23948sdkhjf

Avslöjar: Coop öppnar Amazon Go-butiker nästa år

Ett antal av de obemannade butiker som Coop planerar att öppna kommer istället att bli Coop Go-butiker. Om det och flera andra tekniska planer berättar Amer Mohammed, chef för Coops affärsområde Digital, i en intervju med Dagens Handels systertidning Fri Köpenskap.

För en vecka sedan kunde Fri Köpenskap berätta att Coop planerar att öppna en rad obemannade butiker.

Läs också: Coops försäljningsdirektör lämnar – blir vd för GS1 Sweden

Men det är bara början.

– Du vet, Netflix började som ett uthyrningsföretag för dvd:er, men deras endgame var streaming. Hos oss blir det samma sak. Visst, obemannade butiker är första steget men vårt endgame är Go-koncept, säger Amer Mohammed.

Redan nästa år planeras en eller två av de obemannade butikerna att förses med omfattande kamerautrustning som skapar en virtuell varukorg och registrerar när kunden plockar eller lägger tillbaka varor. På så sätt kan kunden bara gå in, fylla en ryggsäck med varor och gå ut. Skanning och betalning sköts, precis som hos Amazon Go, av sig själv.

När det gäller teknik brukar jag säga att det handlar om att misslyckas snabbare än alla andra. Om vi kommer igång och testar snabbt så får vi insikter. Funkade det eller funkade det inte? Vad kan man göra annorlunda?

Läs också: Klart: Coop öppnar obemannade butiker

De tekniska möjligheterna har alltid funnits där, problemet är priset.

– För tre år sedan, när den första Amazon Go-butiken kom så kostade den cirka 3 miljarder kronor att utveckla. I dag är den nere på 300 miljoner och om tre år till så lär de vara nere på 30 miljoner. Då kan det helt plötsligt bli intressant i alla fall för några lite större flaggskeppsbutiker.

Men när den dagen kommer så gäller det att vara redo för snabb utrullning, inte ligga i startblocken. Med hänsyn till ekonomin blir det förstås i en inledningsfas inte tal om några stora butiker utan snarare relativt små. Trafiktäta platser i stadsmiljö är kanske inte heller är någon vild gissning.

I Amazon Go läggs en virtuell varukorg automatiskt upp när kunden plockar en vara. Samma teknik tänker Coop använda.

Men förutom obemannade butiker och ”Go-butiker” finns mycket annat i kikaren. När Amer Mohammed tillträdde sin nya tjänst hos Coop i höstas var det inte något diskret inträde.

Läs också: Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

– Om fem år ska vi ha världens bästa dagligvaruhandelsupplevelse, eller så har jag fått sparken. Jag vill inte ligga mittemellan och skvalpa, berättade han för Fri Köpenskap då.

Har du känt en stor press att leverera på dina kaxiga uttalanden?

– Nej, jag är inte alls pressad ur den aspekten eftersom det inte finns någon som ställer högre krav på mig än vad jag gör på mig själv. Jag är mer irriterad över att vi inte är marknadsledade i dagligvaruhandeln. Mitt mål är förstås att vi ska bli det, även om det så klart kommer ta tid.

Men den senaste tiden har också en hel del tekniska nyheter från Coop börjat dyka upp, där Scan & Pay och obemannade butiker kanske är de mest påtagliga.

– Obemannade butikerna är ett typexempel på hur vi på bara några månader tagit fram något som vi tror att kunderna kommer att älska och som kommer att växa till att bli en viktig del i kundens vardag. Sedan tycker jag att det visar hur mycket Coop vågat satsa på teknik och vilket modigt ledarskap det krävs för att ge oss fria händer.

Coops första obemannade butiker kommer att öppnas i Gävle under hösten.

Scan & Pay-appen. Vad kommer den att få för betydelse när det gäller de hållbarhetsdeklarationer som Coop tagit fram?

