23948sdkhjf

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Tvåsiffriga tillväxttal för hemelektronik, mode, inredning, sport och dagligvaror, enligt e-barometern för första kvartalet 2019.

2019 inleddes med en total tillväxt i e-handel om 15 procent. Det framgår av e-barometern för första kvartalet från Postnord i samarbete med Digital handel och HUI Research.

Högsta tillväxttalen noterades inom mogna men också prispressade hemelektronikbranschen med en ökning om 18 procent.

Ökningen förklaras i rapporten med att inhemska aktörerna tog tillbaka försäljning från utlandet i och med att kinahandeln med småelektronik har reducerats kraftigt sedan fjolåret. Därtill har aktörerna byggt ut både sortiment och leveransmodeller vilket tilltalat kunderna.

Även dagligvaruhandeln uppvisar fina tillväxttal och hade en tillväxt om 19 procent och blev därmed vinnarbransch i rapporten. Det betyder att var åttonde e-handelskonsument handlade livsmedel på nätet under kvartalet vilket är en rekordnotering.

”De stora branscherna hemelektronik samt kläder och skor presterade bra trots – eller kanske delvis till följd av – en mycket kärvare utveckling för de fysiska butikerna", skriver Postnord i rapporten.

Det visar E-barometern Q1 som sammanfattar svenskarnas e-handel första kvartalet 2019 och har temat hållbarhet och hållbara leveranser vilket många konsumeter uppges vara villiga att betal mer för.

Totalt ökade e-handeln med 15 procent under årets första kvartal. Hälften av e-handelsköp under första kvartalet utfördes via mobiltelefonen. 68 procent av svenskarna e-handlar varje månad.

2018 blev en milstolpe i och med att nätet för första gången tog hela tillväxten inom sällanköpsvaruhandeln och i rapporten kan konstateras att e-handelsåret 2019 inletts väl. 

Så ser tillväxtutvecklingen ut i delbranscherna under första kvartalet:

Hemelektronik 18 %

Kläder/skor 13 %

Böcker/media 4 procent

Inredning/möbler 17 %

Sport/fritid 12%

Barnartiklar/leksaker 6 %

Dagligvaror 19%

Källa: e-barometern

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nätbokhandlaren varslar personal

DEBATT
Ur & Penns vd: Om hyresvärden inte vill samarbeta tackar vi för oss

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Axfood ville också köpa Netto

Kappahl ut – NA-KD in

Nyhetsbrev

Ska garantera Lindex säkerhet

Arkiv

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Förbättrat Kappahl

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Här öppnar Busfrö Nytt & Bytt

Deichmann öppnar nytt och bygger om

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd: "Spännande utmaning"

Per Ljungberg går in som kommunikationschef hos Svensk Handel.

Deras skönhetssatsning i stöpet – klädmärket i nytt bolag

Handeln minskar – logistikbranschen tuffar på

"Jag siar att e-handelsdöden kommer gå ännu snabbare än butiksdöden"

Robert Axelsson är ny vd för Cama gruppen som ligger bakom e-handelsbutikerna Trendcarpet och Hatshop.

Så ser nya NK Sport ut

Smarteyes första butik i Köpenhamn

Blek modehandel – skoförsäljningen rasade

Ica ökar – stort som smått

Coop vill sälja 115 Netto-fastigheter

Sällanköpshandeln stod still

På nytt jobb
Ny vd för Payex

Högtalarmärke satsar på tillfällig yta

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Himla breddar utbudet med förvärv

Tredje butiken för Ellos Home

Elon lanserar ekonomitjänst för handlare

På nytt jobb
Kasthall rekryterar försäljningsdirektör

5

Kritikstorm mot Mio efter viral film

Clas Ohlson fördubblar vinsten

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.156