23948sdkhjf

Odd Mollys resultat rasade – stänger stort antal butiker

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Åtgärdsprogram ska vända negativ utveckling.

Modebolaget Odd Mollys nettoomsättning under tredje kvartalet, juli till september, minskade med 26 procent till 99,5 miljoner kronor (134,5). Varmt väder och minskad införsäljning till återförsäljare påverkade, enligt rapporten, bolagets försäljning negativt.

Läs också: Trögare för Odd Molly

Bruttovinstmarginalen uppgick till 51,0 procent (53,0).Rörelseresultatet uppgick till -19,3 miljoner kronor (6,6). Resultat efter skatt uppgick till -15,7 miljoner kronor (4,9).

Bolagets egna försäljning till konsument  minskade med 11 procent till 52,5 miljoner kronor (58,9). Intäkterna från grossistverksamheten minskade med 38 procent jämfört med föregående år och uppgick under tredje kvartalet till 46,9 miljoner kronor (75,6).

Nu ska ett åtgärdsprogram minska inte minst driftskostnaderna som ska ned med 50 miljoner kronor på helårsbasis. Effekterna ska synas under 2019. Omstruktureringskostnader för åtgärdsprogrammet om 5,8 miljoner kronor har reserverats i kvartalet.

Antalet egna butiker ska minska från 17 till 6 stycken och förhandlingar pågår med personal och hyresvärdar.

Läs också: Vinsttapp för Odd Molly

Fokus ska istället ligga på att öka försäljningen i e-handeln och satsa på utvalda marknader. I augusti stängdes butiken på Åhléns i Göteborg och härnäst stängs butikerna på Humlegårdsgatan och i Bromma Blocks, vid årsskiftet respektive mars nästa år. Kontraktet för butiken på Asecs i Jönköping går snart ut och i centrumet öppnar istället en lokal partner shop-in-shop. 

I oktober ingicks avtal med en operatör i Portugal och Spanien som under en licensmodell tar över försäljningen till återförsäljare på marknaderna samt driften av befintlig butik på El Corte Inglès i Lissabon.

På flera marknader ska bolaget styra om på samma sätt till licensmodell och tänkt växa genom lokala partner.

Även sortimentet ska krympa i bredd. I rapporten skriver bolaget att man" arbetar löpande med att sälja av äldre lager samt optimera inköpen för att hålla nere lagernivån. Den nya sortimentsstrategin, med mindre huvudkollektioner och fler specialkollektioner, som implementerades under förra året har också bidragit till lägre lagernivåer". 

Varulagret uppgick vid periodens slut till 77,4 miljoner kronor  jämfört med 80,2 miljoner kronor vid det tredje kvartalets slut 2017.

Mer om: Odd Molly
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Lindex ägarbolag byter vd

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Nyhetsbrev

Butik 140 för optikkedjan

Arkiv
1

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Lågprisjättens e-handel lanserad

På nytt jobb
Vd-skifte hos Apoteksgruppen

Hon kliver in som vd efter en snabb karriär hos Apotekskedjan.

Ännu en butik stänger – här breder butiksdöden ut sig

TEKNIK
Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Här expanderar Jysk

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Team Sportia-butik i konkurs

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Ikeas testkoncept läggs ned

Så sålde Clas Ohlson

Twilfit till Åhléns

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157