23948sdkhjf

Ambientemässan växer i betydelse

Framtidens detaljhandel och tips på hur man skapar ultimata butiksmiljöer på mässan i Frankfurt.

På Messe Frankfurt arrangeras den 8–12 februari världens största konsumentvarumässa för 29:e gången sedan starten 1990. De senaste åren har Ambientes spelplan expanderat österut genom en växande medelklass i länder som Indien och Kina. Produkter och detaljhandelslösningar inom segmenten ”Giving”, ”Living” och ”Dining” har blivit alltmer attraktiva även för konsumenter utanför Europa.

Mässarrangören Messe Frankfurt räknar i år med att attrahera drygt 140 000 inköpare och 4 500 utställare, varav cirka 50 svenska, från 90-talet länder. Mattias Dahlquist, vd för Messeforum, förklarar att intresset för skandinavisk design står sig väl i konkurrensen och att bokningsläget är på topp. En knapp månad före startskottet är mässan i stort sett fullbokad och fler utställare står fortfarande på kö.

– Intrycket är att besökarna prioriterar sina mässbesök i allt större utsträckning. Det drar stora internationella arrangemang som Ambiente nytta av, för om man bara ska åka på en mässa om året prioriteras ofta den största, med de viktigaste kontakterna och det allra senaste utbudet. Därför är det oerhört viktigt att skapa ett arrangemang som lever upp till förväntningarna, säger Mattias Dahlquist.

Mattias Dahlquist, vd Messeforum.

I år spänner Ambiente över 23 hallar och det fysiska sortimentet reflekterar samhällets trender i övrigt. Besökarna kommer att mötas av en hallplanering där utställarna kategoriserats på ett helt nytt sätt. I hall 8 huserar nu segmentet ”Living” där ”Ambiente Talents” visar prov på hållbara och etiska inredningslösningar, som en motvikt till den globala konsumtionshetsen.

Ambiente är dock mer än bara de senaste prylarna. Ambiente Academy presenterar ett rikt seminarieutbud med fem föreläsningar varje mässdag och i foajén till hall 4.1 märks nya ”Point of Experience” där besökaren får uppleva och utbildas om framtidens butiker. I en interaktiv butiksmiljö smälter digitalt och analogt samman till en kundvänlig helhetsupplevelse man kan testa och leka i.

Med hjälp av AR (augmented reality), skannrar och pekskärmar förmedlas känslan av hur produkterna fungerar och hur det kan kännas att ha dem hemma.

På streckkoden på en vanlig enkel stekpanna kan man på väggen, ”Wall of Emotions”, se hur pannkakan steks i pannan och få recept och tillagningstips. En skärmvägg med vildmarksmiljö förmedlar känslan av friluftsliv och på ett bord med pekskärm kan olika varor kombineras så att kunden ser helhetsverkan i samband med köpet. På det sättet får varje kund sin egen butiksupplevelse beroende på intresse. Bakom konceptet står tyska designbyrån Gruschwitz och konsultföretaget Waketo.

Den stora utmaningen för framtidens detaljhandel är naturligtvis e-handeln. Ämnet är högaktuellt och även på mässan märks nya inköpsrutiner. Allt fler order beställs numera via digitala ordersystem i stället för som förr i montrarna.

– Men beställningarna föregås fortfarande av det personliga mötet. Fysiska produkter som presenteras av fysiska personer och sociala nätverk som man kan interagera i är fortfarande viktigt. Det är ju några av skälen till varför man åker på en mässa, konstaterar Mattias Dahlquist.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079