23948sdkhjf

Lidl Halmstad första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar 2020.

Lidl Halmstad blir första livsmedelsbutik i hela världen med förarlösa leveranser från lagret. Det skriver branschtidningen Fri Köpenskap.

Läs också: Lidl och Einride tar grepp om Stockholm

– Det känns helt fantastiskt och overkligt att lilla Halmstad i lilla Sverige blir först med det här. Det kommer att sätta Sverige på kartan i hela världen, säger Carl Ceder, logistikchef på Lidl Sverige.

Varorna kommer att lastas vid Lidls centrallager på Remvägen 7 i Halmstad och lossas av butikspersonalen vid butiken på Gesällgatan fyra kilometer bort. Den elektriska och helt självkörande lastbilen heter T-pod och levereras av det svenska företaget Einride.

– Den första lastbilen kommer att finnas på plats under hösten men först handlar det om pappersarbete och att ändra vårt arbetssätt. Vi behöver skapa rutiner och utbilda personalen i hur de lastar och lossar lastbilen, berättar Carl Ceder för Fri Köpenskap.

Ännu finns inget tillstånd från Transportstyrelsen för Halmstad men det är på gång och målsättningen är att ordinarie leveranser ska ske med den självkörande lastbilen i början av nästa år.

Läs också: Fossilfritt även för Best transport

– Inom ett halvår, ett år tycker jag att vi borde vara igång för fullt.

Lidl har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg norr om Stockholm. Till hösten tas även det nya lagret i Örebro i drift.

Vad är det långsiktiga målet?

– Förarlösa lastbilar är naturligtvis framtiden sedan är jag inte säkert att det är rätt för alla Lidl-butiker. Vissa butiker ligger i kluriga stadslägen med lågt tak och trånga utrymmen vilket ställer högre krav på tekniken. Ju mer som händer runtikring desto större blir den tekniska utmaningen. Men för våra standardbutiker är jag övertygad om att det här är helt rätt.

När kan vi vänta oss en större utrullning?

– Vi börjar med en butik och sedan får vi se hur snabbt det går. En helt egen spekulation så hoppas jag att vi kan rulla ut på bredare front om två till fyra år.

Läs också: Einride tar in CCO från Google

I framtiden kan greppet både navigera runt problemet med chaufförsbrist i logistiken och kapa kostnader.

– Särskilt besparande kommer det att vara för de längre flödena.

I dag togs ett litet men viktigt steg i utvecklingen då Lidl för första gången provlevererade varor en kort sträcka till ett pop-up-tält utanför kedjans nya Kista-butik som invigs i morgon.

– Det gick fint. T-poden fick backa och köra om en dåligt parkerad Volvo men allt gick smidigt och bra. Det står klart att det här är morgondagens teknik.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.125