23948sdkhjf

Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

| Av admin | Tipsa redaktionen

Rickard Danielsson skriver i en krönika om fördelarna med att uppmuntra mobilanvändning i butiken.

Är det bra eller dåligt för försäljningen om dina kunder använder mobiltelefon när de handlar? Det finns forskning som pekar på att mobiltelefonen skäl uppmärksamhet från sortimentet. Fenomenet kallas ”mobile blinders” och relateras till minskad försäljning av impulsartiklar i kassalinjen. Detta begrepp har inhyst en viss tveksamhet till att aktivera kundernas mobiltelefoner medan de handlar.

Läs också: Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Jag kan dock meddela att det finns tydligt och inspirerande svar på denna fråga. Svaret kommer från en omfattande studie som Retail Academics varit delaktigt i och som blivit publicerad i den prestigefulla tidskriften Journal of Marketing.


Studien påvisar att kundernas mobilanvändande i butik har en positiv effekt på försäljningen. Det marginella tappet i kassalinjen är negligerbart i förhållande till hur mycket försäljningen ökar i resterande delar av butiken.

Försäljningseffekterna kommer från själva mobilanvändandet i sig, det är alltså inte kampanjerbjudande till mobiltelefonen som triggar försäljningsökningarna. Sådana incitament torde driva försäljningen ytterligare.

Hur kommer det då sig att försäljningen ökar för att kunderna stirrar ner i sina mobiltelefoner när det går runt och handlar? Det beror på att kundernas mobilanvändande för med sig två mekanismer:

  1. Butiksbesöken blir längre eftersom kunderna saktar ner när de använder mobiltelefonen. Kundvarvet blir även mindre rutinartat, nya delar av butiken upptäcks, och allt annat lika vet vi att både längre tid i butiken och nya butiksvarv är bra för försäljningen.
     
  2. Tiden kunderna tittar på hyllorna ökar i jämförelse med om de inte använder mobiltelefonen medan de handlar, vilket är en banbrytande insikt. Kunderna fixerar blicken på hyllorna samtidigt som de växlar mellan aktiviteterna. Den så kallade ”autopiloten” bryts och därmed uppmärksammar kunderna fler artiklar vilket leder till fler köpbeslut.

Mitt råd är med andra ord enkelt: butiker bör uppmuntra mobilanvändning genom att exempelvis skicka mobila kuponger eller riktade annonser till kunderna medans de handlar. Det finns säkerligen även andra bra sätt att få kunderna att plocka upp mobiltelefonen en extra gång.

Oavsett hur ni bär er åt kommer det att avleda kunderna och få dem att spendera mer tid med att vandra genom butiken, avvika från sitt rutinmässiga besök och utvärdera butiken annorlunda.

Rickard Danielsson, grundare och styrelseordförande Retail Academics.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är konkurserna och rekonstruktionerna som drabbar NK

Så parerar H&M coronakrisen

Försäljningen rasade och nära halverades i mars.

Piloten klar: Logistikföretaget släpper unika e-handelsskåp

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

Life tar över konkursad konkurrents butiker – siktar på att öppna inom ett par veckor

Detaljhandelskedjan tar över knappt hälften av Holland & Barretts butiker.

Intersport permitterar och säger upp

Nyhetsbrev

XL-Bygg och Bolist går ihop – blir störst

Arkiv

Anrik herrekipering i konkurs

Ikeas moderbolag förvärvar AI-företag – lanserar ny app

Postnord: Jätteökning av hemleveranser

Clas Ohlson fixar i mobilen

Bilhandeln flyttar online

H&M har inlett dialog om permitteringar

1

Explosion av nya medlemmar till Handels

Lämnar Bolist och går till Woody

Systembolaget till ny stadskärna

Nya riktlinjer för hur handeln ska minska smittspridningen

Stark mars för Electra – elektronikförsäljningen ökar mest

Teknikmagasinet önskar permittera även i svenska butiker

Konkurserna minskar – dramatisk ökning av rekonstruktioner

Ikea ställer om viss produktion för att parera försäljnings- och ordernedgång

XXL tar in kapital

Jula gasar på:"Vi siktar högre"

Ska inspirera med tvådagarskoncept

Walmart tar tempen på sina anställda

Bianchi Café & Cycles i konkurs

Zalando vinstvarnar

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Bergendahls

Bilhall blir trädgårdsbutik

ÖoB justerar öppettider – gör som dagligvaruhandeln

1

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

På nytt jobb
Hon tar över som vd för Ecster

Daymaker i konkurs

Fraktens Klarna tar in nytt kapital – ska växa till nya marknader

"Fastighetsägarna kan inte agera domare"

Primark vägrar betala lockdown-hyra

Se alla Företagens egna nyheter

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.172