23948sdkhjf

Amazon ska lansera helt ny livsmedelskedja

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Första butiken uppges öppna senare i år – samtidigt planeras jätteexpansion av Amazon Go.

Mäktiga Amazon förbereder för lansering av en helt ny livsmedelskedja. Den nya kedjan ska skilja sig från Amazonägda Whole Foods och den första butiken öppnar redan i år. Det hävdar Wall Street Journal och hänvisar till egna hemliga källor nära företaget.

Läs också: Pepsis förra vd går in i Amazons styrelse

Amazon äger redan 497 Whole Foods-butiker (nummer 498, 499 och milstolpen 500 invigs under våren) och har även öppnat sina första tio obemannade convenience-butiker under namnet Amazon Go. Nu verkar det alltså som om e-handelsjätten utvidgar sin satsning på livsmedel i fysiska butiker med en helt ny livsmedelskedja. 

Enligt Wall Street Journals källor ska den första butiken i den ännu namnlösa kedjan öppna i slutet av detta år i Los Angeles. Amazon ska också ha skrivit kontrakt med ytterligare minst två fastighetsägare för butiksöppningar i början av nästa år.

De nya butikerna ska ha ett bredare sortiment än Whole Foods-butikerna och ha en yta på cirka 35 000 kvadratmeter. Butikerna ska finnas inne i köpcentrum och på centrumtorg i stora amerikanska städer. San Francisco, Chicago, Washington, Philadelphia och Seattle nämns. Analytiker räknar också med lägre priser, fler mainstreamprodukter och mer emv än på Whole Foods.

Hur många butiker det kan bli fråga om är oklart, men det planeras inledningsvis för ett dussintal. Enligt WSJ-källorna planerar Amazon också att förvärva regionala matkedjor för att skynda på tillväxten för den nya kedjan.

En stor expansion planeras även för Amazon Go-konceptet som introducerades första gången i december 2016. 3 000 nya butiker utan bemannade kassor ska öppnas under de närmaste tre åren. Där ingår inte bara USA i planerna. Enligt den brittiska branschtidningen Grocer har Amazon redan gjort klart med minst ett butiksläge i centrala London.

Mer om: Amazon
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Apoteket spränger gränsen i Töcksfors

Kronkursen fortsätter pressa modehandeln

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet med ny kraft

Pilot: Nets testar swishmodul i butiksmiljö

Färre nya H&M-butiker än planerat

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Nyhetsbrev

Mall of Scandinavia blir Westfield Mall of Scandinavia

Arkiv

20 butiker ska bort i modekedjan

Härligt mycket handel i Almedalen

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Åhléns skönhetskoncept öppnar ny butik och onlineshop

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Så ska Lidingö centrum bli en mötesplats

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Zetadisplay uppgraderar Ikeavaruhus

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

50 miljoner kronor till start up

Ökad vinst för Netonnet – vd tror på fortsatt tillväxt

Kappahl på sommarturné med Newbie

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Dagens Handel har pratat utmaningar och möjligheter med köpcentrumjätten Citycons nya vd F Scott Ball.

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

NA-KD öppnar pop up i Mos

Beijer gör dubbla förvärv

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Hon är moderator för Retaildagen

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Till Lyko från finansbranschen

Finansman ökar innehav i skohandlare

Altor in som storägare i XXL

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.148