23948sdkhjf

Odd Mollys resultat rasade – stänger stort antal butiker

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Åtgärdsprogram ska vända negativ utveckling.

Modebolaget Odd Mollys nettoomsättning under tredje kvartalet, juli till september, minskade med 26 procent till 99,5 miljoner kronor (134,5). Varmt väder och minskad införsäljning till återförsäljare påverkade, enligt rapporten, bolagets försäljning negativt.

Läs också: Trögare för Odd Molly

Bruttovinstmarginalen uppgick till 51,0 procent (53,0).Rörelseresultatet uppgick till -19,3 miljoner kronor (6,6). Resultat efter skatt uppgick till -15,7 miljoner kronor (4,9).

Bolagets egna försäljning till konsument  minskade med 11 procent till 52,5 miljoner kronor (58,9). Intäkterna från grossistverksamheten minskade med 38 procent jämfört med föregående år och uppgick under tredje kvartalet till 46,9 miljoner kronor (75,6).

Nu ska ett åtgärdsprogram minska inte minst driftskostnaderna som ska ned med 50 miljoner kronor på helårsbasis. Effekterna ska synas under 2019. Omstruktureringskostnader för åtgärdsprogrammet om 5,8 miljoner kronor har reserverats i kvartalet.

Antalet egna butiker ska minska från 17 till 6 stycken och förhandlingar pågår med personal och hyresvärdar.

Läs också: Vinsttapp för Odd Molly

Fokus ska istället ligga på att öka försäljningen i e-handeln och satsa på utvalda marknader. I augusti stängdes butiken på Åhléns i Göteborg och härnäst stängs butikerna på Humlegårdsgatan och i Bromma Blocks, vid årsskiftet respektive mars nästa år. Kontraktet för butiken på Asecs i Jönköping går snart ut och i centrumet öppnar istället en lokal partner shop-in-shop. 

I oktober ingicks avtal med en operatör i Portugal och Spanien som under en licensmodell tar över försäljningen till återförsäljare på marknaderna samt driften av befintlig butik på El Corte Inglès i Lissabon.

På flera marknader ska bolaget styra om på samma sätt till licensmodell och tänkt växa genom lokala partner.

Även sortimentet ska krympa i bredd. I rapporten skriver bolaget att man" arbetar löpande med att sälja av äldre lager samt optimera inköpen för att hålla nere lagernivån. Den nya sortimentsstrategin, med mindre huvudkollektioner och fler specialkollektioner, som implementerades under förra året har också bidragit till lägre lagernivåer". 

Varulagret uppgick vid periodens slut till 77,4 miljoner kronor  jämfört med 80,2 miljoner kronor vid det tredje kvartalets slut 2017.

Mer om: Odd Molly
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Wrapp förstärker marknadsavdelningen

Efter konkursen – Best of Brands med ny ägare

Branschprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

Så mycket ökar Elons näthandel

Artist in i nätapotek

På nytt jobb
Ica tar in reklamguru

På nytt jobb
Ska utveckla Ikeas fastigheter

Han blir chef för Ikea property.

Nyhetsbrev

Bygghandeln minskar – men ökar

Arkiv

På nytt jobb
Med e-handel i fokus

Då får modekedjan ny vd

Färdigräknat: Här är Årets matbluff

Produkten som lurade kunderna mest 2018.

På nytt jobb
Ny chef på Apotek Hjärtat

Swish och Ica i hälarna på Volvo

Yougovs Brandindex rankar vilka varumärken det talas mest positivt om.

Ambientemässan växer i betydelse

Framtidens detaljhandel och tips på hur man skapar ultimata butiksmiljöer på mässan i Frankfurt.

På nytt jobb
Han går till Apoteksgruppen

Blir affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen och har ett förflutet från dagligvaruhandeln.

Icas vd: ”Majoriteten av tjänsterna kan påverkas innan sommaren”

200 tjänster hos Ica Sverige ska bort. Tjänsterna är spridda över hela företaget.

Ny landschef för Normal

Lämnar Salling Group och Føtex för detaljhandelskedjan i Danmark.

På nytt jobb
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

200 tjänster ska bort på Ica

Omorganisationen ska frigöra resurser till bland annat digitaliseringen.

Skönhet i tre våningar - nu öppnar Kicks nya storsatsning

I veckan öppnar skönhetskedjan nytt i Stockholm city. Enheten är den största butikssatsningen i kedjans historia.

Här är de nya ministrarna

Butikskoncept i konkurs

Här stänger Polarn O. Pyret

På nytt jobb
Han kliver in på Fazer

Galleria med nya modekoncept

Ny sängspecialist i Malmö

Ökade online - slog rekord

Systembolaget varnar vinleverantör

Så summerar Mio 2018

Nu säljs lagret ut

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Så sålde Clas Ohlson

Jysk väljer Malmöcentrum

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Han lämnar Qliro

Ny finanschef på Scandi Standard

Här öppnar H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154