23948sdkhjf

Brittisk hälsojätte expanderar i Sverige

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Köper upp 30 år gamla familjeföretaget Hälsa för alla.

Den brittiska hälsobutikskedjan Holland & Barrett, som med sina mer än 1 150 butiker runt om i världen gör dem till Europas största hälsobutikskedja i Europa meddelar nu att de köper upp den svenska kedjan Hälsa för alla samt deras 12 butiker.

Läs också: Holland & Barrett byter vd inför expansion

Holland & Barrett, som i sin tur ägs av den L1 retail tog sig in på den svenska marknaden 2016 med sin första butik i Mall of Scandinavia och har sen dess etablerat ytterligare tre butiker, vilket nu alltså i ett slag blir till 16 butiker totalt.

Förvärvet är en del i en stor expansionsplan för hela Skandinavien där målet på sikt är att etablera närmare 500 butiker.

– Vi tror på potentialen som finns i den skandinaviska marknaden och vi är nu väldigt intresserade av att köpa upp nya butiker och företag för att kunna expandera vidare, säger Chris Keen, finanschef på Holland & Barrett.

När det här ambitiösa målet kommer att uppnås går inte att säga i nuläget menar Chris Keen som menar att den största utmaningen för vidare expansion är intern.

– Vi vill växa och att få tillgång till butikslokaler så snabbt som möjligt, men vi får samtidigt inte tappa i kvalitet, säger han.

Tanken är att expansionen ska ske främst genom uppköp av butiker och andra företag med början i Stockholm för att sedan fortsätta i städer som Göteborg och Malmö och på längre sikt även i Norge och Danmark. Men antalet butiker är inte ett syfte i sig.

– Vi låter oss inte styras av fåfänga och stirrar oss blinda på antalet butiker, vi ser hellre att vi etablerar 100 kvalitativa butiker än att vi etablerar 10 000 dåliga.

Köpet av Hälsa för alla ska vara en av grundstenarna i den här expansionen. Nuvarande vd för företaget Rikard Furusten kommer att förbli vd även i Holland & Barrets svenska gren menar att företaget, som bildades 1986 i Huddinge har den erfarenhet, lokalkännedom och framförallt välutbildade personal som krävs för att bidra till en vidare expansion.

–En av våra största tillgångar är den lokala marknadskunskapen och med vårt mål om att starta 100 nya butiker i Sverige inom en snar framtid så kommer vår välutbildade personal att fungera som ambassadörer för vårt märke, säger Rikard Furusten.

Förutom den fysiska handeln har Holland & Barrett även planer på att expandera på näthandeln i Sverige.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Elon och Hemmy gör slut

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Så sålde Björn Borg

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Fortsatt trögt för Odd Molly

Nyhetsbrev

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Arkiv

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Så snabbt ökar Ica på nätet

Nu finns Åhléns skönhetskoncept på nätet

Kronans Apotek – nu även på NK

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

Icas resultat bättre än väntat

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Dyson öppnar blow dry-salong i MoS

Stenbeck går in i Caliroots

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Vill hyra ut mer sportutrustning – tar in riskkapital

På nytt jobb
Nya regionchefer till Clas Ohlson

Detaljhandelskedjan har finjusterat regionsindelningen i Sverige och rekryterat två nya regionchefer.

Här stänger H&M

På nytt jobb
Han blir Sverigechef på Klarna

Rekryteras internt och har arbetat i bolaget sedan 2008.

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Här öppnar Newbie härnäst

BoConcept vinner internationellt franchisepris

Blev inlåst på Byggmax

Bygghandeln omsätter mer

På nytt jobb
Lämnar Björn Axén för Kronans Apotek

Inredningsföretag med ny ägare

Butik för Brothers i konkurs

På nytt jobb
Efter Menigas köp av Wrapp – hon blir Sverigechef

Anrik apotekskedja lägger ner 200 butiker

Återvunnet hos Svenskt Tenn

Maxi störst under juli

Aktör satsar med ny Team Sportia

Se alla Företagens egna nyheter

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.171