23948sdkhjf

H&M nyöppnar vid Sergels torg – så ser butiken ut

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

"Butikens roll förändras och förbättras" säger Filip Ekvall, landschef i Sverige.

H&M har premiärvisat den nya butiken vid Sergels torg i Stockholm, som öppnar på fredag den 29 november, för pressen.

Läs också: H&M: Brakförlust och stängning av 170 butiker

Butiken om cirka 3 200 kvadratmeter samlar en rad olika funktioner som modekoncernen både testat och rullar ut i flera andra butiker men också helt nya tjänster för den nyrenoverade butiken som uthyrning av festkläder och en station för att skanna och köpa och beställa varor online.

Därtill erbjuds ett urval av externa varumärken och ett sortiment specialkurerat för butiken och plagg som annars är exklusiva för e-handeln.

I butiken tillhandahålls även möjligheten att hämta och returnera e-handlade varor.

I den här butiken finns det bästa vi har av varumärket i dag. Vi har även samlat funktioner och tjänster som vi testar och utvärderar och de bästa vill vi så snart som möjligt ta med oss till andra butiker. Vissa tjänster finns redan i andra butiker men uthyrning är nytt för oss. Det finns en stor eftefrågan från kunderna att lyfta in den digitala butiken i den fysiska miljön och hitta synergier, säger Filip Ekvall, H&M:s landschef i Sverige, till branschtidningen Habit.

Att valet föll på att totalrenovera ytan vid Sergels torg i Stockholm handlar enligt Filip Ekvall om läget och därmed bästa adress för att möta Stockholmskunden men också om att butiken till ytan är stor, har samtliga koncept och även har H&M home som närmaste granne.

Bottenvåningen med ingång från Drottningatan öppnar måndag till fredag redan klockan 07:30 på morgonen. Där finns under morgontimmarna koncernens egna kafékoncept It´s Pleat och där ligger även samarbetspartnern Dashls skönhetssalong för behandlingar.

Läs också: Fortfarande nästan 4 000 H&M-butiker stängda

Vi vill kunna haffa kunden på språng och det går i linje med att sätta kunden i sitt nu och erbjuda allt från en snabb kaffe till strumpbyxinköp och möjlighet till skönhetsbehandlingar. Hur vi ska ha öppet i fysisk miljö är en av de saker vi tittar på och utvärderar.

Butiken innehåller också många bitar som H&M redan testat i bland annat butiken i Fältöversten.

Att kunden själv vill kunna påverka tiden i butik och hur de handlar blir allt mer tydligt, menar Filip Ekvall.

Det handlar dock inte om någon utrullning av ett nytt koncept och när någon ny butik i samma stil ska se dagens ljus är inget han kommunicerar.

Läs också: Så parerar H&M coronakrisen

I dagsläget finns det inga direkta planer för vilken butik som står näst på tur. Vi ser hela tiden över butiksbeståndet och vi kan ta enstaka eller flera element från den här butikerna och applicera i andra butiker. I takt med att butikens roll förändras och förbättras kan vi testa och plocka in nya tjänster, sortiment och funktioner och också lyfta fram det som inte finns i den digitala miljön, säger Filip Ekvall.

Förutom vanliga kassor finns även självutcheckningsstationer på flera platser i butiken. Sedan starten 2018 finns självskanning i fyra svenska butiker och därtill finns tjänsten i ett antal butiker utanför för Sverige, men det handlar om totalt under tio, enligt Daniel Claesson, head of business development.

Testet med självskanning har fått ett övervägande positivt gensvar från kunderna, enligt Daniel Claesson. Umaningen är att kunderna ska larma av varor och betala själv med kort men även med hjälp av appen där H&M integrerat Klarnas betalningssytem och där även digitala kvittton erbjuds.

Digitala skärmar i butiken har valts bort för att, enligt Daniel Claesson, ge ett så varmt och lugnt intryck som möjligt. Istället har den digitala och fysiska upplevelsen integrerats i appen.

Helt nytt och unikt för den nya butiken är uthyrningsdelen som för närvarande omfattar festplagg som klänningar som kunderna kan hyra under en veckas tid för 350 kronor.

Sortimentet ska på sikt byggas ut och även omfatta herrplagg.

Uthyrning av plagg är en del i H&M:s hållbarhetsarbete och något som också ska genomsyra verksamheten framgent. Dit hör även inredningen i nya butiken där bland annat mycket väggfast inredning skippats för att kunna göra butiken lätt att förändra.

Förutom uthyrning av plagg finns även en sytaljé i butiken; den fjärde i Sverige efter butiken på Hamngatan i Stockholm samt en butik vardera i Göteborg och Malmö. Därtill erbjuds skrädderitjänster.

Mer om: H&M
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Nyhetsbrev

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Arkiv

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Konkurrensverket granskar e-handeln

Ikea försöker sälja Norrlands största köpcentrum

Succé för tillfällig taxfreebutik i köpcentrum

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Bekräftat: Uniqlos öppningsdatum för andra svenska butiken

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Cdon lanserar fransk e-handelsjätte i Sverige

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Här byter Apoteket Hjärtat läge

Zalando öppnar fler butiker

På nytt jobb
Apoteksgrupppen värvar från Waynes Coffee

Se alla Företagens egna nyheter

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Sänd till en kollega

0.141