23948sdkhjf

Sex trender om framtidens butiker

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

”Sätt ned foten och våga satsa”, uppmanar Handelsprofessorn Ulf Johansson.

Butikstrenderna är motstridiga. Men det är dags att sätta ned foten och försöka driva utvecklingen dit man själv vill, tycker Handelsprofessorn Ulf Johansson. Själv skulle han satsa korten på e-handel.

Läs också: Rätt musik ökar försäljningen

Ulf Johansson, professor på Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet, var nyligen dragplåstret på en välbesökt forskningsfrukost ordnad av Retail House. Han sammanfattar sina rön om framtidens butiker i sex trender.

1. Mängden kanaler och ”touch points” ökar. Digitaliseringen har skapat många av de nya kanalerna, vilka i sin tur förändrar kundernas beteende.

2. Digitaliseringen reser frågor om integritet. Eller som Ulf Johansson uttrycker det, vinnaren är den som kan hålla balansen mellan cool och creepy.

3. Fördelningen mellan handelsplatser förändras. Cityhandeln i Sverige har grovt räknat tappat tio procent som fördelats mellan köpcenter och e-handel.

Läs också: Årets trender: Hållbart, stilrent och blickar mot öster

4. Annorlunda typer av butiker. Urban Deli är ett svenskt exempel. Ett brittiskt är Boxpark, som består av ett antal containers och kallar sig världens första ”pop up-mall”. Ikea förhandlar om att få finnas på Alibabas sajter. Är det fortfarande en butik då?

5. Nya handelsaktörer träder fram. Ulf Johansson nämner Lululemon, som kombinerar försäljning av yogakläder med yogaklasser, som ett exempel.

6. Efterfrågan på service ökar. Samtidigt som kunderna förväntas klara allt mer själva så växer behovet av tjänster. Och ingen vill stå i kö till kassan när man bestämt vad man vill ha. Handeln har glömt att man säljer varor OCH TJÄNSTER, betonar Ulf Johansson.

Trenderna utgör ingen rak linje. I vissa fall är de till och med motstridiga. Plus att nya typer av verksamheter, som Ikeas butik på Regeringsgatan i Stockholm med visningskök och planeringsstationer, är svårare att utvärdera eftersom det inte fungerar med samma nyckeltal som för traditionella butiker. Det försvårar förstås för handlare som ska staka ut vägen för sin framtida verksamhet.

Ulf Johansson tycker att det finns för mycket ängslighet inom handeln. Han förstår att det kan vara svåra beslut att fatta, eftersom det handlar om stora investeringar, men menar att det är bättre att vara med och driva utvecklingen än att avvakta och bli frånsprungen.

– Så pass mycket kunskap finns att det går att sätta ned foten. Framtiden är osäker, men vi har en jäkla kunskap om nutiden och kan bygga vidare därifrån, menar Ulf Johansson, som skulle satsa på e-handel om han själv var handlare.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Lokalbyte för Esprit

Apotekarns i ny miljö

Jula i god form

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Nyhetsbrev

Så mycket ska Sportamore växa

Arkiv

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Byggmax minskar förlusten: "Bra start på året"

Katrineholm förbjuder tiggeri

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Lämnar Sealife för Improove

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Samarbete ger ny fackhandelskedja inom vitvaror och hemelektronik: ”Helt rätt i tiden”

Bland annat byter närmare 100 Audio Video-butiker namn till Elon Ljud & Bild när Elon Group och Electra Gruppen inleder samarbete.

Så sålde Clas Ohlson

Handlarna mer optimistiska – skatteåterbäring och påsk väcker vårhopp

Här öppnar ny aktör premiumdestination för sport

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Så mycket väntas påsken sälja för

Föreslås till skohandlaren

Vd-skifte hos Oscar Jacobson

Svensk Handel om höjd kemikalieskatt: "Glädjekalkyl"

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Debenhams på konkursens rand

Synsam till Femman

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146