23948sdkhjf

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Tvåsiffriga tillväxttal för hemelektronik, mode, inredning, sport och dagligvaror, enligt e-barometern för första kvartalet 2019.

2019 inleddes med en total tillväxt i e-handel om 15 procent. Det framgår av e-barometern för första kvartalet från Postnord i samarbete med Digital handel och HUI Research.

Högsta tillväxttalen noterades inom mogna men också prispressade hemelektronikbranschen med en ökning om 18 procent.

Ökningen förklaras i rapporten med att inhemska aktörerna tog tillbaka försäljning från utlandet i och med att kinahandeln med småelektronik har reducerats kraftigt sedan fjolåret. Därtill har aktörerna byggt ut både sortiment och leveransmodeller vilket tilltalat kunderna.

Även dagligvaruhandeln uppvisar fina tillväxttal och hade en tillväxt om 19 procent och blev därmed vinnarbransch i rapporten. Det betyder att var åttonde e-handelskonsument handlade livsmedel på nätet under kvartalet vilket är en rekordnotering.

”De stora branscherna hemelektronik samt kläder och skor presterade bra trots – eller kanske delvis till följd av – en mycket kärvare utveckling för de fysiska butikerna", skriver Postnord i rapporten.

Det visar E-barometern Q1 som sammanfattar svenskarnas e-handel första kvartalet 2019 och har temat hållbarhet och hållbara leveranser vilket många konsumeter uppges vara villiga att betal mer för.

Totalt ökade e-handeln med 15 procent under årets första kvartal. Hälften av e-handelsköp under första kvartalet utfördes via mobiltelefonen. 68 procent av svenskarna e-handlar varje månad.

2018 blev en milstolpe i och med att nätet för första gången tog hela tillväxten inom sällanköpsvaruhandeln och i rapporten kan konstateras att e-handelsåret 2019 inletts väl. 

Så ser tillväxtutvecklingen ut i delbranscherna under första kvartalet:

Hemelektronik 18 %

Kläder/skor 13 %

Böcker/media 4 procent

Inredning/möbler 17 %

Sport/fritid 12%

Barnartiklar/leksaker 6 %

Dagligvaror 19%

Källa: e-barometern

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Postnord återvände till förlust

Nyhetsbrev

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

Arkiv

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

XL-Bygg förvärvar två bygghandelsföretag

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.152