23948sdkhjf

Ambientemässan växer i betydelse

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Framtidens detaljhandel och tips på hur man skapar ultimata butiksmiljöer på mässan i Frankfurt.

På Messe Frankfurt arrangeras den 8–12 februari världens största konsumentvarumässa för 29:e gången sedan starten 1990. De senaste åren har Ambientes spelplan expanderat österut genom en växande medelklass i länder som Indien och Kina. Produkter och detaljhandelslösningar inom segmenten ”Giving”, ”Living” och ”Dining” har blivit alltmer attraktiva även för konsumenter utanför Europa.

Läs också: Årets trender: Hållbart, stilrent och blickar mot öster

Mässarrangören Messe Frankfurt räknar i år med att attrahera drygt 140 000 inköpare och 4 500 utställare, varav cirka 50 svenska, från 90-talet länder. Mattias Dahlquist, vd för Messeforum, förklarar att intresset för skandinavisk design står sig väl i konkurrensen och att bokningsläget är på topp. En knapp månad före startskottet är mässan i stort sett fullbokad och fler utställare står fortfarande på kö.

– Intrycket är att besökarna prioriterar sina mässbesök i allt större utsträckning. Det drar stora internationella arrangemang som Ambiente nytta av, för om man bara ska åka på en mässa om året prioriteras ofta den största, med de viktigaste kontakterna och det allra senaste utbudet. Därför är det oerhört viktigt att skapa ett arrangemang som lever upp till förväntningarna, säger Mattias Dahlquist.

Mattias Dahlquist, vd Messeforum.

I år spänner Ambiente över 23 hallar och det fysiska sortimentet reflekterar samhällets trender i övrigt. Besökarna kommer att mötas av en hallplanering där utställarna kategoriserats på ett helt nytt sätt. I hall 8 huserar nu segmentet ”Living” där ”Ambiente Talents” visar prov på hållbara och etiska inredningslösningar, som en motvikt till den globala konsumtionshetsen.

Läs också: Mässnytt från Ambiente: Digitalt skapar köpsug

Ambiente är dock mer än bara de senaste prylarna. Ambiente Academy presenterar ett rikt seminarieutbud med fem föreläsningar varje mässdag och i foajén till hall 4.1 märks nya ”Point of Experience” där besökaren får uppleva och utbildas om framtidens butiker. I en interaktiv butiksmiljö smälter digitalt och analogt samman till en kundvänlig helhetsupplevelse man kan testa och leka i.

Med hjälp av AR (augmented reality), skannrar och pekskärmar förmedlas känslan av hur produkterna fungerar och hur det kan kännas att ha dem hemma.

På streckkoden på en vanlig enkel stekpanna kan man på väggen, ”Wall of Emotions”, se hur pannkakan steks i pannan och få recept och tillagningstips. En skärmvägg med vildmarksmiljö förmedlar känslan av friluftsliv och på ett bord med pekskärm kan olika varor kombineras så att kunden ser helhetsverkan i samband med köpet. På det sättet får varje kund sin egen butiksupplevelse beroende på intresse. Bakom konceptet står tyska designbyrån Gruschwitz och konsultföretaget Waketo.

Den stora utmaningen för framtidens detaljhandel är naturligtvis e-handeln. Ämnet är högaktuellt och även på mässan märks nya inköpsrutiner. Allt fler order beställs numera via digitala ordersystem i stället för som förr i montrarna.

– Men beställningarna föregås fortfarande av det personliga mötet. Fysiska produkter som presenteras av fysiska personer och sociala nätverk som man kan interagera i är fortfarande viktigt. Det är ju några av skälen till varför man åker på en mässa, konstaterar Mattias Dahlquist.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Japansk kedja till Gallerian

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

De föreslås till MQ:s styrelse

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Apotea bästa nätbutik – igen

Nyhetsbrev

Kedjorna som är bäst på mersälj

Arkiv

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Textilbolag i konkurs

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Så sålde Clas Ohlson

Fler vill ha installerat – Elon ökar försäljning av tjänster

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Rekord för Black friday – kläder och hemelektronik mest poppis

Bygghemma överträffade förväntningar på köpfesten 

Karl Hedin köper upp två bygghandlare

Växer i Värmland

1

E-handelsgurun: ”Lägg ner olönsamma butiker”

Moon-Suck Song listar skälen till varför e-handeln kommer att vinna slaget om framtidens konsumenter.

Kökstillverkare öppnar nytt

På nytt jobb
Gant får ny vd

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Pris regerar under Black friday

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

På nytt jobb
Från Clas Ohlson till Intersport

Flash satsar i Danmark

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.139