23948sdkhjf

Minskad försäljning för MQ – störst tapp för Joy

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Lägre trafik i butik tynger koncernens första kvartal. MQ ska nu bli mer selektiva i inköp.

MQ-koncernen är inne i en omgörningsfas som bland annat  inkluderar namn- och skyltbyte för MQ-kedjan, butiksstängningar för Joy, besparingsprogram och ökat fokus på digital försäljning.

Ljusglimtar under det brutna räkenskapsårets första kvartal var enligt koncernen ökad e-handel och att det nya konceptet för Marqet fått mycket uppmärksamhet och tagits emot väl.


Nettoomsättningen för koncernen under första kvartalet, september till november, uppgick till 373 miljoner kronor (402) vilket är en minskning med 7,3 procent. Den jämförbara försäljningen minskade med 3,8 procent under kvartalet. Rörelseresultatet uppgick till 13 miljoner kronor (12), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 3,4 procent (3,0).

MQ-kedjan, som omfattar 119 butiker och ska transformeras till Marqet, hittills har tre butiker bytt skylt och inredning, omsatte 322 (334)miljoner kronor med ett röerelseresultat om 16 (15) miljoner kronor under kvartalet. Försäljningen minskade med 3,7 procent och i jämförbara butiker med 2,6 procent.

I rapporten skriver koncernen att kedjans sortimentet inom de egna varumärkena haft en positiv försäljningsutveckling samt att satsningen inom e-handeln har gett resultat med ökning av trafik och konvertering. I vår väntar ny e-handelsplattform.

Joy omsatte på 40 butiker 51 (69) miljoner kronor under kvartalet och rörelseresulatet landade på -3 miljoner kronor (-2) för perioden. Försäljningen minskade med 26 procent och i jämförbara butiker med 11 procent.

”Vårt kunderbjudande inom Joy utvecklas dessutom genom en ökad andel egna varumärken, ett mer koordinerat sortimentsuttryck och en förnyad kommunikationsplattform”, heter det i rapporten.

Under kvartalet har tre butiker för Joy stängt och beslut tagits om att stänga butiken i Sergelgången i Stockholm.

”Kvartalet i sin helhet visade minskad försäljning relaterat till minskad trafik i butik där försäljningen av främst viktiga kategorier såsom ytterplagg startade senare än tidigare år. I kvartalet ökade omsättning för MQ i både september och under Black Week, där framförallt e-handeln och våra egna varumärken visade på god tillväxt”, skriver Ingvar Larsson, vd i rapporten.

Digitalt ökade koncernens försäljning med 14 procent och e-handeln står för 7 procent av den totala omsättningen.

Sortimentsstrategin framgent handlar om att koncernen ska bli mer selektiva med ”färre varianter, ökad kvalitetsnivå samt större andel inköp på närmarknad med kortare ledtider”.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Cykelkraft i nya händer

Säljer i MQ

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Lyko till Femman

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Nyhetsbrev

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Arkiv

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Rekordlåg framtidstro i handeln

Bose stänger sina svenska butiker

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Teknikmagasinet om konkursen:”Finns stark intressent”

Hoppas nu på att annan detaljhandelsaktör ska vara beredd att driva kedjan vidare.

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Apoteket in i Doktor24

Här stänger Gamestop – 13 butiker bort redan i januari

Teknikmagasinet i konkurs

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Fortsatt försäljningstapp för VRG – stänger fler butiker

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

Ikea köper Londongalleria

Två nya Dollarstore på gång

På nytt jobb
Hon är ny marknadsdirektör på Ica Sverige

På nytt jobb
Bygma med ny marknadschef 

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.14