23948sdkhjf

Whyred i rekonstruktion: "Ingen var beredd på att det var så här illa ställt"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Gotogas vd Kerem Yazgan om felbesluten och det höga risktagandet.

På torsdagsförmiddagen kunde Breakit avslöja att det 20 år gamla varumärket Whyred ansökt om företagsrekonstruktion vid Stockholms tingsrätt.

Läs också: Han ska leda modeföretag

Bolaget, Whyred AB, ingår sedan i slutet av november i fjol i det då nystartade bolaget Gotoga, där även Hope och Cross Sportswear ingår. Gotoga har startats av Claes Ströby, Lili Assefa, PG Nilsson och Andreas Björkman – en kvartett som tidigare också var majoritetsägare i Whyred. 

I rekonstruktionsansökan framgår att "Whyred och de dotterbolag som bolaget äger har hamnat i en utsatt situation beträffande sin likviditet, vilket i sin tur medför att bolaget och dotterbolagen inom närtid ej kan betala sina löner, skatter och leverantörsskulder".

Till systertidningen Habit säger ägaren Gotogas vd Kerem Yazgan att skulderna i bolaget uppgår till någonstan mellan 25 till 30 miljoner kronor och att det primärt handlar om skulder till banker, fastighetsägare och leverantörer.

– Det är en lång historia av felbeslut och för högt risktagande som lett till att vi nu tyvärr har kommit till en kritisk punkt. Vi känner att vi inte kommer att klara affären med nuvarande utveckling och därför har vi beslutat att försätta bolaget i rekonstruktion. Ingen var beredd på att det var så här illa ställt, säger Kerem Yazgan till Habit.

Anledningen till den uppkommna situationen handlar om mer än halverad omsättning och på tok för hög kostnadskostym; bland annat har butiker byggts ut och om med lånade pengar, butikshyrorna varit för höga och butikernas lägen inte har varit optimala och för dyra för varumärket.

Kerem Yazgan säger också att leverantörsrelationerna inte heller skötts på bästa vis.

En för hög andel varor har också sålts ut till låg- och outletpris, via marknadsplatser och outlet, vilket både lett till sämre marginaler och urholkat varumärke.

Omsättningen har hållits uppe genom att man försök hitta försäljning genom fel kanaler, menar Kerem Yazgan.

Ett antal butiker har redan stängts; i Köpenhamn samt i Sturegallerian och Mall of Scandinavia i Stockholm.

I dag kvarstår sex butiker och just nu planeras inga ytterligare stängningar och Kerem Yazgan räknar med att Whyred även i framtiden kommer att ha omkring fem, sex butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Förutom att dra ned på kostnader i form av färre butiker och lägre hyror så ska organisationen stöpas om.

Läs också: Ny ägare till Whyred och Hope

Whyred har drygt 35 anställda; 15 på kontoret och ett 20-tal i butik. Fackliga förhandlingar är inledda och Kerem Yazgan kan i nuläget inte gå in på hur organisationen kommer att se ut i framtiden men säger att den måste bli mindre.

Prognosen för innevarande år att omsättningen landar på knappt 44 miljoner kronor vilket betyder en mer än halverad omsättning jämfört med räkenskapsåret 2017 då omsättningen uppgick till 104 miljoner kronor och rörelseresulatet, EBIT, landade på -1,3 miljoner kronor. När Kerem Yazgan klev in som vd för bolaget låg prognosen på en omsättning kring 80 miljoner kronor för innevarande år.

Han säger att lönsamhetsproblemen i Whyred naturligtvis varit kända i organisationen men att man inte förstod riktigt hur illa det varit.

Redan i februari i år såg man att omsättningen skulle minska rejält och sänkte därför prognosen till 50 miljoner kronor i omsättning för 2018. För ett par veckor sedan stod det klart att försäljningen minskat ytterligare och den omsättningsprognos man arbetat efter inte skulle hålla.

Nu ska man ta fram en affärsmodell så att bolaget kan bli lönsamhet. Lönsamhet ska nås genom sänka kostnader i minskad organisationen, bantad retailyta och en ny modell med färre återförsäljare men framförallt ska företaget satsa på att hitta ökade värden i digital försäljning. En ny digital plattform finns klar och lanseras vid årsskiftet.

Det var aldrig aktuellt att sälja eller lägga ned varumärket?

– Nej, vi vill rädda Whyred för det är ett fint och omtyckt varumärke som vi vet att många älskar. I nuläget handlar det inte om sortimentet men visst vi kan prioritera bättre och annorlunda i framtiden. Sortimentet i sig är ju något vi arbetar och skruvar på hela tiden och det är i ständig rörelse. Jag har inget behov av att vare sig resencera ledningsbeslut eller sortimentsstrategi i nuläget utan nu måste vi hitta en bra, hållbar och lönsam modell och kalibrera en affär som ska fungera i framtiden. Och som vi ser det finns det hopp. Vi hoppas att vi ska kunna bli lönsamma under andra halvåret nästa år.

Hur påverkar situationen i Whyred  Hope och Cross Sportswear?

- Inte alls då problemen är isolerade till Whyred.

Mer om: Gotoga | Whyred
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ny vd på ÖoB

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Skistar

Kliver på som vd och koncernchef innan sommaren.

Tre varumärken på gemensam yta

Vd säljer i Sportamore

Convenience växer i betydelse

Rekord i etableringar för Synsam

Nyhetsbrev

Gamestop stänger alla nordiska butiker

Aktiekursen rasade efter kedjans vinstvarning.

Arkiv

På nytt jobb
Ny vd till Boomerang

Modebolaget har under en längre tid haft en tillförordnad vd.

Möbelbutik stänger – efter 120 år

På nytt jobb
Från Viaplay till Adlibrisgruppen

Blir chef för ny avdelning.

Ägarskifte i Nilson group

Cervera e-handelssatsar – flyttar centrallagret

Ska korta ledtiderna till kund med e-handelsfokuserad anläggning.

"Svårt att motivera hållbarhetsaspekten i att kassera fullt funktionsduglig inredning"

Industriavfall och upcyclat i Marqets tredje butik.

Mod gav utmärkelse

Indiskas vd prisas av kvinnligt nätverk.

Chimi eyewear tar över efter Nespresso

Klimatsmart presentkort

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Sex tips för färre returer

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.165