23948sdkhjf

Ambientemässan växer i betydelse

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Framtidens detaljhandel och tips på hur man skapar ultimata butiksmiljöer på mässan i Frankfurt.

På Messe Frankfurt arrangeras den 8–12 februari världens största konsumentvarumässa för 29:e gången sedan starten 1990. De senaste åren har Ambientes spelplan expanderat österut genom en växande medelklass i länder som Indien och Kina. Produkter och detaljhandelslösningar inom segmenten ”Giving”, ”Living” och ”Dining” har blivit alltmer attraktiva även för konsumenter utanför Europa.

Läs också: Mässnytt från Ambiente: Digitalt skapar köpsug

Mässarrangören Messe Frankfurt räknar i år med att attrahera drygt 140 000 inköpare och 4 500 utställare, varav cirka 50 svenska, från 90-talet länder. Mattias Dahlquist, vd för Messeforum, förklarar att intresset för skandinavisk design står sig väl i konkurrensen och att bokningsläget är på topp. En knapp månad före startskottet är mässan i stort sett fullbokad och fler utställare står fortfarande på kö.

– Intrycket är att besökarna prioriterar sina mässbesök i allt större utsträckning. Det drar stora internationella arrangemang som Ambiente nytta av, för om man bara ska åka på en mässa om året prioriteras ofta den största, med de viktigaste kontakterna och det allra senaste utbudet. Därför är det oerhört viktigt att skapa ett arrangemang som lever upp till förväntningarna, säger Mattias Dahlquist.

Mattias Dahlquist, vd Messeforum.

I år spänner Ambiente över 23 hallar och det fysiska sortimentet reflekterar samhällets trender i övrigt. Besökarna kommer att mötas av en hallplanering där utställarna kategoriserats på ett helt nytt sätt. I hall 8 huserar nu segmentet ”Living” där ”Ambiente Talents” visar prov på hållbara och etiska inredningslösningar, som en motvikt till den globala konsumtionshetsen.

Läs också: Årets trender: Hållbart, stilrent och blickar mot öster

Ambiente är dock mer än bara de senaste prylarna. Ambiente Academy presenterar ett rikt seminarieutbud med fem föreläsningar varje mässdag och i foajén till hall 4.1 märks nya ”Point of Experience” där besökaren får uppleva och utbildas om framtidens butiker. I en interaktiv butiksmiljö smälter digitalt och analogt samman till en kundvänlig helhetsupplevelse man kan testa och leka i.

Med hjälp av AR (augmented reality), skannrar och pekskärmar förmedlas känslan av hur produkterna fungerar och hur det kan kännas att ha dem hemma.

På streckkoden på en vanlig enkel stekpanna kan man på väggen, ”Wall of Emotions”, se hur pannkakan steks i pannan och få recept och tillagningstips. En skärmvägg med vildmarksmiljö förmedlar känslan av friluftsliv och på ett bord med pekskärm kan olika varor kombineras så att kunden ser helhetsverkan i samband med köpet. På det sättet får varje kund sin egen butiksupplevelse beroende på intresse. Bakom konceptet står tyska designbyrån Gruschwitz och konsultföretaget Waketo.

Den stora utmaningen för framtidens detaljhandel är naturligtvis e-handeln. Ämnet är högaktuellt och även på mässan märks nya inköpsrutiner. Allt fler order beställs numera via digitala ordersystem i stället för som förr i montrarna.

– Men beställningarna föregås fortfarande av det personliga mötet. Fysiska produkter som presenteras av fysiska personer och sociala nätverk som man kan interagera i är fortfarande viktigt. Det är ju några av skälen till varför man åker på en mässa, konstaterar Mattias Dahlquist.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mall of Scandinavia blir Westfield Mall of Scandinavia

20 butiker ska bort i modekedjan

Skönhetskoncept öppnar butik och onlineförsäljning

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Härligt mycket handel i Almedalen

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Nyhetsbrev

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Arkiv

WeSC behöver nytt kapital

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

50 miljoner kronor till start up

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

Zetadisplay uppgraderar Ikeavaruhus

Så ska Lidingö centrum bli en mötesplats

Ökad vinst för Netonnet – vd tror på fortsatt tillväxt

Kappahl på sommarturné med Newbie

Beijer gör dubbla förvärv

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Dagens Handel har pratat utmaningar och möjligheter med köpcentrumjätten Citycons nya vd F Scott Ball.

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

NA-KD öppnar pop up i Mos

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Hon är moderator för Retaildagen

Lekia tar greppet om leksaksmarknaden: "Vi tror på den fysiska butiken"

Till Lyko från finansbranschen

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Finansman ökar innehav i skohandlare

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

Altor in som storägare i XXL

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.117