23948sdkhjf

Ur & Penns vd: Om hyresvärden inte vill samarbeta tackar vi för oss

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Abed Al Saffar, vd för Ur & Penn, i ett debattinlägg om varför det är viktigt för handeln att uppmärksamma hyresfrågan.

Förra året firade vi att det var 75 år sedan Erling Persson slog upp dörrarna för den första Ur & Penn-butiken. Samtidigt kunde vi fira att vi hade en etableringstakt som slagit rekord med 18 nya butiker och att vi nu 2019 går mot ytterligare ett rekordår. 

Läs också: Även Ur & Penn vill se bättre dialog om hyressättningar

Trots att vi ser med optimism på vår affär så är det tydligt att det finns frågetecken för hur branschen i stort kommer att utvecklas. Vi ser att hyresvärdar allt för ofta förväntar sig kraftiga hyreshöjningar i ett marknadsläge som präglas av ett näst intill organiskt trafiktapp. Och vi noterar att fler och fler butikslägen förblir vakanta under allt längre tid. Vi anser att detta skickar en direkt hänvisning till besökarna att vända sig någon annanstans, varav många säkerligen kommer välja en digital kanal i stället.

Romarriket byggdes som bekant inte på en dag, men det föll inte på en dag heller. Det var en långsam process som tog flera hundra år. Samma öde väntar garanterat många handelsplatser, tyvärr. Allt för många handelsplatser erbjuder i dag ett undermåligt värde till besökarna och varje dag som går där man inte växer, är en dag man förfaller. Vi ser att det finns många handelsplatser som inte växer i relevans för besökarna. Varje uteblivet fysiskt besök bidrar till förfallet.

Hur man än vrider och vänder på den här utmaningen tror jag, liksom branschkollegor från bland andra Kicks, H&M och Clas Ohlson, att lösningen inte kommer nås utan en uppriktigt konstruktiv dialog, handlare och fastighetsägare emellan. Det är genom dialog vi för alla parter kan identifiera fungerande, långsiktiga, lösningar. Alternativet är en negativ spiral där butiker stänger och det förlorar alla på. Hyresnivåer måste anpassas efter kundunderlaget. 

Vi som är handlare har ett stort ansvar att aldrig fastna i en offerroll och hitta ursäkter för varför det inte går som vi vill. Det är därför positivt att flera branschkollegor nu öppet uppmärksammar hyresfrågan och att vi gör vad vi kan för att situationen ska bli bättre. Detta är inte att klaga, det är att agera när förutsättningarna börjar bli eller redan är ohållbara.

Retail har enligt oss inte sett sina bästa dagar. Vi tror på retail mer än någonsin och försöker nyetablera så fort vår organisation hinner med. Men vi kommer heller aldrig att ha problem att avbryta samarbeten som inte är just det – ett samarbete. Trots att majoriteten av våra relationer med hyresvärdar präglas av ömsesidig välvilja så stöter vi ibland på tillfällen där frånvaron av intresse för vår affär (minst sagt) är total. Då tackar vi hellre för oss!

I slutändan är det vi som har gjort det till vår främsta uppgift att förädla ytor som är anledningen till att människor tar sig till gallerior eller stadskärnor. Vi har mer makt att påverka än vad vi kanske tror.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

På nytt jobb
H&M-konkurrent hämtar ny vd från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Underklädeskomet ska växa med e-handel

Second hand egen kategori hos Zalando

Cecilia Marlow lämnar Svenska Handelsfastigheter – oense med ägarna

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

Emmaus tredje second hand-butik

Nyhetsbrev

Så flyttade Lyko till nytt automatiserat centrallager

55 000 artiklar, tre miljoner produkter på fyra dagar. “Jag är så stolt över våra medarbetare.”

Arkiv

På nytt jobb
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Avtalsrörelsen
Så vill facket ändra OB-ersättningen

Nästa butiksöppning för Kungsängen

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Loomis köper finländsk jätte med uttagsautomater

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Försämrat resultat för e-butiker med smycken

Två nya Jyskinvigningar

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Shopgun blir eReklamblad

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

Här är trenderna från megamässan Euroshop

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet i Düsseldorf.

Finska Posten köper Aditro

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Minskat resultat för Björn Borg

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Dubbelöppning för Arken Zoo

Här lägger designbutiken ned

Blir driftschef hos Löplabbet

Ny ansvarig för Arket

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.109