23948sdkhjf

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Brad Tracy har titeln global retail segment leader hos amerikanska hårdvaruföretaget HP (Hewlett Packard). Han betonar att mobilitet blivit ett måste inom detaljhandeln och att rätt verktyg bidrar tilll att stänga fler affärer.

Du har sagt att mobilitet inte längre bara är något som är trevligt att ha, utan helt nödvändigt. Kan du utveckla det?

– Som kund finns det ingenting mer frustrerande än att gå in i en specialbutik, till exempel för elektronik eller hemmabyggande, och uppleva att man kan mer än personen inne i butiken. Med mobilitet jämnas förhållandet ut och säljaren får omedelbar access till produktinformation, produktrecensioner, kundbetyg, prisjämförelser och liknande.

– Dessutom kan du koppla ihop detta med information om leveranser och skapa transparens genom hela organisationen vad gäller lagerhållningen. Om det som en kund letar efter inte finns på hyllan kan man med rätt applikation tala om exakt var varan befinner sig och skuldra mot skuldra göra en beställning och skicka produkten direkt till kundens hem, arbetsplats eller till en annan butik. Det är ett stort plus. Alla retailers har mobilitet i någon form, men alla använder det inte lika bra eller i samma utsträckning.

Kan du ge exempel på något företag som är duktigt på det här området?

– Jag kan inte avslöja några namn, men jag kan berätta om ett möbelföretag som tappade nio procent av sina affärer från soffan till kassan. Med mobilitet har de sänkt siffran till under fem procent. Nu kan säljaren sitta ned med kunden i soffan och stänga affären där och då. Det är inte mobilitet för mobilitetens skull, utan handlar om konkreta intäkter. 

Hur viktig är designen av hårdvaran?

– När man ska bära omkring på en pryl hela dagen får den inte vara för tung eller för ömtålig. Vi försöker därför hitta en balans när det gäller vikt och hur slitstark den är. Vi lägger även till funktioner som gör att livslängden ökar. Retailers vill inte behöva byta ut sina grejer vartannat år. De vill också ha något som är vackert och användarvänligt och som säljarna är bekväma med. Dessutom måste verktygen vara säkra.

Mer om: HP
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Nyhetsbrev

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Arkiv

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Textilbolag i konkurs

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

Fler vill ha installerat – Elon ökar försäljning av tjänster

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Rekord för Black friday – kläder och hemelektronik mest poppis

Bygghemma överträffade förväntningar på köpfesten 

Karl Hedin köper upp två bygghandlare

Växer i Värmland

Kökstillverkare öppnar nytt

1

E-handelsgurun: ”Lägg ner olönsamma butiker”

Moon-Suck Song listar skälen till varför e-handeln kommer att vinna slaget om framtidens konsumenter.

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Pris regerar under Black friday

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

På nytt jobb
Från Clas Ohlson till Intersport

Flash satsar i Danmark

Bryggerijätte och anrik skivbutik ska rädda Stockholms livescen

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.178