23948sdkhjf

Minskad försäljning för MQ – störst tapp för Joy

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Lägre trafik i butik tynger koncernens första kvartal. MQ ska nu bli mer selektiva i inköp.

MQ-koncernen är inne i en omgörningsfas som bland annat  inkluderar namn- och skyltbyte för MQ-kedjan, butiksstängningar för Joy, besparingsprogram och ökat fokus på digital försäljning.

Ljusglimtar under det brutna räkenskapsårets första kvartal var enligt koncernen ökad e-handel och att det nya konceptet för Marqet fått mycket uppmärksamhet och tagits emot väl.


Nettoomsättningen för koncernen under första kvartalet, september till november, uppgick till 373 miljoner kronor (402) vilket är en minskning med 7,3 procent. Den jämförbara försäljningen minskade med 3,8 procent under kvartalet. Rörelseresultatet uppgick till 13 miljoner kronor (12), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 3,4 procent (3,0).

MQ-kedjan, som omfattar 119 butiker och ska transformeras till Marqet, hittills har tre butiker bytt skylt och inredning, omsatte 322 (334)miljoner kronor med ett röerelseresultat om 16 (15) miljoner kronor under kvartalet. Försäljningen minskade med 3,7 procent och i jämförbara butiker med 2,6 procent.

I rapporten skriver koncernen att kedjans sortimentet inom de egna varumärkena haft en positiv försäljningsutveckling samt att satsningen inom e-handeln har gett resultat med ökning av trafik och konvertering. I vår väntar ny e-handelsplattform.

Joy omsatte på 40 butiker 51 (69) miljoner kronor under kvartalet och rörelseresulatet landade på -3 miljoner kronor (-2) för perioden. Försäljningen minskade med 26 procent och i jämförbara butiker med 11 procent.

”Vårt kunderbjudande inom Joy utvecklas dessutom genom en ökad andel egna varumärken, ett mer koordinerat sortimentsuttryck och en förnyad kommunikationsplattform”, heter det i rapporten.

Under kvartalet har tre butiker för Joy stängt och beslut tagits om att stänga butiken i Sergelgången i Stockholm.

”Kvartalet i sin helhet visade minskad försäljning relaterat till minskad trafik i butik där försäljningen av främst viktiga kategorier såsom ytterplagg startade senare än tidigare år. I kvartalet ökade omsättning för MQ i både september och under Black Week, där framförallt e-handeln och våra egna varumärken visade på god tillväxt”, skriver Ingvar Larsson, vd i rapporten.

Digitalt ökade koncernens försäljning med 14 procent och e-handeln står för 7 procent av den totala omsättningen.

Sortimentsstrategin framgent handlar om att koncernen ska bli mer selektiva med ”färre varianter, ökad kvalitetsnivå samt större andel inköp på närmarknad med kortare ledtider”.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Nyhetsbrev

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Arkiv

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Konkurrensverket granskar e-handeln

Ikea försöker sälja Norrlands största köpcentrum

Succé för tillfällig taxfreebutik i köpcentrum

Bekräftat: Uniqlos öppningsdatum för andra svenska butiken

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Cdon lanserar fransk e-handelsjätte i Sverige

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Här byter Apoteket Hjärtat läge

Zalando öppnar fler butiker

På nytt jobb
Apoteksgrupppen värvar från Waynes Coffee

Se alla Företagens egna nyheter

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Sänd till en kollega

0.109