23948sdkhjf

Flytten till nätet fortsätter

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Svensk e-handel ökade med 17 procent under det första kvartalet – Högst tillväxt i dagligvaruhandeln.

E-handeln i Sverige ökade med 17 procent under första kvartalet 2018 jämfört med samma period i fjol. Flera branscher visar starka tillväxttal, vilket betyder att en allt större del av försäljningen sker via nätet.

Läs också: Fraktstöd sänks – nu blir Kinapaketen dyrare

Det uppger E-barometern för 2018 års första kvartal som Postnord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

I rapporten beskrivs tillväxtsiffran som hög, något som delvis kan förklaras med att jämförelsekvartalet 2017 hade en historiskt låg tillväxt, uppges det.

Branschmässigt var utvecklingen god i både de mer mogna produktkategorierna och bland snabbväxarna. Dagligvaruhandeln visade kvartalets högsta tillväxttal, följt av sporthandeln samt möbler och heminredning.

– E-handeln blir en allt mer naturlig del av vår vardag där jakten på tid blir allt viktigare. Förflyttningen av konsumtion från fysiska butiker till e-handel fortsätter, men det blir än viktigare att förstå hela kundresan och de olika kanalernas roll och syfte i köpprocessen, säger Postnord Sveriges detaljhandelsanalytiker Carin Blom.

Läs också: Postnord återvände till förlust

E-handeln i Sverige omsatte i fjol 67 miljarder kronor medan svenskarnas e-handelskonsumtion från utlandet omsatte 13 miljarder kronor. Det betyder att ungefär var sjätte e-handelskrona går till utländska företag.

För tillfället förs mycket diskussioner och spekulationer om att amerikanska Amazon kan göra ett intåg i Sverige.

– Svenska konsumenter handlar redan en hel del därifrån trots att Amazon inte har en svensk domän. Det är därför viktigt för svenska aktörer att ha en strategi för att skapa lojalitet redan nu, resonerar Carin Blom.

Livsmedelsförsäljningen på nätet är fortfarande liten i förhållande till den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige, noteras det i rapporten. Knappt två procent av handeln sker via nätet för närvarande.

Första kvartalet i år ökade livsmedel med 30 procent jämfört med samma period i fjol.

– Nu börjar det bli så pass stor omsättningsbas i branschen att tillväxttal i den här storleken får stora effekter på förflyttningen, som sannolikt kommer att gå snabbare och snabbare framöver, enligt rapporten.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny förhandlingschef på Svensk Handel

Byggvaruhandlare öppnar ny butik

Panduro outsourcar logistiken

Sängtillverkare öppnar butik

Handelns aktörer i upprop för sänkt hastighet

Flera kedjor vill till nytt handelsområde i Umeå

Nyhetsbrev

Domino's ägare lämnar Norden – vill sälja svenska verksamheten

Arkiv

De tar plats i Handelns ekonomiska råd

Engagemang slår läge när e-handeln växer

Här öppnar JC

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

1

Nu öppnar Mall of Tripla – med inomhussandstrand och nya modekedjor

Aspirerar på att bli det största köpcentrumet i Norden med shopping, restauranger och upplevelser på fem våningar.

TEKNIK
Sila snacket med AI-teknikens hjälp

Feedback Lab by Differ hjälper kunder tolka vad konsumenterna säger mellan raderna.

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Scorett utvecklar second hand-konceptet

På nytt jobb
Får nytt jobb hos köpcentrumjätten

Ska utveckla butiksutbudet i Unibail-Rodamco-Westfields samtliga centrum i Sverige.

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

XXL gör riktad nyemission: ”September en utmanande månad”

Här är Gina Tricots nya etableringar

Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

Clas Ohlson växer kraftigt online

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Dagligvaruhandelns framtidstro toppar e-handelns

Hemtex varslar på huvudkontoret

Nelly lämnar Falkenberg

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Jaktkedja i konkurs

Handeln ritar om städerna

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Här öppnar Skincitys första butik

Na-kd tillbaka i Helsingborg

Iittala ut – Sandqvist in

Bikester öppnar butik – och flyttar kontoret

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.15