23948sdkhjf

”Ambitionen är att hjälpa konsumenterna att handla där de vill”

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Fler konsumenter vill handla från småföretagare. Nu lanserar Izettle en karta för att hitta dem.

Sju av tio svenskar skulle gärna se att det fanns fler oberoende butiker där de bor, sex av tio kan tänka sig att betala mer för sina varor för att stötta småföretagare och cirka 54 procent har valt att handla i mindre butiker istället för stora kedjor det senaste året. Ändå handlar fortfarande sju av tio hos de större kedjorna och sex av tio upplever att de större aktörerna blivit fler under de senaste åren. Det visar en Sifo-undersökning som utförts på uppdrag av fintech-företaget Izettle.

Läs också: Amerikanska betaljätten köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

– Vi har kommit till insikten att man som konsument ofta handlar hos kedjor men egentligen har ambitionen att gå till mindre handlare. Ofta är anledningen tillgänglighet – många handlar på gallerior och passerar därför inte förbi så många småföretagare. Det är en särskilt stor utmaning i Sverige som är ett av de länder med flest köpcentrum i Europa, säger Johan Bendz, strategi- och kommunikationschef på Izettle

– En annan anledning är att man inte vet var småföretagares butiker ligger, tillägger han.

Med syftet att hjälpa konsumenter att hitta till de mindre butikerna har Izettle lanserat en karta baserad på Google Maps där man som konsument kan gå in och se vilka småföretag som finns i närheten och var butikerna ligger.

– Det finns i dagsläget en stor diskrepans mellan var konsumenterna handlar och var de vill handla. Ambitionen är att hjälpa konsumenterna att handla där de vill, säger Johan Bendz.

En global karta

Kartan visar hela världen men i skrivande stund har endast småföretagare i Stockholm registrerat sig. Ambitionen är dock att växa med fler företag och att kartan ska visa butiker över hela världen. Izettle ser dessutom en potential till vidareutveckling av tjänsten, bland annat att man som konsument i framtiden ska kunna söka på butiker inom olika kategorier, exempelvis klädbutiker eller caféer.

Det är kostnadsfritt att registrera sig på kartan. De krav som måste uppfyllas är att man är småföretagare och har en verksamhet som bidrar till att få folk att handla lokalt samt leder till mångfald och valfrihet i detaljhandeln.

– Izettle är ett åtta år gammalt bolag som startade med ambitionen att hjälpa småföretagare och det är med den ledstjärnan som vi bygger våra produkter. Idag utgörs våra kunder till 99,9 procent av småföretagare, säger Johan Bendz.

Lanserar stor reklamkampanj

För att hjälpa konsumenterna att hitta till kartan har Izettle i veckan lanserat en reklamkampanj som ska visas i olika medier. Den består av en film om en dystopisk framtid inspirerad av TV-serien Black Mirror, där i princip alla butiker ägs av ett jätteföretag. Budskapet är där att man i större utsträckning ska handla lokalt.

– Denna vecka och nästa går reklamkampanjen på tv, online, utomhus med mera för att dirigera konsumenter till kartan.

Förra veckan kom nyheten att Izettle förvärvas av den amerikanska betaljätten Paypal. Läs mer om det här: Amerikanska betaljätten köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Länk till kartan: For the Selfmade

Mer om: Izettle
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Direkten öppnar – Intersport stänger

Fresks köper från XL

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

176 miljoner till MQ

Från Tele2 till Blocket

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

Nyhetsbrev

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

Arkiv

Ny marknad för Jysk

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Euronics rekryterar trio – lanserar vitvaror

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

Sjunde butiken för Dogman

Han är ny i Lek- & Babybranschen

Zetadisplay visar stark tillväxt

Här stänger Åhléns också

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

På nytt jobb
Han går till Nelly

TEKNIK
Swish växer snabbast inom e-handeln

Getswish vd: I fysisk handel återstår mycket att göra.

Här öppnar Jem & Fix – blir butik nummer 50

Swisslog byggde ut e-jättens automatlager

Modebolaget Jascha i konkurs

Bolaget bakom modemärket har på egen begäran ansökt om konkurs.

Butikskedja i konkurs – försäljning pågår

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

Ikea satsar på batteriföretag

De är årets europeiska handlare

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

Lidl-butik vid gränsen försenas

Camilla Malmströms konkurs: "Butikerna är fortsatt öppna"

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.13