23948sdkhjf

Så kan en kedja öka med tiotals miljoner kronor

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

RETAILDAGEN: Lotta Eriksson, vice vd på Daymaker, vill få branschen att vakna upp och se möjligheterna för ökade affärer.

– Det börjar bli bråttom, sade Lotta Eriksson, i sitt anförande under Retaildagen, och syftade på debatten om den fysiska butiksdöden.

– Vi pratar om Halo-effekten och om den fysiska butiken överhuvudtaget kommer att överleva, sade hon och uppmanade detaljhandeln att agera nu.

Läs också: Hon blir vd för Daymaker

Lotta Eriksson fick publiken att studsa till när hon hävdade att en kedja om 50 butiker ganska enkelt skulle kunna öka sin omsättning med drygt 56 miljoner kronor på ett år, med följande räkneexempel.

– Vi utgår från att en butik har öppet nio timmar om dagen i 360 dagar om året och har ett snittkvitto på 350 kronor.

– Mig veterligen finns det ingen kedja som har 100 procents konverteringsgrad. Ingen är i närheten av det. Möjligen undantaget Systembolaget. Men om man skulle sälja till ytterligare en kund i timmen, i nio timmar, i 360 dagar skulle det betyda 1,1 miljoner kronor mer i omsättning för varje butik.

Multiplicerat med 50 butiker betyder det drygt 56 miljoner kronor.

Läs också: Tillbaka till Daymaker

– Är det en utopi? frågade hon retoriskt, och lade fram bevis på att det är fullt möjligt.

Men för att lyckas måste butikerna förbättra sig på ett antal punkter där de i dag underpresterar, enligt Eriksson.

Undersökningar från Daymaker visar till exempel att medarbetare i en av fyra butiker står bakom kassan utan kunder, bara varannan butik hjälper kunden i provrummet och medarbetarare arbetar med andra saker i stället för att uppmärksamma kunden.

Vidare upplyste Lotta Eriksson om att svensk detaljhandel får underbetyg vad gäller att hjälpa kunder att ta köpbeslut. Inte heller merförsäljning är svenska butiker bra på. Bara varannan besökare i svensk detaljhandel får ett hej och endast 20 procent hjälper kunden att lägga en order i butikens e-handel.

Läs också: Retaildagen: Hållbarhet, kundbemötande och enkelhet

– Här finns det potential. Här ligger det oerhört mycket pengar. Det här handlar om att förstå att det här spelar roll, både för omsättning och lönsamhet, sade Lotta Eriksson.

Daymaker har gjort butiksmätningar i tio år. Resultaten är oförändrade.

– Det kan inte vara så att kundmötet i svensk detaljhandel ska vara kvar på den nivån som den är nu. Då kommer vi inte att överleva, sade Lotta Eriksson och manade till förändring.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Förbud mot kontantfria butiker i New York

Gina Tricot lyfter in skönhet – inleder samarbete med Dashl

Här stänger Plantagen – Willys ensam kvar

Beijers kundklubb bäst i branschen

På nytt jobb
Från Ellos till Rebel walls

Byggmax siktar på konvertera 30 butiker till nytt koncept

Nyhetsbrev

Åhléns fortsätter bygga om varuhusen

Arkiv

Hit kommer Hemmakväll tillbaka

Avvecklingen fortsätter – här stänger Gamestop i mars

På nytt jobb
Björn Borgs retailchef blir vd för Nividas

På nytt jobb
Han blir vd för Haglöfs

Outdoorföretaget skiftar vd efter två år.

XL-Bygg öppnar fler butiker

Positivt fjolår för Outnorth

Miljonbonus till Gekås personal – försäljningen ökar i lågsäsong

Nyöppning för Arken zoo

På nytt jobb
Ny vd för Oscar Jacobson

Herrmodebolaget värvar vd från Leo Vegas.

Lanserar ny nätbokhandel: "Vi kan erbjuda lägre pris än våra konkurrenter"

Ska ta upp kampen med stora aktörer i branschen.

På nytt jobb
Hon blir vd för Daymaker

90 berörs när Dollarstore skiftar lagerort

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White Monday.

Bra år för byggmaterial – trots svagt avslut 

Järnia Outlet läggs ned – butiker på åtta orter berörs

Acne Studios byter läge – tillfälligt

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

På nytt jobb
Hon går till RO

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Cykelkraft i nya händer

Lyko till Femman

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Säljer i MQ

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Se alla Företagens egna nyheter

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

Sänd till en kollega

0.125