23948sdkhjf

”Ingen lönsam framtid för handlare att vara billigast"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Arvid Axland är en av många talare som kommer till Retaildagen i oktober.

Den 3 oktober är det dags för årets upplaga av Retaildagen som äger rum på Epicenter mitt i centrala Stockholm och under ledningen av moderator Vanessa Leporati.

Årets tema är kundupplevelsen och under dagen ska ämnet stötas och blötas och belysas ur en mängd olika infallsvinklar.

Läs också: Så kan en kedja öka med tiotals miljoner kronor

Dagen har fokus både på det fysiska kundmötet och den viktiga digitala kundupplevelsen.

En av många talare i det fullspäckade programmet är trendspanaren Arvid Axland, grundare av upplevelse- och kommunikationsbyrån Pool, och författare till boken Jakten på känslan – konsten att skapa meningsfulla upplevelser.

Till vardags hjälper han företag att bli mer värda genom upplevelseorienterad kommunikation och verksamhetsutveckling.

Vad ska du tala om på Retaildagen?

– Jag kommer att ge mina vinklar och tips hur man kan tänka i omställningen som detaljhandeln är inne i, och ladda sitt erbjudande med emotionella värden. Det är ingen lönsam framtid för handlare att vara billigast och bekvämast. Inte heller att ha störst utbud. Det handlar om förmågan att skapa meningsfulla upplevelser för både kunder och medarbetare, säger Arvid Axland.

I heldagsprogrammet finns även möjlighet att lyssna till Synsams prisbelönte marknadschef Michael Grimborg som ska tala om optikerkedjans transformationsresa till att bli ett livsstilsbolag. 

I talarlistan finns även Therese Reuterswärd som är product manager e-commerce hos Mathem.se och Julia Kronlund, vd för Sevan som båda deltar med insikter från dagligvarubranschen.

 Annelie Gullström, head of business development hos fastighetsjätten AMF Fastigheter, ska tala om vikten av upplevelser inom framtidens retail.

Talar gör även Anders Edlund som är affärsutvecklingschef hos Swish och som ska tala om hur betalningstjänsten kan bidra till en förbättrad köpupplevelse.

Julian Lee, grundare av budbilsföretaget Airmee, ska berätta om hur e-handelslogistik gått från att vara endast vara  en kostnadspost till att allt mer börja ses som försäljningsdrivande aktivitet. 

Leveransenen är en ytterst viktigt komponent i kundupplevelsen också för att bygga företagens kundlojalitet, menar han.

Förutom aktörer från detaljhandel- och dagligvaruhandeln väntar spännande inspel från upplevelseindustrin i form av bland andra talaren Anja Ringdahl, utbildningsansvarig hos Parks and Resorts, om vad handeln kan lära av just upplevelseindustrin.

Under pauser i programmet och under lunch ges även tillfälle att nätverka och etablera affärskontakter med tongivande personer i en detaljhandelsbransch i stor omvandling.

Retaildagen arrangeras av Nordiska Medier och titlarna Dagens Handel, Habit, Fri Köpenskap och Transport & Logistik Idag.

Anmälan och mer information om Retaildagen finns här.

Mer om: Retaildagen
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Cykelkraft i nya händer

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Nyhetsbrev

Säljer i MQ

Arkiv

Lyko till Femman

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Rekordlåg framtidstro i handeln

Bose stänger sina svenska butiker

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Teknikmagasinet om konkursen:”Finns stark intressent”

Hoppas nu på att annan detaljhandelsaktör ska vara beredd att driva kedjan vidare.

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Apoteket in i Doktor24

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Här stänger Gamestop – 13 butiker bort redan i januari

1

Teknikmagasinet i konkurs

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

Ikea köper Londongalleria

Två nya Dollarstore på gång

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.141