23948sdkhjf

Utmanaren släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Den svenska kedjan Panini Internazionale har i det tysta tagit fram och nu börjat provtesta ett helt nytt koncept kallat ”Grab and go”. Tekniken har tagits fram i samarbete med en grupp om 15-20 personer hos BBH Stockholm och påminner om Amazon Go-konceptet där kunderna vandrar in och ut i butiken utan att behöva köa.

Läs också: Icas nya butikskoncept – följ med in

– Det här är ett sätt att med mindre medel skapa en liknande upplevelse som Amazon Go. Jag känner inte till någon på den svenska marknaden som gjort något sådant här i lika omfattande grad, säger Patrik Danielsson, Chief Experience Officer på BBH till Dagens Handels systertidning Fri Köpenskap.

Kunden går helt enkelt in i butiken, plockar upp sin mobiltelefon och skannar smidigt av varornas speciella QR-koder. Därefter betalar de med ett enkelt knapptryck och mobilt bank-id på väg ut ur butiken. För förbeställda varor ”på språng” går kunden bara in och hämtar varorna via en speciell utlämningsvägg.

– Det här är en mycket snabb variant som bygger på förtroende. Kunderna har allt mindre tid och med det här greppet kan vi hjälpa till att förenkla i vardagen, konstaterar Patrik Danielsson.

Räknar ni med fler stölder?

– Nej, vi är inte direkt oroliga för svinnet. Tvärtom tror vi att det kommer att ge ett större mervärde och ett djupare förtroende hos kunderna.

Fyra av Paninis 28 Stockholmsbutiker, Garnisonen, Jakobsbergsgatan, Humlegårdsgatan och Sveavägen börjar nu pilottesta konceptet och när konceptet är moget kommer det att rullas ut till övriga butiker. Troligen under sensommaren eller början av hösten.

Läs också: Stockholmsbutikens lilla storsatsning

– Förbeställning och hämtning via väggen blir möjligt i alla butiker och över hela sortimentet redan nu men när det gäller ”Grab and go” så vill vi olja maskinen väl innan vi rullar ut på bred front.

Grab and go-delen må vara den utåt mer häftiga satsningen men enligt Patrik Danielsson är det bara en liten del av tekniken. Bland kugghjulen bakom hittas den riktigt stora förändringen, en så kallad ”E-brain”. Den tekniska hjärnan är ett system möjliggör en skalbar utveckling.

– Om du tänker dig en cirkel med fler ringar runt. Den innersta cirkeln är servicekärnan eller vår ”E-brain”. I cirkeln som omsluter den mindre cirkeln koppar vi på Grab and go-konceptet men det riktigt stora är att tekniken är skalbar.

På så sätt rustar företaget för nästa generations Panini-butiker. Med den skalbara modellen kan företaget addera ytterligare funktioner framöver. Till exempel att helt kliva in i Amazon Go-världen.

– Absolut, personalfria butiker där man vandrar in och ut är en del. Varuautomater hos företag eller vid högtrafiklägen och andra knutpunkter är andra. Men det bäddar också för möjligheter som att beställa din pizza via röststyrning i mobilen, förklarar Patrik Danielsson.

Mer om: färdigmat | Panini
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Apotea bästa nätbutik – igen

Nyhetsbrev

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Arkiv

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Kedjorna som är bäst på mersälj

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Textilbolag i konkurs

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Fler vill ha installerat – Elon ökar försäljning av tjänster

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Rekord för Black friday – kläder och hemelektronik mest poppis

Bygghemma överträffade förväntningar på köpfesten 

Karl Hedin köper upp två bygghandlare

Växer i Värmland

1

E-handelsgurun: ”Lägg ner olönsamma butiker”

Moon-Suck Song listar skälen till varför e-handeln kommer att vinna slaget om framtidens konsumenter.

Kökstillverkare öppnar nytt

1

Leksaksjätte tappar kedjeledare

Kedjeledaren för Lekextra, Ringo och Kozmos lämnar posten.

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Pris regerar under Black friday

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

På nytt jobb
Från Clas Ohlson till Intersport

Flash satsar i Danmark

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.134