Omnikanal, dags att skrota en uttjatad snackis!

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Anders Fors, Senior strateg på retailbyrån Kollo anser att det är hög tid att skrota begreppen omnikanal och touchpoints.


Vi har funderat mycket på det här med omnikanal, touchpoints och att hjälpa kunden att seamless röra sig mellan olika kanaler. Omnikanal, ersatte multikanal som buzzword. Möten mellan företag och kund i kundresan blev touchpoints. Digitaliseringen har öppnat en mängd nya möjligheter för dessa möten och kundens köpprocess är långt ifrån linjär längre. Om den någonsin varit det? Men vi funderar på om hela resonemanget fortfarande är inifrån och ut. Vad sägs om att istället för att se de olika kanalerna som säljkanaler, att se dem som köpkanaler istället? Kanaler där du möter kunden, inte för att sälja utan för att skapa förutsättningar för kunden att köpa. Att trigga igång kundens vilja att köpa.

Byt perspektiv!
Den stora skillnaden i perspektivet säljkanal och köpkanal är att gå från att tänka inifrån och ut till   att tänka utifrån och in. I en säljkanal är syftet att sälja så mycket som möjligt. Fokus är att få ut så många produkter som möjligt till kunden. En köpkanal är vad det låter som. Här skapas förutsättningar för kunden att köpa. Det innebär att du i alla val och beslut utgår från kunderna. Fokus blir att göra det enklare för kunderna att köpa. Att jobba med köpkanaler blir därför lika med att jobba kundcentrerat.

Switchpoints
Vi på Kollo brukar alltid prata om att det bästa sättet att sälja mer är att få kunderna att vilja köpa mer. Så när vi ändå föreslår nya perspektiv har vi ett annat tips också. Att titta på de olika kanalerna, mötena mellan dig, ditt företag och kunden som switchpoints i stället för touchpoints. Möten där du antingen konverterat din kund till ett köp i den specifika kanalen eller hjälper kunden att växla över till den kanal som ger mest kundnytta i det steget av köpprocessen. En kund som kommit till butik för att känna och klämma på produktens kvalitet, men som åker buss hem kanske inte vill eller kan bära med sig allt. Hjälp då kunden att enkelt växla över till att knappa hem produkten online och få leverans direkt hem.

Understöd köpviljan!
Kunderna använder olika kanaler för olika syften, vid olika tillfällen och har olika förväntningar på mötena. Hjälp dem att röra sig seamless. Inte för att du ska sälja mer utan för att få kunden att vilja (och kunna) köpa mer.
För att kunna hjälpa kunden på bästa sätt måste du förstå dina kunder och deras kundresa. Vilka förväntningar har de på respektive switchpoint? Anpassa din kanalstrategi, vilket jobb de olika kanalerna ska göra, efter kundens förväntningar. Då når du crosschanneloptimering på riktigt.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

David Grenthe
Som en duktig servitör/servitris som får kunden att välja olika saker genom att inspirera kunden och få den sugen på just att vilja spendera mer.

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chokladcafé satsar på franchise

Varumärkesintrång ett växande problem

Undersökningar visar att tre fjärdedelar av alla varumärken utsatts för varumärkesintrång under 2017.

Planerar uppsägningar

Så sålde RNB i december

Modekoncernen överväger emission och släpper med anledning därav en försäljningsuppdatering mitt i kvartalet.

Ikea investerar i Matsmart

Matsmart fyller kassan för tillväxt när Ikea-koncernen står som ny minoritetsägare i bolaget.

Rekordförsäljning för Apotea.se

Nyhetsbrev

Lägger ner en butik och flyttar en annan

Arkiv

Uppåt för byggmaterialhandeln

Försäljningen ökade nära fem procent år 2017.

Idag öppnas Amazons automatiska butik

Efter tekniska problem och flera förseningar öppnar butiken nu för allmänheten.

Kameror avslöjade stöldhärva på Gekås

Vill ha nattarbete

På nytt jobb
Möblerar om i ledningsgruppen

Jakt och inredning

De öppnar butiker i nya handelsfastigheten i hörnet Humlegårdsgatan och Grev Turegatan i Stockholm.

5

Stopp för kontanterna

På nytt jobb
Ny chef på Nets

På nytt jobb
Han tar över på Elon

De är mest beundrade

Lidls expansion – ett magplask

De tar plats i Mölndal galleria

43 butiker, caféer och restauranger är klara att flytta in i Mölndal galleria som slår upp portarna i år.

Rätt kläder efter väder med väder-app

Välkomnar Postnords åtgärder

”Låt oss hoppas att arbetet sker skyndsamt”, säger Stefan Kvarfordt, EU-ansvarig på Svensk Handel.

Inviger station i Pajala

1

Postnord höjer avgifterna

Outnorth med ny majoritetsägare

Fredells lämnar Woody

På nytt jobb
Han blir ny vd för Elodie Details

Ackordsförslaget godkänt - rekonstruktionen upphör

Slutförhandlar frihandelsavtal

Värvar en miljon medlemmar på ett år

På nytt jobb
Hon är Cloettas nya vd

Pricer levererar

Julen lyfte Marimekko

Butiker måste satsa på upplevelser

Ökar försäljningen

Han tar plats på Dustin

Sparkar 5 000

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.222