23948sdkhjf

Stor studie: Större varukorg med omnikanal

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Det här får e-handelskunder och butikskunder att handla mer.

Det finns fortfarande mycket att göra för att förbättra köpupplevelsen, oavsett om det handlar om fysiska butiker eller näthandel.

Läs också: Returerna ökar – och inte bara inom e-handeln

Det framgår av betalningsföretagets Adyens årliga retailbarometer.

Resultatet i den globala studien pekar också mot att det är dags att sluta ställa e-handel och fysisk butikshandel mot varandra. Snarare bör de två delarna knytas ihop mer, eftersom det skulle få kunderna att handla mer.

Adyens Norden- och Baltikumchef Tobias Lindh tycker att det är roligt att både butiks- och e-handelskunderna lyfter fram saker som har med omnikanal att göra.

– Det har länge talats om omnikanalen och nu har vi tydlig data som visar att kunder inte bara efterfrågar detta utan även belönar handlare som använder sig av omnikanal med en större varukorg.

Läs också: Adyen lanserar Swish-lösning för butik

Enligt tudien skulle hela 72 procent shoppa mer hos en e-handlare som tillämpar fria frakter och returer. För nordiska butikskunder är det möjligheten att beställa online och hämta i butik som lockar flest, 40 procent, att handla mer. Näst viktigast är att kunna beställa varor som är slut i butik och få dem hemskickade.

Tobias Lindh noterar att även lojalitetsprogram ligger högt på kundernas önskelista. 28 procent svarar att de skulle handla mer i butik om kedjan erbjöd digitala kuponger och rekommendationer i butik.

– En spaning från vårt håll är att kunderna I större utsträckning förväntas sig att lojalitetsprogram ska fungera friktionsfritt oavsett kanal. Och helst så smidigt som möjligt.

De fem effektivaste sätten för att få e-handelskunder att spendera mer:

  1. Fria leveranser & returer. 72 procent.
  2. Lojalitetsprogram. 36 procent.
  3. Fler betalmetoder. 28 procent.
  4. Bättre produktdisplay. 27 procent.
  5. Bättre kundsäkerhet. 25 procent.

De fem effektivaste sätten för att få butikskunder att spendera mer: 

  1. Omnikanal (beställa online hämta i butik). 40 procent
  2. Aldrig slut i butik (beställa varor som är slut i butik och få dem hemskickade). 32 procent.
  3. Mer personliga upplevelser. 28 procent.
  4. Betala med digital plånbok. 20 procent.
  5. Slippa köer. 20 procent.

Hela Adyens retailbarometer släpps senare i höst. Barometern bygger på en undersökning med 5 950 och 2 554 företag i USA, Kanada, Storbritannien, Tyskland, Spanien, Frankrike, Italien, Norden, Hongkong, Singapore, Australien och Brasilien. 

Mer om: Adyen | omnikanal
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kappahl klarar inte hyran

Skjortföretag i konkurs – varumärket kan leva vidare

Stadium korttidspermitterar och säger upp – över 600 får lämna

Jula omorganiserar personal

Tillfällig lag ger regeringen rätt att snabbt fatta beslut – kan gälla stängning av köpcentrum

Då stänger resten av Gamestop-butikerna

Nyhetsbrev

Hemmafixbutiker ser uppsving under coronakrisen

Arkiv

NP Nilsson öppnar ny bygghandel

Svensk Handel: "Företagens likviditetsproblem fördjupas"

Bygghemma blir BHG

Föreslås till Kinneviks styrelse

Stockmann i rekonstruktion

Svalt intresse för Joy – men rusning till utförsäljningarna

Byggmax öppnar ännu en butik

1

DEBATT
”Hög tid för fastighetsägarna att ta ansvar”

"Alla marknader vi kan nå från Göteborg är intressanta"

Lindex berörs inte av Stockmanns rekonstruktion

Här är konkurserna och rekonstruktionerna som drabbar NK

Sportkedjans vd: "Vi permitterar upp till 30 procent av totala personalstyrkan"

Piloten klar: Logistikföretaget släpper unika e-handelsskåp

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

Life tar över konkursad konkurrents butiker – siktar på att öppna inom ett par veckor

Detaljhandelskedjan tar över knappt hälften av Holland & Barretts butiker.

Intersport permitterar och säger upp

Anrik herrekipering i konkurs

Clas Ohlson fixar i mobilen

Bilhandeln flyttar online

1

Explosion av nya medlemmar till Handels

H&M har inlett dialog om permitteringar

Systembolaget till ny stadskärna

XXL tar in kapital

Jula gasar på:"Vi siktar högre"

Walmart tar tempen på sina anställda

Ska inspirera med tvådagarskoncept

Bianchi Café & Cycles i konkurs

Zalando vinstvarnar

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Bergendahls

Se alla Företagens egna nyheter

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.125