23948sdkhjf

Retaildagen: ”Släpp kreativiteten lös”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Se inte den fysiska butiken primärt som en försäljningskanal och hitta nya sätt att mäta värdet bortom försäljning per kvadratmeter, var en av insikterna från inledningen på Retaildagen.

Första passet av Retaildagen handlade om kundupplevelsen och att våga inspirera, överraska och engagera kunden med hjälp av talarna Annlie Gullström, Anne Hesselgren, Anna K Johansson och Shawn Roberts.

Annelie Gullström från AMF Fastigheter var första talare ut och berättade om de lärdomar fastighetsägaren dragit under det första ett och ett halvt året med experimentverkstan The Lobby på Regeringsgatan i Stockholm.

En av de stora insikterna från The Lobby, menar Annelie Gullström, är att den fysiska ytan inte primärt är en försäljningskanal i dag utan en möjlighet att bygga varumärket och skapa en visuell identitet kring varumärkena. 300 stycken varumärken har rymts i lokalerna under den första tiden.

Läs också: Retaildagen: Kinaexpert om banbrytande koncept

I mångt och mycket handlade hela Retaildagens förmiddag om den gemensamma tesen om ”eventdriven varumärkesaktivering” och att våga se butiken också som en mediekanal. 

Under hela det första blocket av Retaildagen talades om vikten att bygga ”storytelling” och fånga dagens medvetna, pålästa, illojla och krävande kund genom olika varumärkesaktiveringar, spännande och ständigt skiftande miljöer och Instagramvänliga ytor.

Dagens kund vill kunna identifiera sig med varumärket, få exklusiva erbjudanden och gärna personaliserade och limiterade produkter.

Anne Hesselgren, grundare Kom Visual, pratade om att arbeta mer i team och framför allt våga släppa lös kreativiten, skapa teman och våga inspirera och engagera kunden.

Goda exempel på kundupplevelser bjuder bland andra Le Bon Marché i Paris, Moncler på men även amerikanska optikermärket Warby Parker, men hon. Warby Parker har gått från att vara ett onlinemärke till att skapa inspirerande butiker och pop up-ytor och framförallt också visa ett inspirerande socialt entreprenörsskap. 

Retail kan inspireras också av restaurangvärlden, bygga community, spela på FOMO-känslan och investera i mer teknik som AR i butik och inte minst betyg och rating.

Läs också: Så kan en kedja öka med tiotals miljoner kronor

– Kunderna vill i högre utsträckning ta del av betyg och recensioner så varför inte arbeta med rating i butik genom att kurera sortimentet i butik och endast lyfta fram storsäljarna och göra urvalet åt kunden, menar Anna K Johansson, Tam Retail.

Flera av talarna nämnde också Halo-effekten; vilken påverkan den fysiska butiken har på den digitala och att den fysiska butikenv faktiskt ökar försäljningen online och vice versa.

Den fysiska butiken är inte död, menar talarna, men den måste vara inspirerande från skyltfönster och genom hela kundvarvet, och symbiosen och service mellan fysisk och digital butik måste var absolut och fungera sömlöst.

Men i samma stund som det i dag är lättare att nå ut som mindre varumärke genom fler kanaler kan det vara desto svårare att nå ut i bruset.

Läs också: Retaildagen: Hållbarhet, kundbemötande och enkelhet

I framtiden är det inte den som är starkast som kommer att lyckas och överleva utan den som är mest benägen och öppen för förändring, avslutade Anna K Johansson.

– Ge kunden tid i inspirerande miljöer och få kunden att inte bara att köpa produkterna utan lyckas även få dem att gilla dina produkter så att de också säljer produkterna, sa Shawn Roberts, Workshop The Retail Agency.

– Ögonblick betyder något; Moments matter.

Mer om: Retaildagen
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klart att Footways fullföljer köpet av Sportamore

Tillfällig lag ger regeringen rätt att snabbt fatta beslut – kan gälla stängning av köpcentrum

Stadium korttidspermitterar och säger upp – över 600 får lämna

Då stänger resten av Gamestop-butikerna

Hemmafixbutiker ser uppsving under coronakrisen

Bygghemma blir BHG

Nyhetsbrev

Föreslås till Kinneviks styrelse

Arkiv

Svensk Handel: "Företagens likviditetsproblem fördjupas"

NP Nilsson öppnar ny bygghandel

Jula omorganiserar personal

Svalt intresse för Joy – men rusning till utförsäljningarna

Kappahl klarar inte hyran

Byggmax öppnar ännu en butik

Skjortföretag i konkurs – varumärket kan leva vidare

Stockmann i rekonstruktion

Lindex berörs inte av Stockmanns rekonstruktion

"Alla marknader vi kan nå från Göteborg är intressanta"

1

DEBATT
”Hög tid för fastighetsägarna att ta ansvar”

Sportkedjans vd: "Vi permitterar upp till 30 procent av totala personalstyrkan"

Här är konkurserna och rekonstruktionerna som drabbar NK

Piloten klar: Logistikföretaget släpper unika e-handelsskåp

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

Intersport permitterar och säger upp

Så parerar H&M coronakrisen

Försäljningen rasade och nära halverades i mars.

Clas Ohlson fixar i mobilen

Bilhandeln flyttar online

1

Explosion av nya medlemmar till Handels

H&M har inlett dialog om permitteringar

Systembolaget till ny stadskärna

Jula gasar på:"Vi siktar högre"

XXL tar in kapital

Walmart tar tempen på sina anställda

Bianchi Café & Cycles i konkurs

Ska inspirera med tvådagarskoncept

Zalando vinstvarnar

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Bergendahls

Se alla Företagens egna nyheter

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.156