23948sdkhjf

Förbättrat Kappahl – fortsatt översyn av organisation och butikslägen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ökad försäljning för Kappahl under fjärde kvartalet och förbättrat rörelseresultat.

I bokslutsrapporten för helåret 2018/19 skriver koncernen att året "präglats av intensivt arbete för att möta hård konkurrens och vikande besökssiffror".

Läs också: Kappahl klarar inte hyran

Försäljningen ökande under fjärde kvartalet med 6,7 procent till 1,3 miljarder kronor (1, 2).

Jämförbar försäljning landade under kvartalet på en ökning om 4,8 procent.

Rörelseresultatet för fjärde kvaratlet  förbättrades till 108 miljoner kronor (66) och påverkades positivt genom lägre kostnader i både butik och administration, total effekt under helåret var cirka 32 miljoner kronor.

Den 7 oktober framkom att Mellby gård nu kontrollerar mer än 90 procent av aktierna i modebolaget och ska verka för att aktierna i avnoteras från börsen Nasdaq Stockholm.

Läs också: Kappahl stänger butik

Under räkenskapsåret ökade modekedjans försäljning med totalt 3,0 procent till 4,9 miljarder (4,7)  vilket Kappahl menar främst handlar om tillskott av nya butiker och valutaeffekter.

För helåret, september till augusti, uppgick rörelseresultatet till 168 miljoner kronor (282).

Under året har tio butiker för Kappahl öppnat och nio har stängts därtill har en koncernen öppnat en Kids-butik i Stockholm och tio nya Newbie-butiker men också stängt två.

Vid utgången av räkenskapsåret hade Kappahl totalt 379 butiker (369), varav 28 (22) är enheter för baby- och barnkonceptet Newbie Store. Konceptet ska också plockas in som shop-in-shop i Kappahls butiker.

Läs också: Firar tio år med ny inredningskollektion och fortsatt samarbete

Av totala antalet butiker fanns 181 i Sverige, 100 i Norge, 62 i Finland, 30 i Polen och 6 i Storbritannien.

E-handeln utgjorde 5,5 (4,7) procent av den totala försäljningen och nätförsäljningen har enligt rapporten ökat med 20 procent under året.

I rapporten skriver vd Elsisabeth Peregi att ”arbetet med vår affärsplan intensifieras nu. Med stort fokus på affärsmodell och varumärkesstrategi tar vi nya tag kring utmaningarna att skapa ett Damsortiment med ökad relevans för vår kund. Vi kommer även att utveckla vår redan starka barnaffär vidare”.

Vidare skriver Kappahl att det aviserade resultatförstärkningsprogrammet utökas och " i nuläget adderas ytterligare 50 miljoner där hyror och butiksytor, övriga omkostnader och en fortsatt översyn av organisationen kommer att stå för ungefär lika delar".

Koncernen fortsätter enligt rapporten att arbeta mot mer hållbara mål och exempel på det är att Kappahl är en av initiativtagarna till branschsamarbetet Swedish Textile Initiative for Climate Action, STICA, och därtill är koncernen, vid sidan av bland andra H&M, numera delägare i textilåtervinningsföretaget Re:newcell.

Mer om: Kappahl
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

TEKNIK
Succé för mobillösning i Norge – nu är tjänsten på väg till Sverige

Ratos om vd-bytena på Plantagen: ”Ett misslyckande”

Ännu en Cykelringen-butik i konkurs

Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet.

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Nyhetsbrev

Sellpy växer och nyanställer

Arkiv

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

På nytt jobb
Plantagen med ny vd igen

Har ett förflutet från Ica Sverige och Procter & Gamble.

Plus

E-handeln exploderar – men kan bli mer lokal

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

Ny Ica och Apotek Hjärtat till hett gränshandelsläge – 3 600 kvadratmeter

Woody värvar fler delägare från Bolist

Jysk nära 150 butiker i Sverige

På nytt jobb
På ny post hos Elon

Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

Gateau öppnar nytt – på nätet

TEKNIK
Nya tekniklösningar ska förhindra trängsel i butikerna

Cash IT, Store Display Nordics och Philips Professional Display Solutions hjälper butikerna att räkna kunderna.

På nytt jobb
Blir centrumchef hos Citycon

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

På nytt jobb
Bygghandlaren med ny marknads- och försäljningschef

Tele2 byter strategi – här är de 18 butikerna som stängs

På nytt jobb
Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Plus

Experten: ”Välj ett framtidsscenario och gå loss på affärsutveckling”

Managementkonsulten Charlotte Mattfolk tror att nya värderingar kommer att födas i det vakuum som präglar världen nu.

Föreslås bli ny LO-ordförande

H&M öppnar nya butiker för heminredning i Norge

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boozt stänger och öppnar skönhetsbutiker

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Begränsat försäljningstapp för Clas Ohlson – vd nöjd

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Här får Willys sällskap av Systembolaget

Efter trängsellarm – Handels medlemmar oroliga för smittospridning

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

Sot of Sweden till Norge

Fanny får ny ägare

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.125