”Ambitionen är att hjälpa konsumenterna att handla där de vill”

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Fler konsumenter vill handla från småföretagare. Nu lanserar Izettle en karta för att hitta dem.

Sju av tio svenskar skulle gärna se att det fanns fler oberoende butiker där de bor, sex av tio kan tänka sig att betala mer för sina varor för att stötta småföretagare och cirka 54 procent har valt att handla i mindre butiker istället för stora kedjor det senaste året. Ändå handlar fortfarande sju av tio hos de större kedjorna och sex av tio upplever att de större aktörerna blivit fler under de senaste åren. Det visar en Sifo-undersökning som utförts på uppdrag av fintech-företaget Izettle.

Läs också: Amerikanska betaljätten köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

– Vi har kommit till insikten att man som konsument ofta handlar hos kedjor men egentligen har ambitionen att gå till mindre handlare. Ofta är anledningen tillgänglighet – många handlar på gallerior och passerar därför inte förbi så många småföretagare. Det är en särskilt stor utmaning i Sverige som är ett av de länder med flest köpcentrum i Europa, säger Johan Bendz, strategi- och kommunikationschef på Izettle

– En annan anledning är att man inte vet var småföretagares butiker ligger, tillägger han.

Med syftet att hjälpa konsumenter att hitta till de mindre butikerna har Izettle lanserat en karta baserad på Google Maps där man som konsument kan gå in och se vilka småföretag som finns i närheten och var butikerna ligger.

– Det finns i dagsläget en stor diskrepans mellan var konsumenterna handlar och var de vill handla. Ambitionen är att hjälpa konsumenterna att handla där de vill, säger Johan Bendz.

En global karta

Kartan visar hela världen men i skrivande stund har endast småföretagare i Stockholm registrerat sig. Ambitionen är dock att växa med fler företag och att kartan ska visa butiker över hela världen. Izettle ser dessutom en potential till vidareutveckling av tjänsten, bland annat att man som konsument i framtiden ska kunna söka på butiker inom olika kategorier, exempelvis klädbutiker eller caféer.

Det är kostnadsfritt att registrera sig på kartan. De krav som måste uppfyllas är att man är småföretagare och har en verksamhet som bidrar till att få folk att handla lokalt samt leder till mångfald och valfrihet i detaljhandeln.

– Izettle är ett åtta år gammalt bolag som startade med ambitionen att hjälpa småföretagare och det är med den ledstjärnan som vi bygger våra produkter. Idag utgörs våra kunder till 99,9 procent av småföretagare, säger Johan Bendz.

Lanserar stor reklamkampanj

För att hjälpa konsumenterna att hitta till kartan har Izettle i veckan lanserat en reklamkampanj som ska visas i olika medier. Den består av en film om en dystopisk framtid inspirerad av TV-serien Black Mirror, där i princip alla butiker ägs av ett jätteföretag. Budskapet är där att man i större utsträckning ska handla lokalt.

– Denna vecka och nästa går reklamkampanjen på tv, online, utomhus med mera för att dirigera konsumenter till kartan.

Förra veckan kom nyheten att Izettle förvärvas av den amerikanska betaljätten Paypal. Läs mer om det här: Amerikanska betaljätten köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Länk till kartan: For the Selfmade

Mer om: Izettle


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Apotea nära miljardgränsen

Rekordbra första halvår för nätapoteket.

De ska möjliggöra kontantuttag i handeln

Kinesisk jätte vill till Europa

Saab blev en besvikelse

De är klara med Klarna

Nordens största e-handlare lanserar egen betaltjänst.

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Nyhetsbrev

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Arkiv

Postnords nya miljardförlust

Stora fall i brevintäkterna och mardrömmen i Danmark orsakar koncernen ännu en smäll.

Tullar kan äventyra Volvos tillverkning i USA

Apoteket backar

Elgiganten ska minska matsvinnet

Amazon slog nytt försäljningsrekord

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Byggvarukedjan stoppar engångsgrillar

Zalando större än H&M

Skincity förvärvar aktör i Storbritannien

I hettans spår - de släpper in hundar i butiken

Här får hunden följa med in för att slippa den varma bilen.

Nu ska Bålsta Centrum förnyas

Minskad framtidstro hos handlarna

Cloetta ska nå nya konsumenter

Här slår ny Byggmax upp portarna för ny butik

Byggvarukedjan invigde sin 97:e butik i Sverige.

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Clas Ohlson blir sponsor till EuroPride

Byggmax öppnar Bygglinjen igen

Röda siffror för Intersport

På nytt jobb
The Body Shop värvar vd från Adidas

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös butik

EKO satsar på sex på nätet

Lista: Så undviker du att bli ID-kapad

Besökarna färre men försäljningen ökar

Ica fortsätter med Postnord

Ikea erbjuder 700 att sluta

På nytt jobb
Elon tar marknadschef från Brand Publishing

H&M ökar takten med nya butiker

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151