23948sdkhjf

Handlarnas kamp mot teknikerna

Forskare: Många handlare förstår fortfarande inte vad AI kan tillföra.

AI, Artificiell Intelligens, ställer stora krav på handel som precis påbörjat sin omnikanala resa. Men AI är mer än bara teknikentusiasternas våta dröm. Informationshanteringen lider fortfarande av barnsjukdomar.

Läs också: Avslöjar: Coop öppnar Amazon Go-butiker nästa år

Ända sedan 1980-talet, när maskininlärning började utvecklas till en miljardindustri, har det spåtts att ”maskinerna snart tar över”. När handeln 35 år senare börjat mobilisera sig för att hantera det digitala mötet är steget mellan vision och verklighet fortfarande stort.

– Om vi ska prata om var handeln i Sverige befinner sig i dag förväxlar vi lätt bilden av verkligheten med den som konsulter och tekniker visar upp. Några företag har kommit längre än andra men generellt skulle jag vilja säga att AI:n fortfarande befinner sig på en gimmicknivå i den fysiska handeln, säger, professor Ulf Johansson vid Centrum för handelsforskning, företagsekonomiska institutionen på Lunds universitet. 

Smarta robotar som kan göra smarta saker är bara en pytteliten del av all den artificiella intelligens som utvecklas. Den stora biten, påminner Ulf Johansson (bilden), är informationsinhämtningen som ska stötta inköparna och hjälpa handlarna att förutse kundernas köpmönster. Utvecklingen av lojalitetsklubbar är ett väletablerat AI-fenomen som funnits i handeln länge.

– Men det räcker inte. Teknikerna, som vet mest om tekniken, styr. Risken i många organisationer är att det blir lycksökarnas och teknikernas egen it-grej med fiffiga produktionsorienterade lösningar. Vad handlarna behöver är lösningar som tillför mer i kundmötet, säger Ulf Johansson och understryker att många handlare fortfarande inte förstår vad AI egentligen kan tillföra.

Läs också: Coop rekryterar ny AI-chef

Därför ser Ulf Johansson att det finns många trögheter som måste lösas. Egentligen, tycker han, är AI den traditionella handelns motsats.

Lite bättre har det dock gått för e-handlarna som arbetat digitalt från första början. Om AI ska landa rätt måste kompetensen förbättras och lösningarna drivas inifrån och ut, utifrån handlarnas egna behov.

– Handlarna har redan skaffat sig en massa information som de inte vet hur de ska använda. När det mest avancerade är att Hemköp skickar ut sms med specialerbjudanden till nya potentiella kunder eller om du får ett rabatterbjudande på en hudkräm som du precis köpt tre dagar tidigare uppfattas det som spam, taskig algoritm och dålig marknadsföring för butiken.  

– I fallet med hudkrämen hade det naturligtvis varit smartare att försöka räkna ut hur länge en burk räcker och skicka ett erbjudande i tid inför nästa köp.

Läs också: Indiska värd för retail-hackathon

Ulf Johansson tror att den digitala omställningen kommer att ta tid och att många bakslag väntar i den processen. Det tror även Stefan Larsson, jurist och docent i teknik och social förändring på Lunds Tekniska Högskola.

Att nörda runt robotar, tycker Stefan Larsson, är långt ifrån hela sanningen eftersom det mesta runt maskininlärning i handelssammanhang de facto handlar om datainhämtning som skapar relevans. Men i plattformssamhället står även tillitsfrågorna i fokus.

– Riktad marknadsföring upplevs som känslig. Användningen måste vara tillförlitlig och leva upp till sociala normer, transparens och ansvarstagande. Hur den interna datan hanteras blir en förtroendefråga som blir viktigare i takt med att AI tillåts guida och influera konsumenters köpresor, förklarar Stefan Larsson (bilden).

I spåren av digitalisering, personalisering och komplicerade etikfrågor väntar nya futuristiska butikskoncept. Obemannade butikslösningar som Amazon Go får ständigt nya efterföljare och Stefan Larsson ser att vi går mot mer individuell och dynamisk prissättning. I bräschen för detta går nätburna handlare som redan testat konceptet på försäljningen av bland annat flygresor.

Klart är också att konsumenterna delar med sig av mer data än de själva tror och att de digitala spåren är omfattande. Sant eller falskt skulle kunna vara att Mac-användare är beredda att betala mer för produkter och tjänster än Windows-användare.

– Det finns dock en eftersläpning i den fysiska handeln men bryggan till e-handeln minskar. Kan den fysiska handeln komma åt individuell relevans på kundernas villkor så finns det mycket att vinna. 

Artikeln är en del av vårt tema om TEKNIK.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078