23948sdkhjf

Whyred i rekonstruktion: "Ingen var beredd på att det var så här illa ställt"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Gotogas vd Kerem Yazgan om felbesluten och det höga risktagandet.

På torsdagsförmiddagen kunde Breakit avslöja att det 20 år gamla varumärket Whyred ansökt om företagsrekonstruktion vid Stockholms tingsrätt.

Läs också: Han ska leda modeföretag

Bolaget, Whyred AB, ingår sedan i slutet av november i fjol i det då nystartade bolaget Gotoga, där även Hope och Cross Sportswear ingår. Gotoga har startats av Claes Ströby, Lili Assefa, PG Nilsson och Andreas Björkman – en kvartett som tidigare också var majoritetsägare i Whyred. 

I rekonstruktionsansökan framgår att "Whyred och de dotterbolag som bolaget äger har hamnat i en utsatt situation beträffande sin likviditet, vilket i sin tur medför att bolaget och dotterbolagen inom närtid ej kan betala sina löner, skatter och leverantörsskulder".

Till systertidningen Habit säger ägaren Gotogas vd Kerem Yazgan att skulderna i bolaget uppgår till någonstan mellan 25 till 30 miljoner kronor och att det primärt handlar om skulder till banker, fastighetsägare och leverantörer.

– Det är en lång historia av felbeslut och för högt risktagande som lett till att vi nu tyvärr har kommit till en kritisk punkt. Vi känner att vi inte kommer att klara affären med nuvarande utveckling och därför har vi beslutat att försätta bolaget i rekonstruktion. Ingen var beredd på att det var så här illa ställt, säger Kerem Yazgan till Habit.

Anledningen till den uppkommna situationen handlar om mer än halverad omsättning och på tok för hög kostnadskostym; bland annat har butiker byggts ut och om med lånade pengar, butikshyrorna varit för höga och butikernas lägen inte har varit optimala och för dyra för varumärket.

Kerem Yazgan säger också att leverantörsrelationerna inte heller skötts på bästa vis.

En för hög andel varor har också sålts ut till låg- och outletpris, via marknadsplatser och outlet, vilket både lett till sämre marginaler och urholkat varumärke.

Omsättningen har hållits uppe genom att man försök hitta försäljning genom fel kanaler, menar Kerem Yazgan.

Ett antal butiker har redan stängts; i Köpenhamn samt i Sturegallerian och Mall of Scandinavia i Stockholm.

I dag kvarstår sex butiker och just nu planeras inga ytterligare stängningar och Kerem Yazgan räknar med att Whyred även i framtiden kommer att ha omkring fem, sex butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Förutom att dra ned på kostnader i form av färre butiker och lägre hyror så ska organisationen stöpas om.

Läs också: Ny ägare till Whyred och Hope

Whyred har drygt 35 anställda; 15 på kontoret och ett 20-tal i butik. Fackliga förhandlingar är inledda och Kerem Yazgan kan i nuläget inte gå in på hur organisationen kommer att se ut i framtiden men säger att den måste bli mindre.

Prognosen för innevarande år att omsättningen landar på knappt 44 miljoner kronor vilket betyder en mer än halverad omsättning jämfört med räkenskapsåret 2017 då omsättningen uppgick till 104 miljoner kronor och rörelseresulatet, EBIT, landade på -1,3 miljoner kronor. När Kerem Yazgan klev in som vd för bolaget låg prognosen på en omsättning kring 80 miljoner kronor för innevarande år.

Han säger att lönsamhetsproblemen i Whyred naturligtvis varit kända i organisationen men att man inte förstod riktigt hur illa det varit.

Redan i februari i år såg man att omsättningen skulle minska rejält och sänkte därför prognosen till 50 miljoner kronor i omsättning för 2018. För ett par veckor sedan stod det klart att försäljningen minskat ytterligare och den omsättningsprognos man arbetat efter inte skulle hålla.

Nu ska man ta fram en affärsmodell så att bolaget kan bli lönsamhet. Lönsamhet ska nås genom sänka kostnader i minskad organisationen, bantad retailyta och en ny modell med färre återförsäljare men framförallt ska företaget satsa på att hitta ökade värden i digital försäljning. En ny digital plattform finns klar och lanseras vid årsskiftet.

Det var aldrig aktuellt att sälja eller lägga ned varumärket?

– Nej, vi vill rädda Whyred för det är ett fint och omtyckt varumärke som vi vet att många älskar. I nuläget handlar det inte om sortimentet men visst vi kan prioritera bättre och annorlunda i framtiden. Sortimentet i sig är ju något vi arbetar och skruvar på hela tiden och det är i ständig rörelse. Jag har inget behov av att vare sig resencera ledningsbeslut eller sortimentsstrategi i nuläget utan nu måste vi hitta en bra, hållbar och lönsam modell och kalibrera en affär som ska fungera i framtiden. Och som vi ser det finns det hopp. Vi hoppas att vi ska kunna bli lönsamma under andra halvåret nästa år.

Hur påverkar situationen i Whyred  Hope och Cross Sportswear?

- Inte alls då problemen är isolerade till Whyred.

Mer om: Gotoga | Whyred
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här har Dressmann gått i konkurs – 31 butiker omfattas

Försäljningsrekord och ny butik för Jula

På nytt jobb
Daymakerduo startar nytt kundmötesföretag

"I framtiden ska Marqet omfatta 80 till 90 butiker"

För 67 butiker är avtalen färdigförhandlade och fler nya avtal väntar inom de närmaste två veckorna.

Farsta centrum har ny ägare

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

Nyhetsbrev

Citykärnor i nytt samarbete

Arkiv

Clas Ohlson: Resultat och marginal över förväntan

Zara Home har slagit igen i Göteborg

TEKNIK
Massmarknad i sikte för biometriska betalkort

Tar över Digital Inn

Köper delar av konkursboet.

Mat och apoteksvaror i samma e-handelspåse

1

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Target stänger butiker på grund av upplopp

På nytt jobb
Matkasseföretag hämtar CFO från Speqta

E-handel för Flying Tiger Copenhagen

Polarn O. Pyret i Norge i rekonstruktion

Dotterbolaget omfattar 21 butiker.

Normal öppnar 10 minibutiker

Jaktia i medvind – öppnar ny butik i september

Stabilt konkursläge men en andra våg hotar i höst

Tio nya Julavaruhus och fem nya Hööksbutiker under 2020

Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Hos dem ökar e-handeln mest

Footways omsättning backar

Förändringar i Väsby centrum – Willys tar över efter Coop

Cervera presenterar nytt affärsområde

125 000 pandemianställda får fast jobb hos Amazon

Boohoo köper resten av snabbväxande Pretty Little Thing

Nytt cityläge för Kjell & Company

Här öppnar Glitter

Nu öppnar Ronneby Outlet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

På nytt jobb
Ny ordförande i Svenska Stadskärnor

Plus

Glöm inte uppgradera betallösningen i tid

Kungsängen till Åhléns

1

Här byter Life läge

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.156