23948sdkhjf

Lista: Så undviker du att bli ID-kapad

Nästan varannan svensk oroar sig för id-kapningar och onlinebedrägerier, enligt ny undersökning

IT-säkerhetsföretaget Verisec har tagit fram en undersökning med hjälp av Novus, där det framkommer att var femte svensk känner någon som blivit utsatt för en ID-kapning. Dessutom känner 42 procent av svenskarna oro för att själva bli utsatta.

I samband med presentationen av undersökningen lanserar man Freia eID, som är ett kostnadsfritt ID-skydd och Sveriges enda statligt godkända mobila e-legitimation. Där varnas användaren när en obehörig person försöker att ändra eller lägger till en folkbokföringsadress, alternativt registrerar en särskild postadress hos Skatteverket.

– Det är idag oroväckande enkelt att genomföra en ID-kapning, samtidigt som konsekvenserna för den utsatta individen kan bli oerhört svåra och i västa fall resultera i en personlig konkurs. Att så få svenskar dessutom med säkerhet vet hur de ska gå tillväga vid en ID-kapning är alarmerande. Här har vi som utgivare av e-legitimation, tillsammans med myndigheterna, ett stort ansvar för att trygga individen och eliminera de ID-relaterade bedrägerierna, säger Johan Henrikson, vd på Verisec.

Bara i år har bedrägerianmälningarna ökat med 24 procent och hittills har det enligt Nationellt bedrägericentrum, inkommit runt 12 000 bedrägerianmälningar varje måndag 2018. Enligt Nationellt bedrägericentrum sker uppgår ID-stölder och onlinebedrägerier till över 200 000 årligen.

– Individen är idag väldigt utsatt och det är tyvärr en stor risk att man drabbas, inte minst under semestern när vi släpper på våra dagliga rutinerna och generellt har lite mindre koll på våra konton. Rent krasst så krävs det i princip en betalningsanmärkning hos Kronofogdemyndigheten för att helt undvika att ens identitet kapas, vilket säger en hel del om hur stort det här problemet är idag, säger Jan Olsson, förundersökningsledare på Nationellt bedrägericenter.

5 tips för att undvika ID-kapningar

  1. Lämna inte ut ditt personnummer på nätet och släng inte post med personlig information i soporna eller pappersinsamlingen.
  2. Undvik att skicka person- eller kontouppgifter via e-post. Kontrollera att aktuellt företag, myndighet eller organisation har begärt in uppgiften innan du delar någon känslig information.
  3. Använd tjänster som ger dig information direkt i mobilen eller via e-post om någon tagit en kreditypplysning på dig. Då kan du snabbt agera och stoppa krediten/lånet från att beviljas. Exempelvis Min Myndighetspost.
  4. Använd en e-legitimation som varnar om någon har ändrat din folkbokföringsadress eller registrerat en särskild postadress på ditt namn, exempelvis Freja eID+. Aktivera också adresslås hos Svensk Adressändring.
  5. Betrakta mobilen som en värdehandling. Låt ingen annan få åtkomst till den. Gör total återställning av mobilen innan du lämnar den på service som kräver att serviceteknikern måste komma in i mobilen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11