23948sdkhjf

Tvärstopp för RNB – stora försäljningstapp för Polarn O. Pyret och Brothers

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Lägre trafik till fysiska butiker för barn- och herrmodekedjorna.

”Departments & Stores utvecklas stabilt, Man of a kind starkt men försäljningen för Polarn O. Pyret och Brothers utvecklas svagt”, sammanfattar avgående vd Magnus Håkansson utvecklingen för modekoncernen RNB under räkenskapsårets första kvartal, september till november.


Koncernens nettoförsäljning för första kvartalet minskade till till 573 miljoner kronor (600). Den jämförbara försäljningen för samtliga länder minskade med 9,0 procent och i Sverige med 8,5 procent. Rörelseresultatet för perioden rasade ochuppgick till 12 miljoner kronor (36). Resultat efter skatt uppgick till -4 miljoner kronor (25).

Nettoomsättningen för Brothers minskade till 117 miljoner kronor (133). Försäljningen i jämförbara enheter i Sverige och Finland minskade med 11,4 procent, beräknad i svenska kronor. Rörelseresultatet för kvartalet uppgick till -16 miljoner kronor (3).


I rapporten skriver koncernen att herrmodekedjans ”försäljningen under Black Week var bättre än föregående år både i butik och e-handel".

Herrmodekedjan tappar i besökare till butik och konverteringsgraden var lägre. Även i herrmodekedjans e-handel minskade inköpen även om besöken blev fler. Kedjan omfattar 55 butiker i Sverige och Finland varav 11 är franchise samt e-handel.

Polarn O. Pyrets nettoomsättningen i kvartalet uppgick till 214 miljoner kronor (235). Försäljningen i jämförbara egna enheter för alla länder minskade med -13,0 procent jämfört med föregående år, beräknad i svenska kronor. Rörelseresultatet uppgick till 27 miljoner kronor (31). 


I rapporten skriver RNB att antalet besökare till barnmodekedjans jämförbara butiker minskade jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Konverteringsgraden i butik sjönk medan snittköpet ökade något. Inom e-handeln var antalet besökare något färre med en lägre konverteringsgrad men till ett ökat snittköp. Kedjan omfattar 97 egna butiker samt 29 franschiseenheter samt 10 webbutiker varav 4 egna.

Nettoomsättningen inom affärsområdet Departments & Stores som omfattar 44 ytor på NK-varuhusen i Göteborg och Stockholm uppgick till 234 miljoner kronor (226), en ökning med 3,8 procent.


Rörelseresultatet uppgick till 13 miljoner kronor (12). Antalet besökare i butikerna på de två varuhusen var på samma nivå i kvartalet som motsvarande kvartal föregående år. Under kvartalet öppnade en accessoaravdelning för NK Details i både Stockholm och Göteborg. NK Manlig Depå i Stockholm flyttade till ett nytt plan. På nedre plan i Stockholm öppnade en piercingstudio med det svenska smyckesvarumärket Ennui Atelier, NK Hair Bar samt en tillfällig Artby yta.

Ljusglimten i rapporten var e-herrmodesatsningen Man of A kind, som delar lager med verksamheterna på NK,  som för första gången sedan starten 2016 visade svarta siffror.

Nettoomsättningen ökade till 8 miljoner kronor (6). Rörelseresultatet uppgick till 0 miljoner kronor (-3) för e-herrmodehandlaren.

I rapporten skriver koncernen att "fokus har varit på fullprisförsäljning och trots avsaknad av rabatter har segmentet växt med 27 procent under kvartalet och rullande tolvmånaders försäljning ligger nu på 25 miljoner kronor".

Vid en extra bolagsstämma den 30 oktober 2019 beslutade bolaget att genomföra en fullt ut garanterad nyemission av aktier som beräknades tillföra cirka 84,8 miljoner kronor före emissionskostnader.

Nyemissionen slutfördes och RNB har erhållit emissionslikviden. Det högre aktiekapitalet och de nya aktierna är registrerade.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Cykelkraft i nya händer

Säljer i MQ

Nyhetsbrev

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Arkiv

Lyko till Femman

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Rekordlåg framtidstro i handeln

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Teknikmagasinet om konkursen:”Finns stark intressent”

Hoppas nu på att annan detaljhandelsaktör ska vara beredd att driva kedjan vidare.

Bose stänger sina svenska butiker

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Apoteket in i Doktor24

Här stänger Gamestop – 13 butiker bort redan i januari

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

1

Teknikmagasinet i konkurs

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

Ikea köper Londongalleria

På nytt jobb
Hon är ny marknadsdirektör på Ica Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.125