23948sdkhjf

”Ambitionen är att hjälpa konsumenterna att handla där de vill”

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Fler konsumenter vill handla från småföretagare. Nu lanserar Izettle en karta för att hitta dem.

Sju av tio svenskar skulle gärna se att det fanns fler oberoende butiker där de bor, sex av tio kan tänka sig att betala mer för sina varor för att stötta småföretagare och cirka 54 procent har valt att handla i mindre butiker istället för stora kedjor det senaste året. Ändå handlar fortfarande sju av tio hos de större kedjorna och sex av tio upplever att de större aktörerna blivit fler under de senaste åren. Det visar en Sifo-undersökning som utförts på uppdrag av fintech-företaget Izettle.

Läs också: Amerikanska betaljätten köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

– Vi har kommit till insikten att man som konsument ofta handlar hos kedjor men egentligen har ambitionen att gå till mindre handlare. Ofta är anledningen tillgänglighet – många handlar på gallerior och passerar därför inte förbi så många småföretagare. Det är en särskilt stor utmaning i Sverige som är ett av de länder med flest köpcentrum i Europa, säger Johan Bendz, strategi- och kommunikationschef på Izettle

– En annan anledning är att man inte vet var småföretagares butiker ligger, tillägger han.

Med syftet att hjälpa konsumenter att hitta till de mindre butikerna har Izettle lanserat en karta baserad på Google Maps där man som konsument kan gå in och se vilka småföretag som finns i närheten och var butikerna ligger.

– Det finns i dagsläget en stor diskrepans mellan var konsumenterna handlar och var de vill handla. Ambitionen är att hjälpa konsumenterna att handla där de vill, säger Johan Bendz.

En global karta

Kartan visar hela världen men i skrivande stund har endast småföretagare i Stockholm registrerat sig. Ambitionen är dock att växa med fler företag och att kartan ska visa butiker över hela världen. Izettle ser dessutom en potential till vidareutveckling av tjänsten, bland annat att man som konsument i framtiden ska kunna söka på butiker inom olika kategorier, exempelvis klädbutiker eller caféer.

Läs också: Campadre satsar fysiskt

Det är kostnadsfritt att registrera sig på kartan. De krav som måste uppfyllas är att man är småföretagare och har en verksamhet som bidrar till att få folk att handla lokalt samt leder till mångfald och valfrihet i detaljhandeln.

– Izettle är ett åtta år gammalt bolag som startade med ambitionen att hjälpa småföretagare och det är med den ledstjärnan som vi bygger våra produkter. Idag utgörs våra kunder till 99,9 procent av småföretagare, säger Johan Bendz.

Lanserar stor reklamkampanj

För att hjälpa konsumenterna att hitta till kartan har Izettle i veckan lanserat en reklamkampanj som ska visas i olika medier. Den består av en film om en dystopisk framtid inspirerad av TV-serien Black Mirror, där i princip alla butiker ägs av ett jätteföretag. Budskapet är där att man i större utsträckning ska handla lokalt.

– Denna vecka och nästa går reklamkampanjen på tv, online, utomhus med mera för att dirigera konsumenter till kartan.

Förra veckan kom nyheten att Izettle förvärvas av den amerikanska betaljätten Paypal. Läs mer om det här: Amerikanska betaljätten köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Länk till kartan: For the Selfmade

Mer om: Izettle
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nätapoteket går som tåget

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Nyhetsbrev

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Arkiv

Postnord återvände till förlust

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Lindex + Boozt = sant

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.142