23948sdkhjf

Skönhet ökade mest i e-handeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Lägsta kvartalstillväxten för e-handeln sedan motsvarande kvartal 2011. Skönhetsbranschen växer så det knakar medan det gick trögare för leksaker och böcker.

Under årets tredje kvartal växte e-handeln med totalt 11 procent, enligt e-baromtern från Postnord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel. ”E-handeln har åtnjutit 33 kvartal i följd med tvåsiffriga tillväxttal och det kan därför vara naturligt att gå in i en lugnare fas, skriver Postnord i rapporten.

Samtidigt är det fler än någonsin som e-handlar under kvartalet, 69 procent av svenskarna, och fler än någonsin som planerar att köpa julklappar på nätet vilket 56 procent planerar att göra. Sannolikt är det så att snittköpen inte ökar på samma vis som tidigare.

Skönhet och hälsa är den produktkategori som växer mest i kvartalet sett till hur många konsumenter som har handlat i respektive kategori; 34 procent jämfört med 30 procent motsvarande kvartal i fjol.

Hemelektronikbranschen redovisade en tillväxt om 10 procent under tredje kvartalet, möbler och heminredning hade en tillväxt om hela 13 procent och var en av vinnarbranscherna under kvartalet.

Dock bromsade tillväxten in något för delbranschen, en av de minst e-handelsutvecklade branscherna, vilket enligt rapporten kan tyda på att möbel- och inredningshandlarna precis som bygghandlarna verkar ha fått lite växtvärk och känner av att vi gått in i en konjunkturavmattning.

Modehandeln på nätet är fortsatt stark och uppvisade en tillväxt om 9 procent under tredje kvartalet.

Sporthandeln, som länge varit en av e-handelns snabbväxare, uppvisade en tillväxt som landade på 13 procent under tredje kvartalet. I rapporten framgår att "branschen uppvisar en något lägre digital mognadsgrad än systebranschen modehandeln, men är nu på väg in i den fas där i stort sett all tillväxt sker på nätet". Likt i  modehandeln arbetar kedjorna intensivt för att göra sina fysiska butiker mer relevanta för kunderna med bland annat ”omnikanal-labb” och digitala tjänster.

Trögare gick det för branscher som böcker och media som uppvisade en modest tillväxt om 1 procent och där e-handelsförsäljningen fått rejäl konkurrens av digitala boktjänster som Nexstory och Storytel. Även delbranschen barnartiklar och leksaker går trögt och uppvisade inte någon tillväxt alls under kvaratlet. En viktig anledning är enligt Postnord att branschen är förhållandevis liten och att en omskriven konkurs mot slutet av förra året ledde till stora utförsäljningar i januari 2019 som mättade konsumenternas behov av leksaksinköp för stora delar av året. 

Nu stundar dock shoppingfenomen, som blir allt mer välkända och populära för de svenska konsumenterna, som singels day, black friday och black week och i rapporten konstateras att julhandelsförsäljningen startar tidigare och i viss mån flyttat till november. 

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Finska Posten köper Aditro

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Nyhetsbrev

Här är trenderna från megamässan Euroshop

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet i Düsseldorf.

Arkiv

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

Ikea miljardsatsar på Stockholm – fyra nya butiker ska öppnas

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

På nytt jobb
Bygghemma byter vd

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Ikea automatiserar lagret – drar upp leveranstempot

Kontantupproret vill se politikerna sätta press på handeln

Beijer slog kampanjrekord 

Trögt kvartal för Akademibokhandeln – utmaningar i e-handeln

Här öppnar Synsam – följer på rekordår i nyöppningar

Dubbelöppning för Arken Zoo

Från Åhléns till H&M

Går tillbaka till H&M och lämnar posten som affärsområdeschef hos varuhuskedjan.

Här lägger designbutiken ned

Ny ansvarig för Arket

Blir driftschef hos Löplabbet

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Butik för Linum

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Bygghemma förvärvar onlineaktör

Fortsatt låg framtidstro i handeln

E-handelsraket flyttar lagret

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.111