23948sdkhjf

Skönhet ökade mest i e-handeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Lägsta kvartalstillväxten för e-handeln sedan motsvarande kvartal 2011. Skönhetsbranschen växer så det knakar medan det gick trögare för leksaker och böcker.

Under årets tredje kvartal växte e-handeln med totalt 11 procent, enligt e-baromtern från Postnord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel. ”E-handeln har åtnjutit 33 kvartal i följd med tvåsiffriga tillväxttal och det kan därför vara naturligt att gå in i en lugnare fas, skriver Postnord i rapporten.

Samtidigt är det fler än någonsin som e-handlar under kvartalet, 69 procent av svenskarna, och fler än någonsin som planerar att köpa julklappar på nätet vilket 56 procent planerar att göra. Sannolikt är det så att snittköpen inte ökar på samma vis som tidigare.

Skönhet och hälsa är den produktkategori som växer mest i kvartalet sett till hur många konsumenter som har handlat i respektive kategori; 34 procent jämfört med 30 procent motsvarande kvartal i fjol.

Hemelektronikbranschen redovisade en tillväxt om 10 procent under tredje kvartalet, möbler och heminredning hade en tillväxt om hela 13 procent och var en av vinnarbranscherna under kvartalet.

Dock bromsade tillväxten in något för delbranschen, en av de minst e-handelsutvecklade branscherna, vilket enligt rapporten kan tyda på att möbel- och inredningshandlarna precis som bygghandlarna verkar ha fått lite växtvärk och känner av att vi gått in i en konjunkturavmattning.

Modehandeln på nätet är fortsatt stark och uppvisade en tillväxt om 9 procent under tredje kvartalet.

Sporthandeln, som länge varit en av e-handelns snabbväxare, uppvisade en tillväxt som landade på 13 procent under tredje kvartalet. I rapporten framgår att "branschen uppvisar en något lägre digital mognadsgrad än systebranschen modehandeln, men är nu på väg in i den fas där i stort sett all tillväxt sker på nätet". Likt i  modehandeln arbetar kedjorna intensivt för att göra sina fysiska butiker mer relevanta för kunderna med bland annat ”omnikanal-labb” och digitala tjänster.

Trögare gick det för branscher som böcker och media som uppvisade en modest tillväxt om 1 procent och där e-handelsförsäljningen fått rejäl konkurrens av digitala boktjänster som Nexstory och Storytel. Även delbranschen barnartiklar och leksaker går trögt och uppvisade inte någon tillväxt alls under kvaratlet. En viktig anledning är enligt Postnord att branschen är förhållandevis liten och att en omskriven konkurs mot slutet av förra året ledde till stora utförsäljningar i januari 2019 som mättade konsumenternas behov av leksaksinköp för stora delar av året. 

Nu stundar dock shoppingfenomen, som blir allt mer välkända och populära för de svenska konsumenterna, som singels day, black friday och black week och i rapporten konstateras att julhandelsförsäljningen startar tidigare och i viss mån flyttat till november. 

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny Ica och Apotek Hjärtat till hett gränshandelsläge – 3 600 kvadratmeter

TEKNIK
Succé för mobillösning i Norge – nu är tjänsten på väg till Sverige

Plus

E-handeln exploderar – men kan bli mer lokal

Jysk nära 150 butiker i Sverige

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

På nytt jobb
På ny post hos Elon

Nyhetsbrev

Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

Arkiv

Gateau öppnar nytt – på nätet

TEKNIK
Nya tekniklösningar ska förhindra trängsel i butikerna

Cash IT, Store Display Nordics och Philips Professional Display Solutions hjälper butikerna att räkna kunderna.

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

På nytt jobb
Blir centrumchef hos Citycon

På nytt jobb
Bygghandlaren med ny marknads- och försäljningschef

På nytt jobb
Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Tele2 byter strategi – här är de 18 butikerna som stängs

Mio satsar på eget lager

Plus

Experten: ”Välj ett framtidsscenario och gå loss på affärsutveckling”

Managementkonsulten Charlotte Mattfolk tror att nya värderingar kommer att födas i det vakuum som präglar världen nu.

Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

Föreslås bli ny LO-ordförande

1

Beijer värvar från XL-Bygg

Venue Retail Group: Ansökt om förlängning av rekonstruktion

Varuhuskedjan JC Penney ansöker om konkursskydd

1

Paolos produkter bortplockade från Icahyllor

H&M öppnar nya butiker för heminredning i Norge

Tar över Skoaugust i Uppsala efter konkurs

Plastförpackningar hetare än någonsin – ny förpackningskonferens i Malmö

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boozt stänger och öppnar skönhetsbutiker

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Begränsat försäljningstapp för Clas Ohlson – vd nöjd

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Här får Willys sällskap av Systembolaget

Efter trängsellarm – Handels medlemmar oroliga för smittospridning

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

Sot of Sweden till Norge

Fanny får ny ägare

Arken Zoo över hundra butiker

På nytt jobb
Blir marknadschef för byggjätten

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.11