23948sdkhjf

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Den svenska detaljhandelns försäljning väntas öka med 2,5 procent 2019 och öka med 2,0 procent 2020.

Det framgår av HUI Researchs nya konjunkturprognos.

I den senaste prognosen, i mars, väntades detaljhandeln öka med 2,5 procent 2019 och öka med 2,0 procent 2020.

HUI Research konstaterar att den svenska konjunkturen har mattats av under det senaste året och de flesta prognosmakare spår en svag tillväxt i ekonomin under 2019 och 2020.

Trots en starkare tillväxttakt än förväntat, 2,1 procent under första kvartalet 2019, ligger HUI:s BNP-prognoser i stort kvar fast, med en uppgång om 1,4 procent i år och 1,2 procent nästa år. De starkaste tecknen på en avmattning av konjunkturen kommer från hushållen. BNP-komponenten hushållens konsumtion uppvisade nolltillväxt under första kvartalet och KI:s hushållsindikator är på den lägsta nivån sedan 2012.

- Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge. Affärerna möter strukturella utmaningar såsom digitalisering och globalisering. Till detta ser hushållen ut att hålla hårdare i pengarna, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research.

Tecken på den strukturomvandling handeln går till mötes står att finna i siffror för e-handelns utveckling.

Tillväxten för e-handeln var hela 15 procent första kvartalet och allra starkast utvecklades dagligvaruhandeln. Jonas Arnberg framhåller att dagligvaruhandeln är detaljhandelns största delbransch men också den med lägst e-handelsandel och har därmed bidragit till att driva besöksflöden till den fysiska handeln.

Ifall dagligvaruhandeln flyttar ut på nätet samtidigt som en lågkonjunktur slår till väntar tuffa tider för den fysiska handeln, säger Jonas Arnberg.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

DEBATT
Ur & Penns vd: Om hyresvärden inte vill samarbeta tackar vi för oss

Nätbokhandlaren varslar personal

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Axfood ville också köpa Netto

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nyhetsbrev

Ska garantera Lindex säkerhet

Arkiv

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Kappahl ut – NA-KD in

Förbättrat Kappahl

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Här öppnar Busfrö Nytt & Bytt

Deichmann öppnar nytt och bygger om

Deras skönhetssatsning i stöpet – klädmärket i nytt bolag

Så ser nya NK Sport ut

"Jag siar att e-handelsdöden kommer gå ännu snabbare än butiksdöden"

Robert Axelsson är ny vd för Cama gruppen som ligger bakom e-handelsbutikerna Trendcarpet och Hatshop.

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd: "Spännande utmaning"

Per Ljungberg går in som kommunikationschef hos Svensk Handel.

Smarteyes första butik i Köpenhamn

Handeln minskar – logistikbranschen tuffar på

Blek modehandel – skoförsäljningen rasade

Coop vill sälja 115 Netto-fastigheter

Ica ökar – stort som smått

På nytt jobb
Ny vd för Payex

Sällanköpshandeln stod still

Högtalarmärke satsar på tillfällig yta

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Himla breddar utbudet med förvärv

Tredje butiken för Ellos Home

Elon lanserar ekonomitjänst för handlare

5

Kritikstorm mot Mio efter viral film

På nytt jobb
Kasthall rekryterar försäljningsdirektör

Premiär för Hemtex24h hos Ica

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.138