23948sdkhjf

Därför är det viktigt att lyfta kundens upplevelse just nu

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Det personliga bemötandet är viktigare än någonsin, berättar experten.

Danskgrundade mjukvaruföretaget Zendesk som är specialiserat på kundservice höll konferens i London i början på juni. Dagens Handels utsända fick en pratstund med Tom Keiser, Zendesks chefsinformatör, om varför det är så viktigt att lyfta kundens upplevelse just nu.

Tom Keiser är säker på sin sak: Företag som ger sina kunder en bra upplevelse har goda chanser att överleva. De som ger kunden en dålig upplevelse – genom att kräva in samma uppgifter gång på gång, koppla kunden mellan avdelningar, eller på andra sätt visa att man inte bryr sig, kommer att tappa kunden så fort det dyker upp en konkurrent med smidiga lösningar.

– Syftet med konferensen i dag är att få fler att prata om konsumentupplevelse. Det handlar inte bara om att köpa rätt mjukvara av oss, attityden till kunden måste genomsyra hela organisationen, säger han, och tillägger att de bästa lösningarna kommer till i ett tätt samarbete mellan Zendesk och deras kunder.

Konferensen samlade över 800 deltagare, mot förväntade 600, så intresset är stort. Det visar sig att en överväldigande majoritet av publiken är aktiva användare av Zendesks system.

Tom Keiser är på strålande humör. Han har under dagen haft en rad möten med givande diskussioner om hur företagen kan utveckla och förbättra kundupplevelsen.
– Det finns en stor aptit på nyheter, säger han.

Zendesk har utvecklat system som gör det möjligt att kontakta företaget via en rad olika vägar. Det finns guider som gör det lätt att använda produkten, support om man fastnar. Det finns chattar där botar svarar på vanliga frågor, men där en person tar över chatten om frågan kräver mänsklig interaktion, och det finns möjlighet att ringa och prata med kundtjänstens experter.

Han förklarar att en utmaning för företagen är faktiskt att våga lita på molntjänster.
– Här finns fortfarande en tvekan, men väl fungerande system för bra kundupplevelse kräver faktiskt att man använder molntjänster och artificiell intelligens, säger han.

För kundernas krav ökar. Kundupplevelsen måste hela tiden förbättras. Tom Keiser förordar att man hela tiden filar på konceptet.
– Testa att svara på olika sätt och utvärdera vilket som fungerar bäst. Inse att kundernas krav på att bli personligt bemött hela tiden ökar, och att gränsen mot vad som upplevs som för personligt hela tiden flyttas, säger han.

För det viktigaste för kunderna framöver kommer att vara det personliga bemötandet. Han talar av egen erfarenhet:
– Jag är kund hos flera företag som vet vem jag är, vad jag brukar beställa, vilka tider jag brukar åka, vilken flygstol jag föredrar, vilken jeansstorlek jag har. Men de behandlar mig alltid som en engångskund.

Den dag någon av deras konkurrenter säger ”Hej Tom! Vill du testa oss?” är det lätt för mig att svara ”varför inte?”. Om de sedan lär sig mer om mina vanor och anpassar erbjudanden för mig – då blir jag lojal.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Wrapp förstärker marknadsavdelningen

Så mycket ökar Elons näthandel

Artist in i nätapotek

På nytt jobb
Ica tar in reklamguru

På nytt jobb
Ska utveckla Ikeas fastigheter

Han blir chef för Ikea property.

Bygghandeln minskar – men ökar

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Med e-handel i fokus

Arkiv

Efter konkursen – Best of Brands med ny ägare

Branschprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

Färdigräknat: Här är Årets matbluff

Produkten som lurade kunderna mest 2018.

Då får modekedjan ny vd

På nytt jobb
Ny chef på Apotek Hjärtat

Swish och Ica i hälarna på Volvo

Yougovs Brandindex rankar vilka varumärken det talas mest positivt om.

Ambientemässan växer i betydelse

Framtidens detaljhandel och tips på hur man skapar ultimata butiksmiljöer på mässan i Frankfurt.

På nytt jobb
Han går till Apoteksgruppen

Blir affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen och har ett förflutet från dagligvaruhandeln.

Icas vd: ”Majoriteten av tjänsterna kan påverkas innan sommaren”

200 tjänster hos Ica Sverige ska bort. Tjänsterna är spridda över hela företaget.

Ny landschef för Normal

Lämnar Salling Group och Føtex för detaljhandelskedjan i Danmark.

På nytt jobb
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

200 tjänster ska bort på Ica

Omorganisationen ska frigöra resurser till bland annat digitaliseringen.

Här är de nya ministrarna

Butikskoncept i konkurs

Skönhet i tre våningar - nu öppnar Kicks nya storsatsning

I veckan öppnar skönhetskedjan nytt i Stockholm city. Enheten är den största butikssatsningen i kedjans historia.

Här stänger Polarn O. Pyret

På nytt jobb
Han kliver in på Fazer

Galleria med nya modekoncept

Ny sängspecialist i Malmö

Ökade online - slog rekord

Systembolaget varnar vinleverantör

Så summerar Mio 2018

Nu säljs lagret ut

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Så sålde Clas Ohlson

Jysk väljer Malmöcentrum

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Han lämnar Qliro

Ny finanschef på Scandi Standard

Här öppnar H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136