23948sdkhjf

Så kan en kedja öka med tiotals miljoner kronor

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

RETAILDAGEN: Lotta Eriksson, vice vd på Daymaker, vill få branschen att vakna upp och se möjligheterna för ökade affärer.

– Det börjar bli bråttom, sade Lotta Eriksson, i sitt anförande under Retaildagen, och syftade på debatten om den fysiska butiksdöden.

– Vi pratar om Halo-effekten och om den fysiska butiken överhuvudtaget kommer att överleva, sade hon och uppmanade detaljhandeln att agera nu.

Läs också: Retaildagen: Hållbarhet, kundbemötande och enkelhet

Lotta Eriksson fick publiken att studsa till när hon hävdade att en kedja om 50 butiker ganska enkelt skulle kunna öka sin omsättning med drygt 56 miljoner kronor på ett år, med följande räkneexempel.

– Vi utgår från att en butik har öppet nio timmar om dagen i 360 dagar om året och har ett snittkvitto på 350 kronor.

– Mig veterligen finns det ingen kedja som har 100 procents konverteringsgrad. Ingen är i närheten av det. Möjligen undantaget Systembolaget. Men om man skulle sälja till ytterligare en kund i timmen, i nio timmar, i 360 dagar skulle det betyda 1,1 miljoner kronor mer i omsättning för varje butik.

Multiplicerat med 50 butiker betyder det drygt 56 miljoner kronor.

Läs också: Retaildagen: ”Släpp kreativiteten lös”

– Är det en utopi? frågade hon retoriskt, och lade fram bevis på att det är fullt möjligt.

Men för att lyckas måste butikerna förbättra sig på ett antal punkter där de i dag underpresterar, enligt Eriksson.

Undersökningar från Daymaker visar till exempel att medarbetare i en av fyra butiker står bakom kassan utan kunder, bara varannan butik hjälper kunden i provrummet och medarbetarare arbetar med andra saker i stället för att uppmärksamma kunden.

Vidare upplyste Lotta Eriksson om att svensk detaljhandel får underbetyg vad gäller att hjälpa kunder att ta köpbeslut. Inte heller merförsäljning är svenska butiker bra på. Bara varannan besökare i svensk detaljhandel får ett hej och endast 20 procent hjälper kunden att lägga en order i butikens e-handel.

Läs också: Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

– Här finns det potential. Här ligger det oerhört mycket pengar. Det här handlar om att förstå att det här spelar roll, både för omsättning och lönsamhet, sade Lotta Eriksson.

Daymaker har gjort butiksmätningar i tio år. Resultaten är oförändrade.

– Det kan inte vara så att kundmötet i svensk detaljhandel ska vara kvar på den nivån som den är nu. Då kommer vi inte att överleva, sade Lotta Eriksson och manade till förändring.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sex tips för färre returer

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Nyhetsbrev

Apotea bästa nätbutik – igen

Arkiv

Kedjorna som är bäst på mersälj

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Textilbolag i konkurs

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Fler vill ha installerat – Elon ökar försäljning av tjänster

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Rekord för Black friday – kläder och hemelektronik mest poppis

Bygghemma överträffade förväntningar på köpfesten 

Karl Hedin köper upp två bygghandlare

Växer i Värmland

Kökstillverkare öppnar nytt

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Pris regerar under Black friday

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

På nytt jobb
Från Clas Ohlson till Intersport

Flash satsar i Danmark

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.172