Ny tjänst med stöd för Swish både i butik och på nätet
Privatpersonernas favoritbetalningslösning blir allt vanligare även i handeln. Clearon och Crunchfish lanserar snart en lösning som gör det möjligt för Swishanvändare att blippa telefonen i 20 000 kassor inom dagligvaru- och servicehandeln. Nu presenterar även Ecster, som har Elgiganten som en av sina största kunder, en uppdaterad kassalösning som möjliggör Swishbetalning.
– Vår kassalösning Ecster Pay är byggd för dagens konsument som vandrar mellan kanalerna och vill ha ett enhetligt erbjudande. Genom att inkludera Swish i vår kassa erbjuder vi en betalmetod som många köpare föredrar, säger Urban Höglund, produkt- och affärsutvecklingschef på Ecster som är ett helägt dotterbolag till Handelsbanken.
Gränserna mellan fysisk och digital handel tenderar att suddas ut. En försäljning som slutförs på butiksgolvet har ofta påbörjats tidigare när kunden jämfört varor och priser i dator eller mobil. Det ställer nya krav på handlarna – och på framtidens kassor.
När köpet sker i en webbutik är Ecster Pay en integrerad del av kassan och om köpet sker i fysisk butik kan kunden betala via mobilen med Ecster Pay Link. Köparen kan välja mellan att betala med kort, delbetalning, faktura – och nu alltså även med Swish.
– Det är många som vill betala med Swish i butiken och vi ser fram emot att även kunna erbjuda det på nätet, säger Annelie Zanders på inredningsbutiken Hamptons, vars fysiska butik ligger i Båstad.
Att intresset är stort bekräftas av en enkätundersökning som Ecster gjort bland 500 av sina kunder. Sju av tio (69 procent) vill kunna välja Swish som alternativ i kassan när de handlar. Totalt finns över fem miljoner Swishanvändare i Sverige.
För handlarna kostar det att använda sig av bankernas Swishtjänster. Runt två kronor per överföring och några hundralappar i årsavgifter.
Artikeln är en del av vårt tema om Teknik.