23948sdkhjf

Sex trender om framtidens butiker

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

”Sätt ned foten och våga satsa”, uppmanar Handelsprofessorn Ulf Johansson.

Butikstrenderna är motstridiga. Men det är dags att sätta ned foten och försöka driva utvecklingen dit man själv vill, tycker Handelsprofessorn Ulf Johansson. Själv skulle han satsa korten på e-handel.

Läs också: Rätt musik ökar försäljningen

Ulf Johansson, professor på Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet, var nyligen dragplåstret på en välbesökt forskningsfrukost ordnad av Retail House. Han sammanfattar sina rön om framtidens butiker i sex trender.

1. Mängden kanaler och ”touch points” ökar. Digitaliseringen har skapat många av de nya kanalerna, vilka i sin tur förändrar kundernas beteende.

2. Digitaliseringen reser frågor om integritet. Eller som Ulf Johansson uttrycker det, vinnaren är den som kan hålla balansen mellan cool och creepy.

3. Fördelningen mellan handelsplatser förändras. Cityhandeln i Sverige har grovt räknat tappat tio procent som fördelats mellan köpcenter och e-handel.

4. Annorlunda typer av butiker. Urban Deli är ett svenskt exempel. Ett brittiskt är Boxpark, som består av ett antal containers och kallar sig världens första ”pop up-mall”. Ikea förhandlar om att få finnas på Alibabas sajter. Är det fortfarande en butik då?

5. Nya handelsaktörer träder fram. Ulf Johansson nämner Lululemon, som kombinerar försäljning av yogakläder med yogaklasser, som ett exempel.

6. Efterfrågan på service ökar. Samtidigt som kunderna förväntas klara allt mer själva så växer behovet av tjänster. Och ingen vill stå i kö till kassan när man bestämt vad man vill ha. Handeln har glömt att man säljer varor OCH TJÄNSTER, betonar Ulf Johansson.

Trenderna utgör ingen rak linje. I vissa fall är de till och med motstridiga. Plus att nya typer av verksamheter, som Ikeas butik på Regeringsgatan i Stockholm med visningskök och planeringsstationer, är svårare att utvärdera eftersom det inte fungerar med samma nyckeltal som för traditionella butiker. Det försvårar förstås för handlare som ska staka ut vägen för sin framtida verksamhet.

Ulf Johansson tycker att det finns för mycket ängslighet inom handeln. Han förstår att det kan vara svåra beslut att fatta, eftersom det handlar om stora investeringar, men menar att det är bättre att vara med och driva utvecklingen än att avvakta och bli frånsprungen.

– Så pass mycket kunskap finns att det går att sätta ned foten. Framtiden är osäker, men vi har en jäkla kunskap om nutiden och kan bygga vidare därifrån, menar Ulf Johansson, som skulle satsa på e-handel om han själv var handlare.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här tar Lekextra över efter BR

Erfaren handlare öppnar ny butik i Lidköping.

Så sålde Sportamore

Rikspolischefen i samtal med handeln

Starkt år för skyltföretaget

På nytt jobb
Kliver in i ny roll hos Lindex

Landschef blir kedjans försäljningsdirektör.

Brittisk hälsokostkedja till Femman

I april öppnar kedjan andra butiken i Göteborgsområdet.

Nyhetsbrev

Bra avslutning på året för bokhandelskedja

Arkiv

XXL tappar Sverigechefen

Kliver in i Kupolen

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Östermalms saluhall – försenad och fördyrad

Renoveringen av Östermalmshallen 400 miljoner dyrare än planerat.

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Här finns Årets apotek

Leder Ellos nya heminredningssatsning

Mode- och inredningsjätten lägger krut på heminredning med nylanserad sajt; Homeroom.

Lexington Company växte digitalt och med heminredning

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

Mycket svag bygghandel på nätet

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Jysk på nya adresser – återöppnar här

Sportamore lägger till marknad

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Ny svensk cykelkedjesatsning

Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Stabilt men blygsamt för dagligvaruhandeln

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Fortsätter satsning på kontantcenter

Tvärstopp för Odd Molly

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Framgång för Pricer

Stärkt Lindex

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Nytt läge för Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.132