23948sdkhjf

Samarbete ger ny fackhandelskedja inom vitvaror och hemelektronik: ”Helt rätt i tiden”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Bland annat byter närmare 100 Audio Video-butiker namn till Elon Ljud & Bild när Elon Group och Electra Gruppen inleder samarbete.

Elon Group och Electra Gruppen samarbetar under gemensamt varumärke; Elon och Elon Ljud & Bild.

I e-handeln ska de två verka under namnet Elon och de butiker som ingår i kedjan Digital Butikerna erbjuds gå med i samarbetet. Därmed kommer kedjan omfatta över 500 butiker i Sverige och Norge.

Avtalet om varumärkessamarbetet löper på tio år och samarbetet medför inte några ägarförändringar bolagen emellan.

Detta samarbete ligger helt rätt i tiden med tanke på utvecklingen inom handeln. Vi kommer att stärka vårt erbjudande och skapa större volymer och samarbete inom varuförsörjning och marknadsföring. Utvecklingen inom våra produktområden mot allt smartare produkter gör att vi skapar förutsättningarna för ett sömlöst kunderbjudande till det smarta hemmet, antingen det är smarta vitvaror eller smart hemelektronik. Förra året förvärvade vi möbelkedjan EM Home och det utökade samarbetet med Elon harmoniserar väl med vårt fokus på produkter och tjänster i och runt hemmet, säger Anneli Sjöstedt, vd för Electra Gruppen.

Elon har i framtiden ansvaret för inköp och distribution av vitvaror både till butik och på elon.se medan Electra ansvarar för motsvarande inom hemelektronik.

Samarbetsavtalet innebär att företagens befintliga butiker kan komma att erbjudas möjlighet att vara med i både Elon och Elon Ljud & Bild om butiken önskar att utvidga sitt befintliga sortiment.

Elon, som är mitt inne i en omgörningsprocess med ny logga och butiksinredning, ägs och drivs av egna företagare och handlare i Sverige och Norge och sedan i fjol finns avtal om partnerskap med detaljhandelskedjor i samtliga fem nordiska länder; Elon i Sverige och Norge, Heimilistaeki på Island, Hvidt & Frit i Danmark och Veikon Kone i Finland.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ny vd på ÖoB

Gamestop stänger alla nordiska butiker

Aktiekursen rasade efter kedjans vinstvarning.

Möbelbutik stänger – efter 120 år

Ägarskifte hos Nilson group

På nytt jobb
Ny vd till Boomerang

Modebolaget har under en längre tid haft en tillförordnad vd.

Cervera e-handelssatsar – anpassar centrallagret

Flyttar till e-handelsfokuserad anläggning.

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Går till Adlibrisgruppen

Blir chef för ny avdelning.

Arkiv

Mod gav utmärkelse

Indiskas vd prisas av kvinnligt nätverk.

"Svårt att motivera hållbarhetsaspekten i att kassera fullt funktionsduglig inredning"

Industriavfall och upcyclat i Marqets tredje butik.

Chimi eyewear tar över efter Nespresso

Klimatsmart presentkort

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Sex tips för färre returer

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Kökstillverkare öppnar nytt

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.226