23948sdkhjf

Omnikanal, dags att skrota en uttjatad snackis!

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Anders Fors, Senior strateg på retailbyrån Kollo anser att det är hög tid att skrota begreppen omnikanal och touchpoints.


Vi har funderat mycket på det här med omnikanal, touchpoints och att hjälpa kunden att seamless röra sig mellan olika kanaler. Omnikanal, ersatte multikanal som buzzword. Möten mellan företag och kund i kundresan blev touchpoints. Digitaliseringen har öppnat en mängd nya möjligheter för dessa möten och kundens köpprocess är långt ifrån linjär längre. Om den någonsin varit det? Men vi funderar på om hela resonemanget fortfarande är inifrån och ut. Vad sägs om att istället för att se de olika kanalerna som säljkanaler, att se dem som köpkanaler istället? Kanaler där du möter kunden, inte för att sälja utan för att skapa förutsättningar för kunden att köpa. Att trigga igång kundens vilja att köpa.

Byt perspektiv!
Den stora skillnaden i perspektivet säljkanal och köpkanal är att gå från att tänka inifrån och ut till   att tänka utifrån och in. I en säljkanal är syftet att sälja så mycket som möjligt. Fokus är att få ut så många produkter som möjligt till kunden. En köpkanal är vad det låter som. Här skapas förutsättningar för kunden att köpa. Det innebär att du i alla val och beslut utgår från kunderna. Fokus blir att göra det enklare för kunderna att köpa. Att jobba med köpkanaler blir därför lika med att jobba kundcentrerat.

Switchpoints
Vi på Kollo brukar alltid prata om att det bästa sättet att sälja mer är att få kunderna att vilja köpa mer. Så när vi ändå föreslår nya perspektiv har vi ett annat tips också. Att titta på de olika kanalerna, mötena mellan dig, ditt företag och kunden som switchpoints i stället för touchpoints. Möten där du antingen konverterat din kund till ett köp i den specifika kanalen eller hjälper kunden att växla över till den kanal som ger mest kundnytta i det steget av köpprocessen. En kund som kommit till butik för att känna och klämma på produktens kvalitet, men som åker buss hem kanske inte vill eller kan bära med sig allt. Hjälp då kunden att enkelt växla över till att knappa hem produkten online och få leverans direkt hem.

Understöd köpviljan!
Kunderna använder olika kanaler för olika syften, vid olika tillfällen och har olika förväntningar på mötena. Hjälp dem att röra sig seamless. Inte för att du ska sälja mer utan för att få kunden att vilja (och kunna) köpa mer.
För att kunna hjälpa kunden på bästa sätt måste du förstå dina kunder och deras kundresa. Vilka förväntningar har de på respektive switchpoint? Anpassa din kanalstrategi, vilket jobb de olika kanalerna ska göra, efter kundens förväntningar. Då når du crosschanneloptimering på riktigt.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Här lägger designbutiken ned

Miljonskulder för Digital Inn

Ny driftschef hos Löplabbet

Ny ansvarig för Arket

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Butik för Linum

Nyhetsbrev

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

Arkiv

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Gillblads i konkurs

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Woody öppnar på Svenska Mässan

Världens största Ikeavaruhus försenat

E-handelsraket flyttar lagret

Bygghemma förvärvar onlineaktör

Här öppnar Decathlon

Footway vill köpa Sportamore – budet värt 430 miljoner

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

VRG förlänger rekonstruktion

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Bring bygger ut sin paketutlämning

Cervera ökade försäljningen – digitalt och fysiskt

1

Klart: Här är butikerna som Teknikmagasinet driver vidare

Så sålde Clas Ohlson

Här nyöppnar Deichmann

På nytt jobb
Ny etableringschef hos Jysk

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – stort försäljningsras

Företagen med bäst kundservice

Pricer backade – stororder ger jättelyft

Returerna ökar – och inte bara inom e-handeln

Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Fyra nya koncept till Hede fashion outlet

Fem ska stärka fastighetsjättens kommunikation

Ljum januari i modehandeln – ras i skohandeln

Optimera förvärvar i Arboga 

På nytt jobb
Ny vd för Ikea

Lyko: Positiv start på 2020

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.115