23948sdkhjf

Gärna omnikanaler - men kundens behov går först

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Butiksdöden, lokalhyrorna, men framförallt kundens nya, mer aktiva roll var några av samtalsämnena under årets upplaga av Retaildagen.

– Omnikanaler är bara ord, ord som handlar om kunden. I slutändan handlar det ändå om att sätta kunden i fokus, sa Pia Ayouty, omnichannel director från Tiger of Sweden inför en fullsatt publik på Berns salonger i Stockholm.

Det kan verka märkligt att en person som jobbar med omnikanaler och vars föredrag “Tiger of Sweden's Omnichannel journey” anser att omnikanaler är ett “buzzword” men enligt Pia Ayouty är omnikanaler endast ett sätt att fokusera på kundens behov och förmågan att som återförsäljare kunna svara upp på dem.

Exempel på detta menar Pia Ayouty är att som Tiger of Sweden till exempel kunna erbjuda kunderna möjligheter att beställa varor från butik till hemmet - eller vice versa eller att även kunna beställa plagg som är redo och klara att prova direkt i butik.

– Kunden är den som bestämmer nu, det måste vi vänja oss vid, sade hon.

En annan av talarna på Retaildagen, Johan Kaij från Marketing Clinic, höll med om att endast prata om omnikanaler i ett vakuum; utanför andra processer är meningslöst.

– Omnikanaler är bra så länge man har ett syfte med dem. Man ska inte vara överallt bara för att vara där, om inte annat så kostar det en massa pengar.

Lars-Åke Tollemark, managing director nordic på Unibail-Rodamco-Westfield var inne på en liknande linje:

– Man måste ha ett varumärke, man måste bygga någonting man måste stå för någonting. Prata inte om omnichannel och e-handel och sådana grejer, det är konsumenten som är kanalen, sade han under sitt föredrag.

Nästan alla som talade på Retaildagen nämnde vid ett eller annat tillfälle den fruktade butiksdöden - något som de flesta dock verkade se som en myt, eller iallafall kraftigt överdriven.

– Retail dör inte, den utvecklas. Glöm inte att retail är både fysisk och digitalt, digitalt är också retail, sade Johan Kaij.

En som inte bara sett förändringar utan även varit med och förändrat själv är Andreas Koschnike, vd och grundare av Caliroots Group, som stänger tre butiker - och öppnar upp en helt ny flaggskeppsbutik i Stockholm

– Vi tror mer på den fysiska butiken men vårt uttryck måste vara tydligare. Vi kan inte ha tre nischade butiker och ha ett stadigt minskande kundflöde. En destination, det kan vi driva trafik till, sade han.

Tron på den fysiska butiken var inget som Andreas Koschnike var ensam om att dela. Även Lars-Åke Tollmark menar att även om e-handeln kommer att innebära en stor omställning så är fortfarande den fysiska handelsplatsen drivande i försäljning.

– Handeln på nätet har blivit till en kamp om marknadsandelar, men man måste till slut tjäna pengar också, sade han.

– Det har visat sig att en e-handel som också öppnar en fysisk butik faktiskt ökar sin försäljning med 52 procent.

Det var också under paneldebatten där flera av talarna deltog som konflikt uppstod mellan fastighetsägare och återförsäljare. På en direkt fråga om fastighetsägarna gör skäl för sina hyror svarade Andreas Koschnike:

– Absolut inte, vi har prövat att vara i centrum och jag förstår inte varför man höjer hyrorna hela tiden men inte gör något bättre, man följer bara marknadsindex men man skapar inte förutsättningar år för år, det görs för lite.

De inbjudna fastighetsägarna höll inte riktigt med om den analysen.

– Vi sitter ju inte med en pistol mot huvudet på hyresgästerna och säger skriv på, de skriver på själva. Hade det varit för dyrt hade det varit tomt,vi lever ju i en marknadsvärld.

– Vårt problem i dag i Mall of Scandinavia är att ingen vill flytta ut och kunden som kommer tillbaka möts av exakt samma butiker som ett år innan, och de kommer att tycka att det är jättetråkig. Så vi köper ut butiker och inte ens då vill alla flytta för de vill ligga där även om de förlorar pengar sade Lars-Åke Tollmark.

Retaildagen arrangeras av tidningarna Habit, Dagens Handel, Fri Köpenskap samt Skydd & Säkerhet.

Mer om: Retaildagen
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny era för Grand Parfymeri

Så ska skönhetsföretaget komma på rätt köl igen.

Från Nespresso till Björn Borg

Hon blir ny marknadsdirektör för modebolaget.

Ica-handlarens låt blir nytt album

Från Ikea till Itab

Fler mindre butiker för Elgiganten

JC ansöker om konkurs

I tisdags avbröts rekonstruktionen och på torsdagen ansökte bolaget om konkurs.

Nyhetsbrev

Jula in i finansbranschen

Arkiv

God start för Bygghemma

Påsken sänkte marsförsäljningen

Lyko växer på nätet – tar marknadsandelar inom hud- och hårvård

& Other Stories öppnar Varuhuset

På nytt jobb
Hon är ny ordförande för Apoteket

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

På nytt jobb
Ska utveckla projekt hos RSD

Blir senior konsult och ska arbeta med strategisk rådgivning och utveckling av handelsplatser.

På nytt jobb
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

Fairtrade ökar kraftigt

På nytt jobb
Från HUI till Citycon

Convenience fortsätter växa

Stockmann sänker prognos – oförändrat för Lindex

Fortsatt positivt för Akademibokhandeln

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Orkla

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen

Plantagen satsar på trädgårdstjänster – lanserar Trädgårdshjälpen

Starkt första kvartal för Byggmaterialhandeln

Lokalbyte för Esprit

Så mycket ska Sportamore växa

Jula i god form

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.122