23948sdkhjf

Handlarnas kamp mot teknikerna

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Forskare: Många handlare förstår fortfarande inte vad AI kan tillföra.

AI, Artificiell Intelligens, ställer stora krav på handel som precis påbörjat sin omnikanala resa. Men AI är mer än bara teknikentusiasternas våta dröm. Informationshanteringen lider fortfarande av barnsjukdomar.

Läs också: Nytt butiksgrepp – ålderskontroll med ansiktsigenkänning

Ända sedan 1980-talet, när maskininlärning började utvecklas till en miljardindustri, har det spåtts att ”maskinerna snart tar över”. När handeln 35 år senare börjat mobilisera sig för att hantera det digitala mötet är steget mellan vision och verklighet fortfarande stort.

– Om vi ska prata om var handeln i Sverige befinner sig i dag förväxlar vi lätt bilden av verkligheten med den som konsulter och tekniker visar upp. Några företag har kommit längre än andra men generellt skulle jag vilja säga att AI:n fortfarande befinner sig på en gimmicknivå i den fysiska handeln, säger, professor Ulf Johansson vid Centrum för handelsforskning, företagsekonomiska institutionen på Lunds universitet. 

Smarta robotar som kan göra smarta saker är bara en pytteliten del av all den artificiella intelligens som utvecklas. Den stora biten, påminner Ulf Johansson (bilden), är informationsinhämtningen som ska stötta inköparna och hjälpa handlarna att förutse kundernas köpmönster. Utvecklingen av lojalitetsklubbar är ett väletablerat AI-fenomen som funnits i handeln länge.

– Men det räcker inte. Teknikerna, som vet mest om tekniken, styr. Risken i många organisationer är att det blir lycksökarnas och teknikernas egen it-grej med fiffiga produktionsorienterade lösningar. Vad handlarna behöver är lösningar som tillför mer i kundmötet, säger Ulf Johansson och understryker att många handlare fortfarande inte förstår vad AI egentligen kan tillföra.

Läs också: Personaliserade erbjudanden: Då kan det gå fel

Därför ser Ulf Johansson att det finns många trögheter som måste lösas. Egentligen, tycker han, är AI den traditionella handelns motsats.

Lite bättre har det dock gått för e-handlarna som arbetat digitalt från första början. Om AI ska landa rätt måste kompetensen förbättras och lösningarna drivas inifrån och ut, utifrån handlarnas egna behov.

– Handlarna har redan skaffat sig en massa information som de inte vet hur de ska använda. När det mest avancerade är att Hemköp skickar ut sms med specialerbjudanden till nya potentiella kunder eller om du får ett rabatterbjudande på en hudkräm som du precis köpt tre dagar tidigare uppfattas det som spam, taskig algoritm och dålig marknadsföring för butiken.  

– I fallet med hudkrämen hade det naturligtvis varit smartare att försöka räkna ut hur länge en burk räcker och skicka ett erbjudande i tid inför nästa köp.

Läs också: Sila snacket med AI-teknikens hjälp

Ulf Johansson tror att den digitala omställningen kommer att ta tid och att många bakslag väntar i den processen. Det tror även Stefan Larsson, jurist och docent i teknik och social förändring på Lunds Tekniska Högskola.

Att nörda runt robotar, tycker Stefan Larsson, är långt ifrån hela sanningen eftersom det mesta runt maskininlärning i handelssammanhang de facto handlar om datainhämtning som skapar relevans. Men i plattformssamhället står även tillitsfrågorna i fokus.

– Riktad marknadsföring upplevs som känslig. Användningen måste vara tillförlitlig och leva upp till sociala normer, transparens och ansvarstagande. Hur den interna datan hanteras blir en förtroendefråga som blir viktigare i takt med att AI tillåts guida och influera konsumenters köpresor, förklarar Stefan Larsson (bilden).

I spåren av digitalisering, personalisering och komplicerade etikfrågor väntar nya futuristiska butikskoncept. Obemannade butikslösningar som Amazon Go får ständigt nya efterföljare och Stefan Larsson ser att vi går mot mer individuell och dynamisk prissättning. I bräschen för detta går nätburna handlare som redan testat konceptet på försäljningen av bland annat flygresor.

Klart är också att konsumenterna delar med sig av mer data än de själva tror och att de digitala spåren är omfattande. Sant eller falskt skulle kunna vara att Mac-användare är beredda att betala mer för produkter och tjänster än Windows-användare.

– Det finns dock en eftersläpning i den fysiska handeln men bryggan till e-handeln minskar. Kan den fysiska handeln komma åt individuell relevans på kundernas villkor så finns det mycket att vinna. 

Mer om: AI | teknik
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny vd för Oscar Jacobson

Herrmodebolaget värvar vd från Leo Vegas.

Miljonbonus till Gekås personal – försäljningen ökar i lågsäsong

Nyöppning för Arken zoo

Hon blir vd för Daymaker

Lanserar ny nätbokhandel: "Vi kan erbjuda lägre pris än våra konkurrenter"

Ska ta upp kampen med stora aktörer i branschen.

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White Monday.

Nyhetsbrev

90 berörs när Dollarstore skiftar lagerort

Arkiv

Bra år för byggmaterial – trots svagt avslut 

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Järnia Outlet läggs ned – butiker på åtta orter berörs

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Hon går till RO

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Ahlsell bygger ut i Göteborg

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Cykelkraft i nya händer

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Säljer i MQ

Lyko till Femman

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Rekordlåg framtidstro i handeln

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.163