– Den kommer att bli avgörande eftersom det är där som kunden kommer att få tillgång till informationen. Deklarationen kan komma upp som en widget i telefonen när du skannar varan, vilket är tänkt att börja testas i oktober eller kanske till och med september. Det kommer inte att gälla alla varor från start utan vi kommer att börja med några vanliga produktkategorier.

Läs också: Coop rekryterar ny AI-chef

Kopplat till appen samt hållbarhetsdeklarationen, som visar en rad dataparametrar i ett spindeldiagram, kan Coop också koppla på en rad tjänster. Ett exempel är hälsa där en ny ”Happy face”-tjänst är på gång. Kunden får en glad eller ledsen smilie-gubbe beroende på hur nyttig varan är. Den som inte vill ha en viss typ av ingrediens kan också lägga in det.

Scan & Pay-appen och dess tjänster kommer att testas under sommaren bland annat hos Coop Sveavägen som redan dragit igång samt CBS nya flaggskepp i Hagastaden som invigs den 29 september.

– Men så fort vi ser att testerna går bra är tanken att rulla ut det över hela Stockholmsområdet lagom till julhandeln och sedan till resten av butikerna under första kvartalet 2021. Vi ska förändra branschen så det är bara att köra. Det finns inget anledning att hålla tillbaka.

En annan sak som Coop kommer att testa framöver är vad de kallar för levande kvitton. Att erbjuda digitala kvitton är knappast något ovanligt i branschen men Amer Mohammed och Testlabbet har försökt att tänka steget längre.

Läs också: Ikeas transportör storsatsar i Göteborg

– Om man tittar hur det ser ut hos konkurrensen just nu så är det digitala kvittot egentligen bara en pappersbit fast på skärmen istället. Vi har ställt oss frågan vad kvittot har för värde och vilken historia den kan berätta. Vi kallar det för #Levande kvitton. Det vi kommer att ta fram är världsunikt.

Och hur kommer de att fungera?

– Jag kan inte berätta för mycket ännu men säg till exempel att du köper mjölk var sjätte dag fyra månader i rad. Då kan kvittot hoppa till och säga, ”vet du vad, du köper den här mjölken så ofta, varför inte automatisera den processen så ser vi till att du alltid har den hemma”. Sedan finns det mycket coolare grejer men vad det är vill jag inte avslöja nu.

Så du tänker dig en typ av prenumeration via e-handeln?

– Precis, eller att man beställer den till butiken. Tekniken är inget utan en upplevelse som sätter den på plats och vi tror att vi har hittat den upplevelsen. Om det sedan fungerar får framtiden utvisa. Tanken är i alla fall att göra tester under första kvartalet 2021.

Ett annat grepp som Coop testar är digitala kölappar. Butikerna i Bromma, Stuvsta och Fridhemsplan är exempel där möjligheten finns i dag. Kunderna skannar en QR-kod och får en digital kölapp via en hemsida.

– Då kan du ta en digital kölapp och sedan gå iväg och göra saker samtidigt som du ser vilket det nuvarande numret är. På sikt kan vi förstås baka in det i appen vilket gör att du kan plocka din kölapp hemifrån och knalla ner till butiken när det börjar närma sig din tur. Det här är ett exempel på en idé vi fick och sedan letade upp ett lämpligt start up-bolag som hjälpte oss, konstaterar Amer Mohammed.

Det är ju alltid lätt att vara kaxig som ny, men när du fått känna på branschen ett tag. Upplever du att du kommit ner på jorden en aning?

– Nej, absolut inte, min arrogans är kvar. Det är väldigt lätt att sitta på höga stolar och prata om att det här är en speciell bransch och bla, bla, bla. Men om man alltid bara utgår från vad kunden vill ha så är det faktiskt ingen raketforskning. Vi designar en kundupplevelse, gör tester och först efter det tittar vi vad vi behöver för teknik för att kunna realisera det. Om det är papper och penna som behövs, ja då satsar vi på det. Är det ett program som tagits fram av två ungdomar i en källare i San Francisco, ja då kontaktar vi dem. Men det är aldrig tekniken som kommer först.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.096