23948sdkhjf

Retaildagen: Hållbarhet, kundbemötande och enkelhet

Så satsar företagen på att möta kunderna.

Under det andra passet på Retaildagen höll flera olika representanter från en rad olika företag anföranden.

Först ut var Mikael Grimborg som berättade om hur Synsam gått från ett ganska stelt utbud i butik med väldigt stela kategorier till att satsa på allt från specialutvecklade glasögon för barn i rörelse, glasögon gjord på "havsplast" och upplevelser i butik, i så kallade flashpoints. Även den grafiska profilen har fått sig ett lyft.

– Då 2015 var orange en färg som skickade rea-känsla, idag är onsdag the new black, säger han.

Enligt Mikael Grimborg kommer hållbarhet vara ledordet för Synsam de närmaste tre åren.

– Det genomsyrar allt vi gör. Nu är även presentkort som tidigare kom i plast återvinningsbara. Skulle Janne Josefson fråga om vi har fixat det där med hållbarhet till 100 procent skulle jag inte kunna svara ja, men vi är på väg, säger han.

Julia Kronlund, vd på Sevan pratade i sitt föredrag om hur hon förändrat ett auktoritärt företag med personal som när dagen var slut helt slutade tänka på jobbet och inte kände någon stolthet. ENligt henne är det viktigaste ett företag kan satsa på medarbetarna då det förutom att skapa en bra stämning ger resultat i slutändan.

– Vi har fått en helt annan mening, man gör skillnad när man går till jobbet. Vi är fortfarande samma företag som säljer hummus från mellanöstern men paketeringen är annorlunda, det har en helt annan mening, säger hon.

Kivra som även är medsponsor av Retaildagen passade på att informera om deras arbete med digitala kvitton och vinsterna som där finns för företag som vill göra det enklare för sina kunder att handla.

Med under det andra passet var även Mattias Celinder, affärsområdeschef på fastighetsbolaget Atrium Ljungberg som pratade om utvecklingen av deras särskilda logistiklösning Leveriet som idag finns i både Malmö och Stockholm.

– Jag som representerar ett fastighetsbolag började undra: varför ska vi fokusera på e-handeln? Svaret är att omm 70 procent handlar på nätet under en månad, ja då rör det oss, säger han.

Mattias Celinder beskriver hur hela företaget gick ihop och spånade på idéer och utgick ifrån sig själva om hur de skulle vilja ta emot sina leveranser. Resultatet blev allt från rymliga provrum för de som handlar kläder och returnerar, paketinslagning för de som handlar presenter samt möjligheter att slänga kartong direkt vid leveransen av produkterna.

– Vi tog kontakt med alla logistikleverantörer och först var det lite knorr om logotyper och liknande. Men vi ville göra det enkelt för kunderna och till slut gick det, säger Mattias Celinder.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.091