Google hjälper småföretag växa på nätet

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Lanserar verktyget Adwords Express som ska ta fram lösningar för småföretag som vill marknadsföra sig mot nya kunder online.

– Vi är glada att nu kunna ge företag i Sverige tillgång till ett enkelt och kraftfullt verktyg för webbannonsering. Med lanseringen av Adwords Express hoppas vi kunna hjälpa alla typer av småföretag att nå ut till sina kunder och öka sin försäljning både på och utanför internet, säger Anders Lidström, produktmarknadschef, Google Sverige.

I samband med lanseringen har Google, tillsammans med researchföretaget Vainu, undersökt hur småföretagare använder sig av digitala verktyg för att nå ut till sin kundgrupp på nätet.

Undersökningen visar bland annat att endast en av fem marknadsför sig online. Två av tre har en statisk hemsida utan ambition att skapa tillväxt online. Småföretagare som aktivt når ut till konsumenter via chatt, interaktivitet på hemsidan (såsom e-handel) eller marknadsföring online når en tillväxt som är 18–39 procent större än småföretagare som endast har en statisk hemsida.

Dessa resultat är i linje med research från Accenture och Boston Consulting Group som visar att småföretagare som aktivt utnyttjar webben växer fyra gånger snabbare än företag utan aktiv online-närvaro. 

Mer om: Google


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Lindex stänger i Tidaholm

De tar plats i Katrineholm

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Nyhetsbrev

Lyko till Finland

Arkiv

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Woki in - Satori ut

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

De tar plats i Linden

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Karma till Storbritannien

Ny vd på Strongpoint

Här öppnar Lyko

Helomvändning krävs för Lindex

Handlarna mer optimistiska

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Pricer ökar omsättningen

Nya chefer på Loomis

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

Digitala affärer i fokus

Modekoncernen RNB och Wellstreet ska förändra och utveckla retail med digitala tjänster i samägda bolaget Retailers Lab.

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Åkeri först i Bjuv

Duni köper förpackningsbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Byggmax till Malung

Björn Borg förvärvar finskt dotterbolag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15