Omnikanal, dags att skrota en uttjatad snackis!

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Anders Fors, Senior strateg på retailbyrån Kollo anser att det är hög tid att skrota begreppen omnikanal och touchpoints.


Vi har funderat mycket på det här med omnikanal, touchpoints och att hjälpa kunden att seamless röra sig mellan olika kanaler. Omnikanal, ersatte multikanal som buzzword. Möten mellan företag och kund i kundresan blev touchpoints. Digitaliseringen har öppnat en mängd nya möjligheter för dessa möten och kundens köpprocess är långt ifrån linjär längre. Om den någonsin varit det? Men vi funderar på om hela resonemanget fortfarande är inifrån och ut. Vad sägs om att istället för att se de olika kanalerna som säljkanaler, att se dem som köpkanaler istället? Kanaler där du möter kunden, inte för att sälja utan för att skapa förutsättningar för kunden att köpa. Att trigga igång kundens vilja att köpa.

Byt perspektiv!
Den stora skillnaden i perspektivet säljkanal och köpkanal är att gå från att tänka inifrån och ut till   att tänka utifrån och in. I en säljkanal är syftet att sälja så mycket som möjligt. Fokus är att få ut så många produkter som möjligt till kunden. En köpkanal är vad det låter som. Här skapas förutsättningar för kunden att köpa. Det innebär att du i alla val och beslut utgår från kunderna. Fokus blir att göra det enklare för kunderna att köpa. Att jobba med köpkanaler blir därför lika med att jobba kundcentrerat.

Switchpoints
Vi på Kollo brukar alltid prata om att det bästa sättet att sälja mer är att få kunderna att vilja köpa mer. Så när vi ändå föreslår nya perspektiv har vi ett annat tips också. Att titta på de olika kanalerna, mötena mellan dig, ditt företag och kunden som switchpoints i stället för touchpoints. Möten där du antingen konverterat din kund till ett köp i den specifika kanalen eller hjälper kunden att växla över till den kanal som ger mest kundnytta i det steget av köpprocessen. En kund som kommit till butik för att känna och klämma på produktens kvalitet, men som åker buss hem kanske inte vill eller kan bära med sig allt. Hjälp då kunden att enkelt växla över till att knappa hem produkten online och få leverans direkt hem.

Understöd köpviljan!
Kunderna använder olika kanaler för olika syften, vid olika tillfällen och har olika förväntningar på mötena. Hjälp dem att röra sig seamless. Inte för att du ska sälja mer utan för att få kunden att vilja (och kunna) köpa mer.
För att kunna hjälpa kunden på bästa sätt måste du förstå dina kunder och deras kundresa. Vilka förväntningar har de på respektive switchpoint? Anpassa din kanalstrategi, vilket jobb de olika kanalerna ska göra, efter kundens förväntningar. Då når du crosschanneloptimering på riktigt.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

David Grenthe
Som en duktig servitör/servitris som får kunden att välja olika saker genom att inspirera kunden och få den sugen på just att vilja spendera mer.

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Rapport från en framtidskonferens

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Raka vägen från Växjö

Anrik småländsk lampbutik öppnar i Stockholm.

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Media Markt satsar stort

"Vi är definitivt här för att stanna", säger företagets vd för Sverige.

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

Arkiv

Elektronikkedjan höjer tempot i Norge

De öppnar i Bromma Blocks

Party Land flyttar in, Design for Home poppar upp och Gatt blir Thernlunds.

Starkt utfall i bygghandeln

Försäljningen ökade i byggmaterialhandeln i augusti. Branschen tror att den goda utvecklingen står sig in i hösten.

Här öppnar Elgiganten

Sealife lämnar Kungsgatan

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar tillfällig butik i modestaden.

Smarta saker på NK i höst

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Disney kommer till Täby

Assa Abloy köper amerikanskt bolag

Stockholmarna säger nej till Stureplanerna

Toys R Us i rekonstruktion

Leksaksjätten har skulder på miljoner.

Digitala betalningsmedel blir allt mer populära

Vi har vant oss vid att ha det mesta tillgängligt i mobilen, även vår plånbok. Svenskarna är bäst i Europa på att använda sådana tjänster. Framväxten av nya betalningsmedel går med en hissnande fart och Visa är med och driver utvecklingen och ser fem faktorer som underlättar genombrottet.

Europris har valt nytt centrallager

Östenssons skaffar apotek och post

Första butiken kan följas av flera.

Happy Plugs med ny vd

Odd Mollys och Gudrun Sjödéns tidigare vd till teknikföretaget.

Nu kommer årets rosa produkter

Åhléns City bjuder in Systembolaget

I veckan öppnar Systembolaget en ny butik i centrala Stockholm.

O´Learys till Kungälv

Restaurangkedjan öppnar i Kongahälla shopping.

På nytt jobb
Hon ska utveckla Mood

Postnord tappar i koncernledningen

Scorett tar över Wallenbergs

Arla kan köpa australiensisk mejerijätte

Godisbutiken sprider sina rötter

Hundglass till New York

Arken Zoo köper Djurkompaniet

Så sålde H&M

Nytt om Apples bygge

Vaimo i shoppingtagen

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Arla inleder samarbete med prisjämförelsesajt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.118