23948sdkhjf

Gärna omnikanaler - men kundens behov går först

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Butiksdöden, lokalhyrorna, men framförallt kundens nya, mer aktiva roll var några av samtalsämnena under årets upplaga av Retaildagen.

– Omnikanaler är bara ord, ord som handlar om kunden. I slutändan handlar det ändå om att sätta kunden i fokus, sa Pia Ayouty, omnichannel director från Tiger of Sweden inför en fullsatt publik på Berns salonger i Stockholm.

Läs också: Så kan en kedja öka med tiotals miljoner kronor

Det kan verka märkligt att en person som jobbar med omnikanaler och vars föredrag “Tiger of Sweden's Omnichannel journey” anser att omnikanaler är ett “buzzword” men enligt Pia Ayouty är omnikanaler endast ett sätt att fokusera på kundens behov och förmågan att som återförsäljare kunna svara upp på dem.

Exempel på detta menar Pia Ayouty är att som Tiger of Sweden till exempel kunna erbjuda kunderna möjligheter att beställa varor från butik till hemmet - eller vice versa eller att även kunna beställa plagg som är redo och klara att prova direkt i butik.

– Kunden är den som bestämmer nu, det måste vi vänja oss vid, sade hon.

En annan av talarna på Retaildagen, Johan Kaij från Marketing Clinic, höll med om att endast prata om omnikanaler i ett vakuum; utanför andra processer är meningslöst.

Läs också: Retaildagen: Hållbarhet, kundbemötande och enkelhet

– Omnikanaler är bra så länge man har ett syfte med dem. Man ska inte vara överallt bara för att vara där, om inte annat så kostar det en massa pengar.

Lars-Åke Tollemark, managing director nordic på Unibail-Rodamco-Westfield var inne på en liknande linje:

– Man måste ha ett varumärke, man måste bygga någonting man måste stå för någonting. Prata inte om omnichannel och e-handel och sådana grejer, det är konsumenten som är kanalen, sade han under sitt föredrag.

Nästan alla som talade på Retaildagen nämnde vid ett eller annat tillfälle den fruktade butiksdöden - något som de flesta dock verkade se som en myt, eller iallafall kraftigt överdriven.

Läs också: Retaildagen: ”Släpp kreativiteten lös”

– Retail dör inte, den utvecklas. Glöm inte att retail är både fysisk och digitalt, digitalt är också retail, sade Johan Kaij.

En som inte bara sett förändringar utan även varit med och förändrat själv är Andreas Koschnike, vd och grundare av Caliroots Group, som stänger tre butiker - och öppnar upp en helt ny flaggskeppsbutik i Stockholm

– Vi tror mer på den fysiska butiken men vårt uttryck måste vara tydligare. Vi kan inte ha tre nischade butiker och ha ett stadigt minskande kundflöde. En destination, det kan vi driva trafik till, sade han.

Tron på den fysiska butiken var inget som Andreas Koschnike var ensam om att dela. Även Lars-Åke Tollmark menar att även om e-handeln kommer att innebära en stor omställning så är fortfarande den fysiska handelsplatsen drivande i försäljning.

Läs också: Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

– Handeln på nätet har blivit till en kamp om marknadsandelar, men man måste till slut tjäna pengar också, sade han.

– Det har visat sig att en e-handel som också öppnar en fysisk butik faktiskt ökar sin försäljning med 52 procent.

Det var också under paneldebatten där flera av talarna deltog som konflikt uppstod mellan fastighetsägare och återförsäljare. På en direkt fråga om fastighetsägarna gör skäl för sina hyror svarade Andreas Koschnike:

– Absolut inte, vi har prövat att vara i centrum och jag förstår inte varför man höjer hyrorna hela tiden men inte gör något bättre, man följer bara marknadsindex men man skapar inte förutsättningar år för år, det görs för lite.

Läs också: ”Ingen lönsam framtid för handlare att vara billigast"

De inbjudna fastighetsägarna höll inte riktigt med om den analysen.

– Vi sitter ju inte med en pistol mot huvudet på hyresgästerna och säger skriv på, de skriver på själva. Hade det varit för dyrt hade det varit tomt,vi lever ju i en marknadsvärld.

– Vårt problem i dag i Mall of Scandinavia är att ingen vill flytta ut och kunden som kommer tillbaka möts av exakt samma butiker som ett år innan, och de kommer att tycka att det är jättetråkig. Så vi köper ut butiker och inte ens då vill alla flytta för de vill ligga där även om de förlorar pengar sade Lars-Åke Tollmark.

Retaildagen arrangeras av tidningarna Habit, Dagens Handel, Fri Köpenskap samt Skydd & Säkerhet.

Mer om: Retaildagen
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Köpcentrumkampen: Hallarna bäst – Nordby störst

Life firar 25 år med nytt koncept

Var tredje butik Halloweenkampanjar

På nytt jobb
Svensken som blir vd för Under Armour

Patrik Frisk efterträder Kevin Plank hos den amerikanska sportmodejätten.

Ännu en köpcentrumägare satsar på paketutlämning

Ny bygghandel öppnar i Helsingborg

Nyhetsbrev

Servicehandeln svalnar av

Arkiv

Elgiganten öppnar butiker och inleder nätsamarbete

Halv miljon besökare på Mall of Tripla första veckoslutet

Stärkt Sportamore

Här öppnar Åhléns i nytt läge

Trögare för Nelly – rejält resultattapp

Norsk kosmetikjätte i konkurs – pressad av lågpris

Kappahl krymper styrelsen

TEKNIK
Kundens motiv syns i datan

Minska bonushysterin och investera i bättre kundresor, uppmanar vd:n för CRM-experten Voyado.

Premiär för Vasakronans nya pop up-satsning

Byggmax vässar vinsten väsentligt

På nytt jobb
Efter skandalen – nu har XXL klart med ny Sverigechef

Efter en tid med tillförordnad vd har sportkedjan nu värvat Sverigechef från Elgiganten.

Byggvaruhandlare öppnar ny butik

Ny förhandlingschef på Svensk Handel

Panduro outsourcar logistiken

Sängtillverkare öppnar butik

Handelns aktörer i upprop för sänkt hastighet

Domino's ägare lämnar Norden – vill sälja svenska verksamheten

De tar plats i Handelns ekonomiska råd

Engagemang slår läge när e-handeln växer

Här öppnar JC

TEKNIK
Sila snacket med AI-teknikens hjälp

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Scorett utvecklar second hand-konceptet

Dagligvaruhandelns framtidstro toppar e-handelns

Clas Ohlson växer kraftigt online

Jaktkedja i konkurs

Nelly lämnar Falkenberg

Hemtex varslar på huvudkontoret

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Se alla Företagens egna nyheter

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.133