23948sdkhjf

Tvärstopp för RNB – stora försäljningstapp för Polarn O. Pyret och Brothers

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Lägre trafik till fysiska butiker för barn- och herrmodekedjorna.

”Departments & Stores utvecklas stabilt, Man of a kind starkt men försäljningen för Polarn O. Pyret och Brothers utvecklas svagt”, sammanfattar avgående vd Magnus Håkansson utvecklingen för modekoncernen RNB under räkenskapsårets första kvartal, september till november.


Koncernens nettoförsäljning för första kvartalet minskade till till 573 miljoner kronor (600). Den jämförbara försäljningen för samtliga länder minskade med 9,0 procent och i Sverige med 8,5 procent. Rörelseresultatet för perioden rasade ochuppgick till 12 miljoner kronor (36). Resultat efter skatt uppgick till -4 miljoner kronor (25).

Nettoomsättningen för Brothers minskade till 117 miljoner kronor (133). Försäljningen i jämförbara enheter i Sverige och Finland minskade med 11,4 procent, beräknad i svenska kronor. Rörelseresultatet för kvartalet uppgick till -16 miljoner kronor (3).


I rapporten skriver koncernen att herrmodekedjans ”försäljningen under Black Week var bättre än föregående år både i butik och e-handel".

Herrmodekedjan tappar i besökare till butik och konverteringsgraden var lägre. Även i herrmodekedjans e-handel minskade inköpen även om besöken blev fler. Kedjan omfattar 55 butiker i Sverige och Finland varav 11 är franchise samt e-handel.

Polarn O. Pyrets nettoomsättningen i kvartalet uppgick till 214 miljoner kronor (235). Försäljningen i jämförbara egna enheter för alla länder minskade med -13,0 procent jämfört med föregående år, beräknad i svenska kronor. Rörelseresultatet uppgick till 27 miljoner kronor (31). 


I rapporten skriver RNB att antalet besökare till barnmodekedjans jämförbara butiker minskade jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Konverteringsgraden i butik sjönk medan snittköpet ökade något. Inom e-handeln var antalet besökare något färre med en lägre konverteringsgrad men till ett ökat snittköp. Kedjan omfattar 97 egna butiker samt 29 franschiseenheter samt 10 webbutiker varav 4 egna.

Nettoomsättningen inom affärsområdet Departments & Stores som omfattar 44 ytor på NK-varuhusen i Göteborg och Stockholm uppgick till 234 miljoner kronor (226), en ökning med 3,8 procent.


Rörelseresultatet uppgick till 13 miljoner kronor (12). Antalet besökare i butikerna på de två varuhusen var på samma nivå i kvartalet som motsvarande kvartal föregående år. Under kvartalet öppnade en accessoaravdelning för NK Details i både Stockholm och Göteborg. NK Manlig Depå i Stockholm flyttade till ett nytt plan. På nedre plan i Stockholm öppnade en piercingstudio med det svenska smyckesvarumärket Ennui Atelier, NK Hair Bar samt en tillfällig Artby yta.

Ljusglimten i rapporten var e-herrmodesatsningen Man of A kind, som delar lager med verksamheterna på NK,  som för första gången sedan starten 2016 visade svarta siffror.

Nettoomsättningen ökade till 8 miljoner kronor (6). Rörelseresultatet uppgick till 0 miljoner kronor (-3) för e-herrmodehandlaren.

I rapporten skriver koncernen att "fokus har varit på fullprisförsäljning och trots avsaknad av rabatter har segmentet växt med 27 procent under kvartalet och rullande tolvmånaders försäljning ligger nu på 25 miljoner kronor".

Vid en extra bolagsstämma den 30 oktober 2019 beslutade bolaget att genomföra en fullt ut garanterad nyemission av aktier som beräknades tillföra cirka 84,8 miljoner kronor före emissionskostnader.

Nyemissionen slutfördes och RNB har erhållit emissionslikviden. Det högre aktiekapitalet och de nya aktierna är registrerade.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

TEKNIK
Succé för mobillösning i Norge – nu är tjänsten på väg till Sverige

Ratos om vd-bytena på Plantagen: ”Ett misslyckande”

Ännu en Cykelringen-butik i konkurs

Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet.

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

På nytt jobb
Plantagen med ny vd igen

Har ett förflutet från Ica Sverige och Procter & Gamble.

Nyhetsbrev

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Arkiv

Sellpy växer och nyanställer

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

Plus

E-handeln exploderar – men kan bli mer lokal

Ny Ica och Apotek Hjärtat till hett gränshandelsläge – 3 600 kvadratmeter

Woody värvar fler delägare från Bolist

Jysk nära 150 butiker i Sverige

På nytt jobb
På ny post hos Elon

Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

Gateau öppnar nytt – på nätet

TEKNIK
Nya tekniklösningar ska förhindra trängsel i butikerna

Cash IT, Store Display Nordics och Philips Professional Display Solutions hjälper butikerna att räkna kunderna.

På nytt jobb
Blir centrumchef hos Citycon

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

Tele2 byter strategi – här är de 18 butikerna som stängs

På nytt jobb
Bygghandlaren med ny marknads- och försäljningschef

På nytt jobb
Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Plus

Experten: ”Välj ett framtidsscenario och gå loss på affärsutveckling”

Managementkonsulten Charlotte Mattfolk tror att nya värderingar kommer att födas i det vakuum som präglar världen nu.

Föreslås bli ny LO-ordförande

H&M öppnar nya butiker för heminredning i Norge

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boozt stänger och öppnar skönhetsbutiker

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Begränsat försäljningstapp för Clas Ohlson – vd nöjd

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Här får Willys sällskap av Systembolaget

Efter trängsellarm – Handels medlemmar oroliga för smittospridning

Sot of Sweden till Norge

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

Fanny får ny ägare

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.109