23948sdkhjf

Odd Mollys resultat rasade – stänger stort antal butiker

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Åtgärdsprogram ska vända negativ utveckling.

Modebolaget Odd Mollys nettoomsättning under tredje kvartalet, juli till september, minskade med 26 procent till 99,5 miljoner kronor (134,5). Varmt väder och minskad införsäljning till återförsäljare påverkade, enligt rapporten, bolagets försäljning negativt.

Läs också: Trögare för Odd Molly

Bruttovinstmarginalen uppgick till 51,0 procent (53,0).Rörelseresultatet uppgick till -19,3 miljoner kronor (6,6). Resultat efter skatt uppgick till -15,7 miljoner kronor (4,9).

Bolagets egna försäljning till konsument  minskade med 11 procent till 52,5 miljoner kronor (58,9). Intäkterna från grossistverksamheten minskade med 38 procent jämfört med föregående år och uppgick under tredje kvartalet till 46,9 miljoner kronor (75,6).

Nu ska ett åtgärdsprogram minska inte minst driftskostnaderna som ska ned med 50 miljoner kronor på helårsbasis. Effekterna ska synas under 2019. Omstruktureringskostnader för åtgärdsprogrammet om 5,8 miljoner kronor har reserverats i kvartalet.

Antalet egna butiker ska minska från 17 till 6 stycken och förhandlingar pågår med personal och hyresvärdar.

Läs också: Vinsttapp för Odd Molly

Fokus ska istället ligga på att öka försäljningen i e-handeln och satsa på utvalda marknader. I augusti stängdes butiken på Åhléns i Göteborg och härnäst stängs butikerna på Humlegårdsgatan och i Bromma Blocks, vid årsskiftet respektive mars nästa år. Kontraktet för butiken på Asecs i Jönköping går snart ut och i centrumet öppnar istället en lokal partner shop-in-shop. 

I oktober ingicks avtal med en operatör i Portugal och Spanien som under en licensmodell tar över försäljningen till återförsäljare på marknaderna samt driften av befintlig butik på El Corte Inglès i Lissabon.

På flera marknader ska bolaget styra om på samma sätt till licensmodell och tänkt växa genom lokala partner.

Även sortimentet ska krympa i bredd. I rapporten skriver bolaget att man" arbetar löpande med att sälja av äldre lager samt optimera inköpen för att hålla nere lagernivån. Den nya sortimentsstrategin, med mindre huvudkollektioner och fler specialkollektioner, som implementerades under förra året har också bidragit till lägre lagernivåer". 

Varulagret uppgick vid periodens slut till 77,4 miljoner kronor  jämfört med 80,2 miljoner kronor vid det tredje kvartalets slut 2017.

Mer om: Odd Molly
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Zetadisplay uppgraderar Ikeavaruhus

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

Kappahl på sommarturné med Newbie

Nyhetsbrev

50 miljoner kronor till start up

Arkiv

Så ska Lidingö centrum bli en mötesplats

Ökad vinst för Netonnet – vd tror på fortsatt tillväxt

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Dagens Handel har pratat utmaningar och möjligheter med köpcentrumjätten Citycons nya vd F Scott Ball.

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

NA-KD öppnar pop up i Mos

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Beijer gör dubbla förvärv

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

Hon är moderator för Retaildagen

Till Lyko från finansbranschen

Lekia tar greppet om leksaksmarknaden: "Vi tror på den fysiska butiken"

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Ikea öppnar showroom i Köpenhamn

Öppningen blir startskottet för Ikeas intåg i Köpenhamn som även innefattar ett nytt varuhus på Kalvebod Brygge.

Finansman ökar innehav i skohandlare

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

På nytt jobb
Trädgårdskedja får ny koncernchef

Går från gym till växter.

Altor in som storägare i XXL

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Löfbergs intar Lobbyn

På nytt jobb
Han blir ny vd för Woody-kedjan

Kontanterna fortsatt ohotade

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.157