23948sdkhjf

En miljard i ökad tillväxt för Ikea Sverige

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Försäljningen online ökar kraftigt – antalet besök i varuhusen står stilla

Ikea Sverige har från september 2018 till och med augusti 2019 ökat försäljningen med 6 procent. Översatt i kronor innebär det en tillväxt på 1 miljard kronor. Totalt ligger försäljningen under perioden på drygt 17,8 miljarder kronor.

Läs också: Går till Ikea

– Jag är otroligt glad och stolt över medarbetarnas insats och engagemang under året. Ikea Sveriges fina försäljning under det gångna året är tack vare deras ihärdiga vilja och drivkraft till att skapa en så bra köpupplevelse som möjligt för våra kunder, säger Lena Herder, landschef Ikea Sverige sedan i slutet av förra året 

113 miljoner besök på Ikea.se har bidragit till försäljningsökningen. Den onlinegenererade försäljningen i Sverige ökade med 33 procent samtidigt som försäljningen till företagskunder ökade med 29 procent. 

Ikeas experiment med en köksbutik i centrala Stockholm har också visat sig lyckat och redovisar en försäljningsökning med 56 procent.

– Vi gör denna tillväxt på Ikeas hemmamarknad, som dessutom är vår mest etablerade. Samtidigt gör vi det under ett verksamhetsår  vi genomfört det största förändringsarbetet i Ikeas historia. En förändring som gör att vi nu står bättre rustade för att möta våra kunder, framtiden och ett ständigt skiftande detaljhandelslandskap. Det är på många sätt en fantastisk bedrift, säger Lena Herder. 

Totalt 37 miljoner besök har gjorts på de svenska Ikeavaruhusen. Det är oförändrat jämfört med föregående år.

Mer om: Ikea
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Boozt skriver ned prognos

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Nyhetsbrev

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Arkiv

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Han förenar tre kedjor i en butik

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Herrmodebutik i hotell

Lidholm’s Clothier har öppnat i Göteborg.

Minussiffror i modehandeln även i oktober

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

På nytt jobb
Ny vd för Tiger of Sweden

Rekryteras från Hugo Boss.

Nu separeras RNB

På nytt jobb
Finanschef blir vd

Mobello till Åhléns

Mobilreparationskedjan öppnar sjätte butiken och är nästa hyresgäst ut hos varuhuskedjan.

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

På nytt jobb
Går till Ikea

Blir public affairs-chef för möbeljätten i Sverige.

Skönhet ökade mest i e-handeln

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

1

Cdon med nytt utseende

Normal till Stockholms city

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

På nytt jobb
Han ska göra Pulsen till en bättre retailpartner

Postnord: Sex av tio e-handlar julklapparna

Byggmax öppnar nytt – och utfäster hittelön för nya lägen

På nytt jobb
Loomis med ny chef

Se alla Företagens egna nyheter

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.181