23948sdkhjf

Skönhet ökade mest i e-handeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Lägsta kvartalstillväxten för e-handeln sedan motsvarande kvartal 2011. Skönhetsbranschen växer så det knakar medan det gick trögare för leksaker och böcker.

Under årets tredje kvartal växte e-handeln med totalt 11 procent, enligt e-baromtern från Postnord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel. ”E-handeln har åtnjutit 33 kvartal i följd med tvåsiffriga tillväxttal och det kan därför vara naturligt att gå in i en lugnare fas, skriver Postnord i rapporten.

Samtidigt är det fler än någonsin som e-handlar under kvartalet, 69 procent av svenskarna, och fler än någonsin som planerar att köpa julklappar på nätet vilket 56 procent planerar att göra. Sannolikt är det så att snittköpen inte ökar på samma vis som tidigare.

Skönhet och hälsa är den produktkategori som växer mest i kvartalet sett till hur många konsumenter som har handlat i respektive kategori; 34 procent jämfört med 30 procent motsvarande kvartal i fjol.

Hemelektronikbranschen redovisade en tillväxt om 10 procent under tredje kvartalet, möbler och heminredning hade en tillväxt om hela 13 procent och var en av vinnarbranscherna under kvartalet.

Dock bromsade tillväxten in något för delbranschen, en av de minst e-handelsutvecklade branscherna, vilket enligt rapporten kan tyda på att möbel- och inredningshandlarna precis som bygghandlarna verkar ha fått lite växtvärk och känner av att vi gått in i en konjunkturavmattning.

Modehandeln på nätet är fortsatt stark och uppvisade en tillväxt om 9 procent under tredje kvartalet.

Sporthandeln, som länge varit en av e-handelns snabbväxare, uppvisade en tillväxt som landade på 13 procent under tredje kvartalet. I rapporten framgår att "branschen uppvisar en något lägre digital mognadsgrad än systebranschen modehandeln, men är nu på väg in i den fas där i stort sett all tillväxt sker på nätet". Likt i  modehandeln arbetar kedjorna intensivt för att göra sina fysiska butiker mer relevanta för kunderna med bland annat ”omnikanal-labb” och digitala tjänster.

Trögare gick det för branscher som böcker och media som uppvisade en modest tillväxt om 1 procent och där e-handelsförsäljningen fått rejäl konkurrens av digitala boktjänster som Nexstory och Storytel. Även delbranschen barnartiklar och leksaker går trögt och uppvisade inte någon tillväxt alls under kvaratlet. En viktig anledning är enligt Postnord att branschen är förhållandevis liten och att en omskriven konkurs mot slutet av förra året ledde till stora utförsäljningar i januari 2019 som mättade konsumenternas behov av leksaksinköp för stora delar av året. 

Nu stundar dock shoppingfenomen, som blir allt mer välkända och populära för de svenska konsumenterna, som singels day, black friday och black week och i rapporten konstateras att julhandelsförsäljningen startar tidigare och i viss mån flyttat till november. 

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Pressad lönsamhet i modehandeln

Ica och Min Doktor pausar kliniketableringar

Paypal köper kupongplattform – Izettle brädas

Mio ska bli störst med ny digital marknadsplats

Möbelbranschens aktörer har lärt sig hantera fler kanaler.

Skokedja utvidgar uthyrningskoncept

Synsam över 200 butiker i Sverige

Nyhetsbrev

Tre nyöppningar på en dag – Elgiganten ökar takten i omgörningsarbetet

Arkiv

Här slår Lekia sig ihop med Big Baby

Netonnet öppnar fler pop up-butiker

Så mycket ökar e-handeln när fysisk butik öppnar

Har stor betydelse för att bygga lojalitet och få återkommande kunder, enligt ny undersökning.

Här öppnar Kosta Boda Orrefors

TEKNIK
Adyen lanserar Swish-lösning för butik

VRG i rekonstruktion

Sko- och accessoarkoncernen har ansökt om rekonstruktion. Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker, personalneddragningar och ökat fokus på egna varumärken för att öka marginalerna.

På nytt jobb
Axfoods nya presschef hämtas från Klarna

Nelly kombinerar pop up-butik med outlet

Svensk Handel: Varannan svensk handlar under Black friday

Odd Molly gasar på: Förvärvar second hand-aktör och logistikfastighet

Odd Molly avser förvärva Used by, logistikfastighet och gör nyemission. Därtill får modebolaget ny storägare.

Anna Appelqvist lämnar Gina Tricot

Kappahl ritar om organisationen

Modekedjan designar en ny organisation med två nya affärsenheter och en global säljorganisation.

Modebutiksanställd prisad av kunderna

Leveriet växlar upp – och får efterföljare

Atrium Ljungberg utökar sitt postombudskoncept – Diös och Grosvenor Europe följer efter.

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

Hit flyttar Skapa glädje

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

Flygplatsbutik för Newbie

Årets julklapp om Elon får välja

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Boozt skriver ned prognos

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.122