23948sdkhjf

Lexington Company växte digitalt och med heminredning

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ser över det fysiska butiksnätet efter minskad försäljning i jämförbara enheter.

Lexington Company konstaterar i rapporten för fjärde kvartalet att bolaget fortsätter att öka på nätet, som nu står för 19 procent av den totala omsättningen, medan trafiken och försäljningen i de fysiska butikerna minskar.

Läs också: Lexington Company permitterar personal – minskar öppettider

I den egna webbutiken ökade försäljningen med 16 procent under kvartalet och ökningen ses även via externa e-handlare.

I de egna fysiska butikerna minskade försäljningen med 3 procent och i jämförbara butiker minskade försäljningen med 6 procent, vilket i huvudsak ska ha att göra med svagare julhandel än väntat. "Trafiken till shoppingcenter, handelsplatser och varhus har minskat generellt under året", skriver bolaget med vd Kristina Lindhe i spetsen.

Det egna butiksnätet och avtal ses därför över och bolaget hoppas kunna effektivisera driften för att förbättra lönsamheten. I fjol stängde bolaget två butiker och i februari stängs ytterligare en butik.

Bolaget redovisar ett resultat efter skatt på 4,2 miljoner kronor (4,0)för räkenskapsårets fjärde kvartal oktober till december. Nettoomsättningen uppgick till 76,9 miljoner kronor (76,7). Bruttomarginalen stärktes och uppgick till 68,6 procent (68,4) en förbättring som enligt rapporten beror mer försäljning via egna kanaler, förändringar i sortimentet och flytt av viss produktion.

Ebitda-resultatet för kvaratlet blev 5,8 miljoner kronor (6,2) och ebitda-marginalen blev 7,6 procent (8,1).Ingen utdelning föreslås för helåret 2018.

I rapporten skriver bolaget att affärsområdet Home utvecklas väl medan affärsområdet Clothing tappar i kvartalet vilket ska ha göra med varm hösten och en svag julhandel. Ackumulerat för helåret växer dock enligt bolaget  båda affärsområdena och försäljningsminskningen totalt härrör främst från minskade licensintäkter och utförsäljningar.

Huvudmarknaden Norden utvecklas enligt bolaget väl medan de europeiska marknaderna utvecklas svagare.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

TEKNIK
Succé för mobillösning i Norge – nu är tjänsten på väg till Sverige

På nytt jobb
På ny post hos Elon

Plus

E-handeln exploderar – men kan bli mer lokal

Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

Jysk nära 150 butiker i Sverige

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

Nyhetsbrev

Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

Arkiv

Gateau öppnar nytt – på nätet

TEKNIK
Nya tekniklösningar ska förhindra trängsel i butikerna

Cash IT, Store Display Nordics och Philips Professional Display Solutions hjälper butikerna att räkna kunderna.

På nytt jobb
Blir centrumchef hos Citycon

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Tele2 byter strategi – här är de 18 butikerna som stängs

På nytt jobb
Bygghandlaren med ny marknads- och försäljningschef

På nytt jobb
Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Mio satsar på eget lager

Plus

Experten: ”Välj ett framtidsscenario och gå loss på affärsutveckling”

Managementkonsulten Charlotte Mattfolk tror att nya värderingar kommer att födas i det vakuum som präglar världen nu.

Föreslås bli ny LO-ordförande

1

Beijer värvar från XL-Bygg

1

Paolos produkter bortplockade från Icahyllor

Venue Retail Group: Ansökt om förlängning av rekonstruktion

Varuhuskedjan JC Penney ansöker om konkursskydd

Plastförpackningar hetare än någonsin – ny förpackningskonferens i Malmö

H&M öppnar nya butiker för heminredning i Norge

Tar över Skoaugust i Uppsala efter konkurs

Ny duo i Svensk Digital Handels styrelse

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boozt stänger och öppnar skönhetsbutiker

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Begränsat försäljningstapp för Clas Ohlson – vd nöjd

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Här får Willys sällskap av Systembolaget

Efter trängsellarm – Handels medlemmar oroliga för smittospridning

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

Sot of Sweden till Norge

Fanny får ny ägare

Arken Zoo över hundra butiker

På nytt jobb
Blir marknadschef för byggjätten

Se alla Företagens egna nyheter

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Sänd till en kollega

0.188