23948sdkhjf

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Hemelektronik växte mest i e-handeln i fjol sett till omsättning.

Den totala e-handelstillväxten för helåret låg på 13 procent, vilket innebär att den svenska e-handelsomsättningen motsvarar 87 miljarder kronor 2019 och landar strax under prognosen om 88 miljarder kronor. Detta enligt e-barometern från Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

70 procent av svenskarna e-handlar.

E-handeln svarar nu för 55 procent av den totala tillväxten i sällanköpsvaruhandeln.

Sällanköpsvaruhandeln som helhet utvecklades starkare med en tillväxttakt om 3,4 procent mot fjolårets cirka 2,0 procent.

Samtliga av de branscher som e-barometern följer visade tillväxt ifjol och mest växte hemelektronik, sett till omsättning, med en ökning om 14 procent i fjol till en omsättning om 17,8 miljoner kronor. 

Årstillväxten för apoteksbranschen på nätet uppgick till 36 procent  vilket gör delbranschen till 2019 års vinnarbransch. Försäljningsandelen för läkemedel och apoteksvaror på nätet uppgår till 11 procent  och fortsätter att öka. Sedan 2015 har apotekens e-handelsomsättning ökat från cirka 85 miljoner kronor per månad till över 430 miljoner kronor i december 2019.

Trots att hemelektronik är en av de mest mogna delbranscherna på nätet med en e-handelsandel om 33 procent är det fortfarande en delbransch som har växt relativt snabbt. En förklaring till detta är det faktabaserade köpbeteende som präglat konsumenterna, skriver Postnord i rapporten.

Kläder och skor hade en tillväxt om 12 procentt medan böcker och media hade en tillväxt om 1 procent. Möbler- och heminredning växte med 14 procent och digital handeln fortsätter att ta andelar även om branschens tillväxt inte var lika hög som tidigare på grund av viss ekonomisk osäkerhet hos konsumentarna.

Dagligvaror hade en tillväxt på 22 procent, men tillväxten sker fortfarande från låga nivåer.

Apotea toppar inte oväntat listan över svenskarnas e-handelsfavoriter.

Att modebranschen är en mogen e-handelsbransch avspeglas inte minst på 20-topplistan över de mest populära företagen på nätet. Delbranschen har sex företag på topp-tjugo-listan med Zalando på plats 2 följt av H&M på plats 5, Boozt på plats 9 och ny på topp tio, Asos på plats 12, Ellos på plats 14, Nelly på plats 19 och Åhléns på plats 20.

I rapporten sias att e-handeln sannolikt kommer att nå milstolpen 100 miljarder kronor i omsättning under 2021.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078