Ransomware- årets affärssuccé

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

På CPX Sweden, säkerhetsföretaget Checkpoints seminarium om cybersäkerhet som hölls i Stockholm nyligen, talade Magnus Sköld, säkerhetsingenjör, om den senaste tidens ransomware-attacker ur ett lite annorlunda perspektiv.


Som representant för den fiktiva organisationen ”Cybercrime Experience” fick han publiken att le åt en företeelse som inte alls är rolig för den som råkar ut för den - den snabba spridningen av skadliga koder.

Med nöjd min talade han om att antalet ”kunder” (läs infekterade) under 2016 ökade med 60 procent över hela världen.
Han berättade som den nya – mycket effektivare metoden – att ta betalt för den data man kommit över:
– Vi krypterar datan, och låter sedan kunden betala för att få tillbaka sin data. Det smarta är att vi tar betalt i bitcoin - en valuta som inte går att spåra.  
En annan stor fördel med den nya metoden är att den går att sprida mycket bredare - från storföretag till privatpersoner.
– Och det bästa är att nästan alla vill betala!  80 procent betalar, 56 procent betalar över 100 000 svenska kronor och 20 procent betalar motsvarande 400 000 kronor. De gör det så gärna, fast alla pratar inte om det. Det är ju fortfarande lite skämmigt att vara ”kund” hos oss. Men det gör ju inget - vi är inte beroende av att våra kunder rekommenderar oss - de sprider ju vår programvara så flinkt ändå. Det räcker ju att installera på ett ställe för att infektera ett nätverk.
En ny ”tjänst” som håller på att introduceras är att kunden kan få tillbaka sin data gratis om hen sprider koden till två ”vänner”.
– En mycket populär tjänst!
Representanten för ”Cybercrime Experience” avslutar sin dragning med en prognos:
–Under 2017 räknar vi med att femdubbla vår räckvidd och omsättning.


Men det finns inte anledning att tillåta det trädet att växa upp i himlen.


På Checkpoint är man specialiserad på anti-ransomeware- system. Magnus Sköld arbetar med att utveckla system som stoppar attacker.
Sedan i vintras finns ett system som ger möjlighet att återställa krypterade filer. Det går också att upptäcka en attack som uppträder lokalt på en enhet och isolera enheten så att attacken inte sprids.
– Tester har visat att vårt anti-ransomeware-system stoppar 99,3 procent av attackerna, säger Magnus Sköld.
Målet är att rädda ”patient 0”, alltså att hindra en ny skadlig kod från att drabba sitt allra första offer och därigenom stänga ingångarna till alla de övriga.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ikea i nytt logistikläge

På fredagen öppnade Ikea sitt nya e-handelslager i Arlandastad norr om Stockholm.Ett perfekt logistikläge, enligt Ikeas kundupplevelseansvarige Peter Nilsson.

Här öppnar Lakritsroten

Vinstras för Strongpoint

Bring börjar med research

Initiativet får Transportföretagens hållbarhetspris

Bagaren och kocken med ny vd

Arkiv

Från Ikea till Ellos

E-handelskunder kräver snabba svar

Koll på GDPR
GDPR ett steg mot en digital inre marknad

Hans Peter Erlingsson, vd för dotterbolaget Digital Law inom Knowit-koncernen hoppas att fler ser den nya dataskyddsförordningen, GDPR, som en möjliggörare.

Ica-gruppens storförvärv godkänt – med reservation

Zoobranschen möts och lär

Leksaksmässa med moderna inslag

Baby- och leksaksbranschen hade bråda dagar i Upplands Väsby i veckan. 70 utställare fanns på plats för att visa nyheter för fack-inköpare.

Apoteket AB ökade omsättningen

Hon köper Grand Parfymeri

Twist & Tangos tidigare vd förvärvar skönhetsbutiker.

Apoteket AB byter ordförande

Newbie till Femman

Rånvåg mot elektronikbranschen

Paradisets crowdfunding - en framgång

Mer än 20 miljoner kronor och nya storinvesterare efter avslutad kampanj.

Apple Pay till Sverige

Jula öppnar två varuhus samma dag

Totalvändning för VRG

Resultatet stärktes och den jämförbara försäljningen ökade med 9 procent under fjärde kvartalet. Nu väntar ökat fokus på synergier mellan e-handel och fysisk butik.

Namnet klart för Axfoods nätapotek

Kosmetikkedja expanderar i stor stil

Kicks öppnar nu sin tredje flaggskeppsbutik i år, denna gång i Malmö.

1

Mobil plånbok floppade

7-Eleven tydliggör konceptet

Ett paket från Brunna

Pinsamt avslöjande för H&M

ÖoB öppnar sitt andra varuhus i Karlstad.

Detaljhandeln kartlagd på kommunnivå

Clas Ohlson septemberökar

Årets Ruter Dam utsedd

Jysk och Dollarstore till ny handelsplats

Matkassebolaget vill in på börsen

Plantagen öppnar nya butiker

Ikeas siffror släppta

Från Skanska till Vasakronan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157