23948sdkhjf

Retaildagen: Hållbarhet, kundbemötande och enkelhet

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Så satsar företagen på att möta kunderna.

Under det andra passet på Retaildagen höll flera olika representanter från en rad olika företag anföranden.

Läs också: Så kan en kedja öka med tiotals miljoner kronor

Först ut var Mikael Grimborg som berättade om hur Synsam gått från ett ganska stelt utbud i butik med väldigt stela kategorier till att satsa på allt från specialutvecklade glasögon för barn i rörelse, glasögon gjord på "havsplast" och upplevelser i butik, i så kallade flashpoints. Även den grafiska profilen har fått sig ett lyft.

– Då 2015 var orange en färg som skickade rea-känsla, idag är onsdag the new black, säger han.

Enligt Mikael Grimborg kommer hållbarhet vara ledordet för Synsam de närmaste tre åren.

– Det genomsyrar allt vi gör. Nu är även presentkort som tidigare kom i plast återvinningsbara. Skulle Janne Josefson fråga om vi har fixat det där med hållbarhet till 100 procent skulle jag inte kunna svara ja, men vi är på väg, säger han.

Läs också: Retaildagen: ”Släpp kreativiteten lös”

Julia Kronlund, vd på Sevan pratade i sitt föredrag om hur hon förändrat ett auktoritärt företag med personal som när dagen var slut helt slutade tänka på jobbet och inte kände någon stolthet. ENligt henne är det viktigaste ett företag kan satsa på medarbetarna då det förutom att skapa en bra stämning ger resultat i slutändan.

– Vi har fått en helt annan mening, man gör skillnad när man går till jobbet. Vi är fortfarande samma företag som säljer hummus från mellanöstern men paketeringen är annorlunda, det har en helt annan mening, säger hon.

Kivra som även är medsponsor av Retaildagen passade på att informera om deras arbete med digitala kvitton och vinsterna som där finns för företag som vill göra det enklare för sina kunder att handla.

Med under det andra passet var även Mattias Celinder, affärsområdeschef på fastighetsbolaget Atrium Ljungberg som pratade om utvecklingen av deras särskilda logistiklösning Leveriet som idag finns i både Malmö och Stockholm.

Läs också: Här öppnar Synsam härnäst – växer genom förvärv

– Jag som representerar ett fastighetsbolag började undra: varför ska vi fokusera på e-handeln? Svaret är att omm 70 procent handlar på nätet under en månad, ja då rör det oss, säger han.

Mattias Celinder beskriver hur hela företaget gick ihop och spånade på idéer och utgick ifrån sig själva om hur de skulle vilja ta emot sina leveranser. Resultatet blev allt från rymliga provrum för de som handlar kläder och returnerar, paketinslagning för de som handlar presenter samt möjligheter att slänga kartong direkt vid leveransen av produkterna.

– Vi tog kontakt med alla logistikleverantörer och först var det lite knorr om logotyper och liknande. Men vi ville göra det enkelt för kunderna och till slut gick det, säger Mattias Celinder.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Boozt skriver ned prognos

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Nyhetsbrev

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Arkiv

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Han förenar tre kedjor i en butik

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Herrmodebutik i hotell

Lidholm’s Clothier har öppnat i Göteborg.

Minussiffror i modehandeln även i oktober

Nu separeras RNB

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

På nytt jobb
Ny vd för Tiger of Sweden

Rekryteras från Hugo Boss.

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

På nytt jobb
Finanschef blir vd

Mobello till Åhléns

Mobilreparationskedjan öppnar sjätte butiken och är nästa hyresgäst ut hos varuhuskedjan.

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Skönhet ökade mest i e-handeln

På nytt jobb
Går till Ikea

Blir public affairs-chef för möbeljätten i Sverige.

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

1

Cdon med nytt utseende

Normal till Stockholms city

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

På nytt jobb
Han ska göra Pulsen till en bättre retailpartner

Postnord: Sex av tio e-handlar julklapparna

Byggmax öppnar nytt – och utfäster hittelön för nya lägen

På nytt jobb
Loomis med ny chef

Se alla Företagens egna nyheter

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.128