23948sdkhjf

Kortbedrägerierna ökar lavinartat

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

”Man tänker bara på snabbheten och är orolig för att förlora kunder” – Kortbedrägerierna har ökat med 50 procent i år men e-handlarnas intresse för att införa säkerhetsåtgärder är svalt. Det hoppas polisen på att kunna ändra.

Förra året anmäldes 80 000 bedrägerier i form av card not present, CNP – där köp genomförs med stulna kortuppgifter.

– Vi fick in 80 000 anmälningar förra året men vi räknar med att mörkertalet är dubbelt så stort. CNP är det vanligaste brottet i världen, säger Jan Olsson, förundersökningsledare vid Nationellt bedrägericenter på Polisen till Dagens Handel.

CNP-köp genomförs med stulna kortuppgifter som man kommer över via dataintrång på större organisationer och företag. Uppgifterna säljs sedan via så kallade cardingsajter på Darknet. År 2017 stals 4,7 miljarder dataposter globalt.

Ökade med 50 procent i år

Antalet CNP-köp gick upp med fem procent förra året vilket gör det till den bedrägerityp som ökar mest. Under de första fyra månaderna i år gick de upp med 50 procent jämfört med motsvarande period 2017.

Det kan se mörkt ut men det finns åtgärder för att komma till bukt med problemet och skydda konsumenterna från bedrägerier. Ett sätt är att införa säkerhetstjänsten 3D Secure, som i e-handeln kan ses i form av bland annat Verified by Visa eller Mastercard Secure Code. Den går ut på att konsumenten förutom sina kortuppgifter även måste ange ett personligt lösenord för att genomföra ett köp.

Påverkar inte affären

Ett företag som infört 3D Secure är den digitala marknadsplatsen Tradera. Det ledde till att antalet kortbedrägerier på sidan minskade med 97 procent under det första året. Tradera såg också att den extra säkerhetsåtgärden inte påverkade affären negativt. Det var alltså inte så att kunderna drog sig för att handla.

– E-handlarna har inget eget sug efter att ansluta sig till 3D Secure. Man tänker bara på snabbheten och är orolig för att förlora kunder. Tradera är dock ett exempel på att det inte påverkar affären. Jag tror att man som handlare snarare kan använda sin höjda säkerhet som ett säljargument, säger Jan Olsson.

– Vi förespråkar att alla nätbutiker ska ansluta sig till 3D Secure och att man ska informera tidigt och tydligt om att man har det. Bland annat kontaktar vi de företag där vi ser att de stulna kortuppgifterna används mest och informerar dem om vad de kan göra åt saken.

Vänder sig även till bankerna

I kampen mot bedrägerierna vänder sig polisen även till bankerna.

– Man kan göra som Nordea, där kortet alltid är spärrat för internetköp om man inte loggar in och låser upp det med BankID. Sedan är kortet bara upplåst i en timme. Det har fått bort 60 procent av bedrägerierna men även bankerna är skeptiska till sådana åtgärder för att de är rädda att förlora kunder, säger Jan Olsson.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Underklädeskedja öppnar outlet

Kedjorna som driver omsättningen

Heltäckande och unik kartläggning av Sveriges butiksbestånd.

Amazon ett steg närmare

Nu inleder Datainspektionen GDPR-granskning

Fokus på samtycke som rättslig grund.

Matleveranstjänst till Göteborg

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Nyhetsbrev

Så ser en hållbar ledare ut

Arkiv

Då öppnar Beijer Byggmaterial sin nya anläggning

Två nya butiker till MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Sportamore lanserar ny affärsmodell - Adidas först ut

1

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

Het sommar – sval försäljning för Byggmax

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

Här kommer nästa Dollarstore

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

DEBATT
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Rizzo avvecklas som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar

Filippa K i Amazons första fysiska modebutik i Europa

Hit kommer Plantagen

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Fullföljer etableringsplan – två nya butiker i Stockholm

Har öppnat butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Mathems vd sågar granskningen

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Ikea ökar - främst i Sverige

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

Kommunikationschef lämnar Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.162