23948sdkhjf

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Det menar Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

I takt med att konkurrensen i handeln blir allt intensivare ser vi hur kampanjer och reor blir viktigare för att locka kunderna. Även om försäljningen i många butiker ökar under Black Friday kan det vara en utmaning för handlarna att nå lönsamhet, säger han i ett uttalande.

Enligt uppgifter från Svensk Handel uppger 78 procent av butiksägarna att betydelsen för Black Friday har ökat och bland konsumenterna planerar 45 procent att handla under Black Friday.

Över hälften tänker köpa julklappar.

Försäljningen ökar i november på bekostnad av handeln i december. Det blir därför allt viktigare för handeln att även betrakta slutet av november som en del av julhandeln, säger Johan Davidson.

Black Friday infaller den fjärde fredagen i november och är ursprungligen en tradition från USA kopplad till högtiden Thanksgiving när amerikanerna är lediga.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078