23948sdkhjf

Retaildagen: Hållbarhet, kundbemötande och enkelhet

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Så satsar företagen på att möta kunderna.

Under det andra passet på Retaildagen höll flera olika representanter från en rad olika företag anföranden.

Läs också: Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Först ut var Mikael Grimborg som berättade om hur Synsam gått från ett ganska stelt utbud i butik med väldigt stela kategorier till att satsa på allt från specialutvecklade glasögon för barn i rörelse, glasögon gjord på "havsplast" och upplevelser i butik, i så kallade flashpoints. Även den grafiska profilen har fått sig ett lyft.

– Då 2015 var orange en färg som skickade rea-känsla, idag är onsdag the new black, säger han.

Enligt Mikael Grimborg kommer hållbarhet vara ledordet för Synsam de närmaste tre åren.

– Det genomsyrar allt vi gör. Nu är även presentkort som tidigare kom i plast återvinningsbara. Skulle Janne Josefson fråga om vi har fixat det där med hållbarhet till 100 procent skulle jag inte kunna svara ja, men vi är på väg, säger han.

Läs också: Synsam över 200 butiker i Sverige

Julia Kronlund, vd på Sevan pratade i sitt föredrag om hur hon förändrat ett auktoritärt företag med personal som när dagen var slut helt slutade tänka på jobbet och inte kände någon stolthet. ENligt henne är det viktigaste ett företag kan satsa på medarbetarna då det förutom att skapa en bra stämning ger resultat i slutändan.

– Vi har fått en helt annan mening, man gör skillnad när man går till jobbet. Vi är fortfarande samma företag som säljer hummus från mellanöstern men paketeringen är annorlunda, det har en helt annan mening, säger hon.

Kivra som även är medsponsor av Retaildagen passade på att informera om deras arbete med digitala kvitton och vinsterna som där finns för företag som vill göra det enklare för sina kunder att handla.

Med under det andra passet var även Mattias Celinder, affärsområdeschef på fastighetsbolaget Atrium Ljungberg som pratade om utvecklingen av deras särskilda logistiklösning Leveriet som idag finns i både Malmö och Stockholm.

Läs också: Leveriet växlar upp – och får efterföljare

– Jag som representerar ett fastighetsbolag började undra: varför ska vi fokusera på e-handeln? Svaret är att omm 70 procent handlar på nätet under en månad, ja då rör det oss, säger han.

Mattias Celinder beskriver hur hela företaget gick ihop och spånade på idéer och utgick ifrån sig själva om hur de skulle vilja ta emot sina leveranser. Resultatet blev allt från rymliga provrum för de som handlar kläder och returnerar, paketinslagning för de som handlar presenter samt möjligheter att slänga kartong direkt vid leveransen av produkterna.

– Vi tog kontakt med alla logistikleverantörer och först var det lite knorr om logotyper och liknande. Men vi ville göra det enkelt för kunderna och till slut gick det, säger Mattias Celinder.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lanserar ny nätbokhandel: "Vi kan erbjuda lägre pris än våra konkurrenter"

Ska ta upp kampen med stora aktörer i branschen.

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White Monday.

90 berörs när Dollarstore skiftar lagerort

Bra år för byggmaterial – trots svagt avslut 

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Järnia Outlet läggs ned – butiker på åtta orter berörs

Nyhetsbrev

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Arkiv

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

Hon går till RO

Ahlsell bygger ut i Göteborg

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Cykelkraft i nya händer

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Säljer i MQ

Lyko till Femman

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Rekordlåg framtidstro i handeln

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.158