko till nytt automatiserat centrallager

55 000 artiklar, tre miljoner produkter på fyra dagar. “Jag är så stolt över våra medarbetare.”

Loomis köper finländsk jätte med uttagsautomater

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

Nyhetsbrev

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Arkiv

På nytt jobb
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Nästa butiksöppning för Kungsängen

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Avtalsrörelsen
Så vill facket ändra OB-ersättningen

Emmaus tredje second hand-butik

Försämrat resultat för e-butiker med smycken

Två nya Jyskinvigningar

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Shopgun blir eReklamblad

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

Finska Posten köper Aditro

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Här är trenderna från megamässan Euroshop

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet i Düsseldorf.

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Dubbelöppning för Arken Zoo

Blir driftschef hos Löplabbet

Här lägger designbutiken ned

Ny ansvarig för Arket

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.125