23948sdkhjf

Sila snacket med AI-teknikens hjälp

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Feedback Lab by Differ hjälper kunder tolka vad konsumenterna säger mellan raderna.

Det är inte bara kassaflödet som reflekterar vad kunden tycker om ditt företag, servicen och sortimentet. Den som vill arbeta förebyggande och proaktivt med kundupplevelsen kan med teknikens hjälp tolka vad konsumenterna säger mellan raderna. Voice of Customer-program, VoC-program, är ett verktyg som kan förenkla kommunikationen med kunderna. 

Läs också: Personaliserade erbjudanden: Då kan det gå fel

Mats Söderberg, partner på customer experience-specialisten Feedback Lab by Differ, förklarar att lösningen baseras på en AI-baserad textbot som samlar in all relevant text och data från enkäter, chatter, kundklubbar, sociala medier och andra forum. Texterna läses maskinellt, struktureras till kvalitativa data och klassificeras systematiskt med hjälp av utvecklade algoritmer och en AI-bot.

Det handlar alltså om artificiell intelligens, men Feedback Labs AI-bot fattar inga egna beslut då den arbetar i samråd med konsulter. I Feedback Lab, som ingår i det nordiska konsultnätverket Differ Strategy Consulting, finns företagsekonomer, marknadsekonomer, beteendevetare och dataingenjörer.

– Generellt vågar vi säga mer i skrift än i tal. Nöjda kunder bedömer ofta samma faktorer som missnöjda kunder. Men nöjda kunder har ibland svårare att säga varför de är nöjda medan missnöjda kunder kan förklara saker mer implicit. Det handlar om att kunna tolka nyanser i känslomässiga uttryck, säger Mats Söderberg och understryker att studierna, som baseras på Richard H. Thalers nobelprisbelönade forskning om beteendeekonomi, bygger på genomtänkt logik.

När Voice of Customer-teknik kopplas ihop med kundklubben kan det till exempel handla om dialoger som skickas till butikskedjornas kunder efter en aktivitet, till exempel ett köp. Kunderna får berätta om sina upplevelser i butiken och om de är nöjda med sina köp. När resultatet analyseras får butiken svart på vitt om servicen bör förbättras vid vissa tidpunkter, om butiken är funktionell och attraktiv, om internservicen måste förändras eller om det saknas kompetent personal, och så vidare.

Läs också: Global Samsungdirektör: Mobil säkerhet har aldrig varit viktigare

– Kundfeedbacken skickas regelbundet varje vecka till alla chefer. Kanske ringer butikschefen själv upp den enskilda kunden och följer upp besöket. Vid förändringar är det tacksamt om alla i bolaget är informerade och tänker ”kundupplevelser” ända in i ryggmärgen, tycker Mats Söderberg.

Inom såväl nationalekonomin och beteendeekonomin märks även konceptet nudging som ska hjälpa kunden att göra bättre val för att förhöja upplevelsen. Vill man till exempel få personer att förflytta sig på ett visst sätt i butiken för att förbättra flöden, minska kassaköer och öka servicen kan man påverka konsumenternas undermedvetna beteende och få dem att agera på ett visst sätt. Det kan till exempel handla om varornas placering, antalet val eller tydliga instruktioner i golvet om var man ska gå.

– Människor är ofta mer emotionella än rationella men klassisk beteendeekonomi bygger på att vi är rationella. Med rätt strategier går det att skapa tydliga incitament som gör det enklare och smidigare för kunden. Att fylla i en autogiroansökan kan till exempel upplevas som en trist procedur. En ifylld blankett som bara behöver signeras upplevs som bättre service.

– Handlarna måste börja med att tänka; hur är kundupplevelsen i min verksamhet? Att koppla strategin till finansiella mål handlar framledes om ren och skär överlevnad, avslutar Mats Söderberg.  

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bilhall blir trädgårdsbutik

ÖoB justerar öppettider – gör som dagligvaruhandeln

Stora kedjor vägrar betala tyska hyror

Fritt hem från Stockholmscentrum

AMF Fastigheters giv för att stötta de fysiska butikerna i centrumen.

Daymaker i konkurs

Svensk Handel välkomnar regeringsstöd för sänkta hyror

Nyhetsbrev

1

Skobranschen i upprop: ”Värsta tappet i mannaminne”

”En hel skobransch riskerar inom kort att gå i graven" skriver skobranschaktörer i ett gemensamt upprop. Här är branschens förslag på krisåtgärder.

Arkiv
1

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Apotek tilldelas franchisepris

På nytt jobb
Hon tar över som vd för Ecster

Berlins i konkurs

Fraktens Klarna tar in nytt kapital – ska växa till nya marknader

"Fastighetsägarna kan inte agera domare"

Plantagen öppnar tidigare – Byggmax kör hem till riskgrupper

Primark vägrar betala lockdown-hyra

Newhouse i rekonstruktion

Modeföretaget som driver 14 butiker har hamnat i likviditetsbrist till följd av coronapandemin.

Så ska Lager 157 parera coronakrisen

VRG blåser av konkursen – förhandlar om finansiering

Befintlig aktieägare ska rädda bolaget. Nu fortsätter rekonstruktionen.

Flash och Dea Axelssons i konkurs: "Försäljningen nästan utraderad"

Netonnet drar upp leveranstempot

Byggmax nyöppnar – sex nya butiker i vår och sommar

MQ korttidspermitterar och skjuter upp investeringar

Konkursförvaltaren: "Utmaningen är att det handlar om så många butiker"

Paradiset i konkurs

Jysk byter läge i handelsområdet

UC: För tidigt att sia om konkursläget i detaljhandeln

H&M kan permittera 10 000-tals – utdelningen föreslås utebli

Gekås korttidspermitterar över 1 400 anställda

XXL permitterar 1000 i Norge

Ikea stänger alla sina restauranger i Sverige

1

Avtalsrörelsen
Avtalsförhandlingarna skjuts upp till hösten

Lindex korttidspermitterar

Ny CMO på Paulig

Ytterligare 125 miljarder i lån och lånegarantier

Så mycket har Gekås tappat

Gateau säger upp 85 provanställda

Se alla Företagens egna nyheter

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.612