23948sdkhjf

Delningsekonomi kan ge fler experter

Lägre kostnader när specialister delas mellan butiker

För att konkurrera med e-handeln måste den fysiska handeln bli den plats som kunden vill besöka – tack vare den kunniga och specialiserade personalen. Men utmaningen för många små företag är kostnaden för att anställa specialistkunskap på heltid.

Svaret från HUI Research och Storesupport är delningsekonomi. Tanken är att experterna delas upp mellan företagen för att sprida ut kostnaderna.

– Om så görs tillåts personalen fördjupa sig inom sina expertområden samtidigt som även mindre företag kan använda sig av experter, skriver HUI-konsulten Felix Åberg på storesupport.se.

En rundringning, genomförd av HUI, bland ett antal detaljhandelsföretag, från mindre butiker till större kedjor, visar att behovet och intresset av att kunna dela på personal med specialistkompetens är stort.

Flera företag i andra branscher arbetar på det här sättet redan i dag.

– Ett exempel är en stor koncern som har en grupp analytiker och programmerare anställda på koncernnivå. Dessa går sedan in och arbetar i de bolag där de för tillfället behövs, skriver storesupport.se

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.533