23948sdkhjf

Då väntas Joy stänga butiker

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I veckan kommunicerade ägaren MQ group att 13 butiker stänger. Till modebranschtidningen Habit kommenterar vd Ingvar Larsson nu kedjans framtid.

måndagen kommunicerade MQ group, där butikskedjorna Joy och MQ ingår, ett åtgärdsprogram som innebär att att koncernen stänger 13 butiker för Joy, stänger ned kedjans huvudkontor och säger upp 25 tjänster.

Totalt handlar det om 13 Joy-butiker varav 3 redan kommunicerats att de ska stängas; det är butikerna i Nacka forum och Mall of Scandinavia i Stockholm samt butiken i centrala Sundsvall. I Sundsvall finns kedjan kvar med en butik i det externa köpcentrumet Birsta city.

Ingvar Larsson, vd för MQ group, säger till Habit att diskussioner med fastighetsägare om hyresnivåer pågått under hela hösten. 

 - Vi hade redan aviserat att vi skulle se över butiksbeståndet, vilket vi naturligtvis gör löpande även för MQ-kedjan, men nu intensifierade vi arbetet och dessa olönsamma butiker ska stänga.Majoriteten stänger under innevarande räkenskapsår som slutar 31 augusti. Vi ser naturligtvis ingen anledning i att fortsätta att driva olönsamma butiker, säger Ingvar Larsson, vd för MQ group till Habit.

Ingvar Larsson säger till Habit att när butiksstängningarna väl är genomförda så kommer butiksbeståndet för Joy att uppgå till 40 stycken och han menar att koncernen då får en tillräckligt bra spridning av butiker över hela landet som kan stödja, enligt honom, kedjans starka och växande e-handel.

 - Nu gäller det att ta till vara på potentialen som finns i kedjan och varumärket. När vi pratar om synergieffekter   menar vi inte att Joy och MQ ska dela ytor eller att sortimenten ska mixas. Det är viktigt att poängtera att kedjorna även fortsatt ska vara två separata varumärken och kedjekoncept även om vi ser synergieffekter och att Joys organisation nu tar plats hos MQ på huvudkontoret i Göteborg, säger Ingvar Larsson.

I samband med att koncernen aviserade butiksstängningarna så meddelandes att Joys huvudkontor läggs ned och när båda kedjorna ska husera under samma tak försvinner ett stort antal tjänster, 25 stycken, och fackliga förhandlingar har inletts. Lejonparten av tjänsterna hör till Joy-konceptet.

- Vi har genomfört förändringar i organisationen på MQ under hela hösten även när det gäller design- och sortiment samt inköp. Även på försäljningssidan har vi organiserat om för att vi ska kunna öka försäljningen och fortsätta att arbeta med kundupplevelsen och kommunikationen digitalt och i fysiska butiker. Därtill har vi ny digital kompetens i företaget. Ledningsgruppen har stärkts upp med flera nya kompetenta och drivna personer och nu på fredag börjar dessutom vår nye marknadschef Mikael Kruse och vi ser tillsammans stora möjligheter framåt, säger Ingvar Larsson till Habit.

Mer om: Joy | MQ | MQ group
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mall of Scandinavia blir Westfield Mall of Scandinavia

20 butiker ska bort i modekedjan

Skönhetskoncept öppnar butik och onlineförsäljning

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Härligt mycket handel i Almedalen

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Nyhetsbrev

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Arkiv

WeSC behöver nytt kapital

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

50 miljoner kronor till start up

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

Zetadisplay uppgraderar Ikeavaruhus

Så ska Lidingö centrum bli en mötesplats

Ökad vinst för Netonnet – vd tror på fortsatt tillväxt

Kappahl på sommarturné med Newbie

Beijer gör dubbla förvärv

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Dagens Handel har pratat utmaningar och möjligheter med köpcentrumjätten Citycons nya vd F Scott Ball.

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

NA-KD öppnar pop up i Mos

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Hon är moderator för Retaildagen

Lekia tar greppet om leksaksmarknaden: "Vi tror på den fysiska butiken"

Till Lyko från finansbranschen

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Finansman ökar innehav i skohandlare

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

Altor in som storägare i XXL

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.134