23948sdkhjf

"Terroristerna ska veta att det tar stopp"

Är kritisk till viljan att dölja hindren.

Många kommuner och handlare vill skydda sina stadskärnorna med pollare.

– Jag hävdar att Drottninggatan var den utlösande faktorn även om intresset tog fart för 1,5 år sedan, säger Jimmy Emretzon, vd på GPP Perimeter Protection, som är världsledande på perimterskydd – exempelvis säkerhetspollare och kraschtestade grindar 

Många kommuner vänder sig till företaget med frågan 'vad behöver vi?'.

– Jag tror att vi är ganska duktiga på att förklara att man inte behöver bura in en hel stad, bara skydda de mest publika platserna. Och så långt är kommunerna med.

Sedan kommer de till nästa uppgift – att sälja in budskapet till innvånarna.

– Och kommunerna vill inte på något sätt att det ska se militäriskt ut, säger Jimmy Emretzon. 

Det försöker vi lösa genom olika arrangemang, som blomsterlådor, så att man döljer pollarna. Det går hem. Då ser det mjukare ut och samtidigt bibehålls skyddet.

En lastbil på 7,5 ton i över 50 km/h ska stoppas av blomlådspollarna. Lastbilen på Drottninggatan hade exempelvis stoppats.

Där har man inga problem med att det ser massivt ut. De tycker inte man ska hymla.Terroristerna ska veta att det tar stopp."

Samtidigt är han kristik till viljan att dölja hindren.

– I Tyskland och Mellanöstern har man inga problem med att det ser massivt ut. De tycker inte man ska hymla. Terroristerna ska veta att det tar stopp, istället för att någon testar och får reda på det efteråt.

Att det kommer hända igen, det är Jimmy Emretzon säker på.

För handlarnas del krävs oftast att pollarna kan sänkas upp och ner i marken genom en knapptryckning – så att varutransporter kan passera. Det kräver dock att man gräver två meter ned i marken. Men på vissa platser, exempelvis Drottninggatan, går inte det då rör och ledningar ligger i vägen.

– Det löser vi genom en manuellt rörlig pollare som vågrätt fälls ned i en kista, berättar Jimmy Emretzon.

Visby och Donners plats är ett exempel. Där vaktade tidigare baggar av betong, som inte kunde erbjuda tillräckligt skydd, de har nu ersatts av pollarna.

– I början var många kritiska. Men efteråt har biropen varit positiva. Man tycker till och med att de smälter in i miljön bättre och nu kan även rörelsehindrade passera lättare. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078