23948sdkhjf

När handeln är tillväxtmotor

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Handeln kan driva tillväxt, särskilt i mindre och medelstora städer. Det visar en ny rapport.

I ett forskningsprojekt har HUI Research och Högskolan i Dalarna undersökt hur Ikea-varuhus som etablerades under åren 2004-2007 har påverkat handeln i området runt omkring. De fyra varuhus som har följts ligger i Göteborg, Karlstad, Kalmar och Haparanda.

Läs också: Ikea satsar på batteriföretag

Resultaten visar att handeln kan driva tillväxt, särskilt i mindre orter som Haparanda. Förhoppningen är att resultaten ska leda till politiska diskussioner om hur handelsbranschen i Sverige kan främjas. Annars ligger fokus vanligtvis på tillverkningsindustrin, enligt rapporten.

Resultaten visar bland annat att etableringen av Ikea-varuhusen hade positiva överspillningseffekter på produktivitet hos redan befintliga handlare i Kalmar och Haparanda. Ökningen var där 38 respektive 10 procent. Det kan jämföras med överspillningseffekter från etableringar inom tillverkningsindustrin, som enligt tidigare studier uppgår till 10-20 procent.

Etableringarna var främst bra för de handlare som sålde komplementprodukter som inte konkurrerade med Ikeas sortiment. För de som bedrev konkurrerande verksamhet sågs inga positiva effekter. Effekterna syntes dessutom endast i området runt de nya varuhusen.

När nyetablerade verksamheter runt Ikea också räknades med blev produktivitetsökningen i Haparanda högre: 80 procent. I Kalmar och Karlstad var ökningen 8 respektive 4 procent.

Läs också: Ikea utser ny designchef

Sämst effekt hade Ikea-varuhusen på hotell- och restaurangbranschen. I Haparanda minskade produktiviteten med 30 procent, i Kalmar med 12 och i Karlstad med 9 procent. I Göteborg sågs inga signifikanta effekter.

När det gäller etableringarnas effekt på partihandeln så låg den inte på en signifikant nivå i någon av regionerna.

Etableringarnas effekt på tillväxten i området var störst i områden där sällanköpsvaruhandeln var mindre utvecklas vid start. Den största positiva effekten sågs som sagt i Haparanda. Där omsatte sällanköpsvaruhandeln 140 miljoner kronor år 2005. Året efter slog Ikea upp dörrarna i området och år 2010 hade omsättningen ökat till 1 078 miljoner kronor. Det motsvarar en ökning med 772 procent. För de redan befintliga handlarna ökade produktiviteten med 38 procent – motsvarande 50 miljoner kronor.

I den region som hade mest utvecklad sällanköpsvaruhandel – Göteborg – kunde ingen signifikant positiv effekt påvisas.

Handeln utgör 11 procent av den svenska bruttonationalprodukten och det är även den bransch som sysselsätter flest ungdomar i åldrarna 16-24 år. Totalt sysselsätter svensk handel cirka en halv miljon arbetstagare.

Mer om: Handelsrådet | Ikea
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

20 butiker ska bort i modekedjan

Så ska Lidingö centrum bli en mötesplats

Mall of Scandinavia blir Westfield Mall of Scandinavia

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Åhléns skönhetskoncept öppnar ny butik och onlineshop

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Nyhetsbrev

Härligt mycket handel i Almedalen

Arkiv

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Zetadisplay uppgraderar Ikeavaruhus

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Ökad vinst för Netonnet – vd tror på fortsatt tillväxt

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

50 miljoner kronor till start up

Kappahl på sommarturné med Newbie

Beijer gör dubbla förvärv

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

NA-KD öppnar pop up i Mos

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Dagens Handel har pratat utmaningar och möjligheter med köpcentrumjätten Citycons nya vd F Scott Ball.

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

Hon är moderator för Retaildagen

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Till Lyko från finansbranschen

Finansman ökar innehav i skohandlare

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

Altor in som storägare i XXL

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.147