23948sdkhjf

Så mycket ökade e-handeln i fjol

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Hemelektronik växte mest i e-handeln i fjol sett till omsättning.

Den totala e-handelstillväxten för helåret låg på 13 procent, vilket innebär att den svenska e-handelsomsättningen motsvarar 87 miljarder kronor 2019 och landar strax under prognosen om 88 miljarder kronor. Detta enligt e-barometern från Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

70 procent av svenskarna e-handlar.

E-handeln svarar nu för 55 procent av den totala tillväxten i sällanköpsvaruhandeln.

Sällanköpsvaruhandeln som helhet utvecklades starkare med en tillväxttakt om 3,4 procent mot fjolårets cirka 2,0 procent.

Samtliga av de branscher som e-barometern följer visade tillväxt ifjol och mest växte hemelektronik, sett till omsättning, med en ökning om 14 procent i fjol till en omsättning om 17,8 miljoner kronor. 

Årstillväxten för apoteksbranschen på nätet uppgick till 36 procent  vilket gör delbranschen till 2019 års vinnarbransch. Försäljningsandelen för läkemedel och apoteksvaror på nätet uppgår till 11 procent  och fortsätter att öka. Sedan 2015 har apotekens e-handelsomsättning ökat från cirka 85 miljoner kronor per månad till över 430 miljoner kronor i december 2019.

Trots att hemelektronik är en av de mest mogna delbranscherna på nätet med en e-handelsandel om 33 procent är det fortfarande en delbransch som har växt relativt snabbt. En förklaring till detta är det faktabaserade köpbeteende som präglat konsumenterna, skriver Postnord i rapporten.

Kläder och skor hade en tillväxt om 12 procentt medan böcker och media hade en tillväxt om 1 procent. Möbler- och heminredning växte med 14 procent och digital handeln fortsätter att ta andelar även om branschens tillväxt inte var lika hög som tidigare på grund av viss ekonomisk osäkerhet hos konsumentarna.

Dagligvaror hade en tillväxt på 22 procent, men tillväxten sker fortfarande från låga nivåer.

Apotea toppar inte oväntat listan över svenskarnas e-handelsfavoriter.

Att modebranschen är en mogen e-handelsbransch avspeglas inte minst på 20-topplistan över de mest populära företagen på nätet. Delbranschen har sex företag på topp-tjugo-listan med Zalando på plats 2 följt av H&M på plats 5, Boozt på plats 9 och ny på topp tio, Asos på plats 12, Ellos på plats 14, Nelly på plats 19 och Åhléns på plats 20.

I rapporten sias att e-handeln sannolikt kommer att nå milstolpen 100 miljarder kronor i omsättning under 2021.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Nyhetsbrev

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Arkiv

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Succé för tillfällig taxfreebutik i köpcentrum

Konkurrensverket granskar e-handeln

Ikea försöker sälja Norrlands största köpcentrum

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Bekräftat: Uniqlos öppningsdatum för andra svenska butiken

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Cdon lanserar fransk e-handelsjätte i Sverige

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Här byter Apoteket Hjärtat läge

Zalando öppnar fler butiker

På nytt jobb
Apoteksgrupppen värvar från Waynes Coffee

Se alla Företagens egna nyheter

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Sänd till en kollega

0.125