23948sdkhjf

När handeln är tillväxtmotor

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Handeln kan driva tillväxt, särskilt i mindre och medelstora städer. Det visar en ny rapport.

I ett forskningsprojekt har HUI Research och Högskolan i Dalarna undersökt hur Ikea-varuhus som etablerades under åren 2004-2007 har påverkat handeln i området runt omkring. De fyra varuhus som har följts ligger i Göteborg, Karlstad, Kalmar och Haparanda.

Läs också: Kedjorna som driver omsättningen

Resultaten visar att handeln kan driva tillväxt, särskilt i mindre orter som Haparanda. Förhoppningen är att resultaten ska leda till politiska diskussioner om hur handelsbranschen i Sverige kan främjas. Annars ligger fokus vanligtvis på tillverkningsindustrin, enligt rapporten.

Resultaten visar bland annat att etableringen av Ikea-varuhusen hade positiva överspillningseffekter på produktivitet hos redan befintliga handlare i Kalmar och Haparanda. Ökningen var där 38 respektive 10 procent. Det kan jämföras med överspillningseffekter från etableringar inom tillverkningsindustrin, som enligt tidigare studier uppgår till 10-20 procent.

Etableringarna var främst bra för de handlare som sålde komplementprodukter som inte konkurrerade med Ikeas sortiment. För de som bedrev konkurrerande verksamhet sågs inga positiva effekter. Effekterna syntes dessutom endast i området runt de nya varuhusen.

När nyetablerade verksamheter runt Ikea också räknades med blev produktivitetsökningen i Haparanda högre: 80 procent. I Kalmar och Karlstad var ökningen 8 respektive 4 procent.

Läs också: Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Sämst effekt hade Ikea-varuhusen på hotell- och restaurangbranschen. I Haparanda minskade produktiviteten med 30 procent, i Kalmar med 12 och i Karlstad med 9 procent. I Göteborg sågs inga signifikanta effekter.

När det gäller etableringarnas effekt på partihandeln så låg den inte på en signifikant nivå i någon av regionerna.

Etableringarnas effekt på tillväxten i området var störst i områden där sällanköpsvaruhandeln var mindre utvecklas vid start. Den största positiva effekten sågs som sagt i Haparanda. Där omsatte sällanköpsvaruhandeln 140 miljoner kronor år 2005. Året efter slog Ikea upp dörrarna i området och år 2010 hade omsättningen ökat till 1 078 miljoner kronor. Det motsvarar en ökning med 772 procent. För de redan befintliga handlarna ökade produktiviteten med 38 procent – motsvarande 50 miljoner kronor.

I den region som hade mest utvecklad sällanköpsvaruhandel – Göteborg – kunde ingen signifikant positiv effekt påvisas.

Handeln utgör 11 procent av den svenska bruttonationalprodukten och det är även den bransch som sysselsätter flest ungdomar i åldrarna 16-24 år. Totalt sysselsätter svensk handel cirka en halv miljon arbetstagare.

Mer om: Handelsrådet | Ikea


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Amazon ett steg närmare

Underklädeskedja öppnar outlet

Kedjorna som driver omsättningen

Heltäckande och unik kartläggning av Sveriges butiksbestånd.

Nu inleder Datainspektionen GDPR-granskning

Fokus på samtycke som rättslig grund.

Matleveranstjänst till Göteborg

Så ser en hållbar ledare ut

Nyhetsbrev

Då öppnar Beijer Byggmaterial sin nya anläggning

Arkiv

Två nya butiker till MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Sportamore lanserar ny affärsmodell - Adidas först ut

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

1

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

Het sommar – sval försäljning för Byggmax

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

Här kommer nästa Dollarstore

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

DEBATT
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Rizzo avvecklas som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar

Filippa K i Amazons första fysiska modebutik i Europa

Hit kommer Plantagen

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Fullföljer etableringsplan – två nya butiker i Stockholm

Har öppnat butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Mathems vd sågar granskningen

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Ikea ökar - främst i Sverige

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

Kommunikationschef lämnar Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.221