23948sdkhjf

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ökad trafik till butikerna med hjälp av digitala satsningar.

Lexington company ökade försäljningen under fjärde kvartal 2019 jämfört med motsvarande kvartal föregående år och mode- och inredningsbolagets arbete med konstnadsbesparingar, multikanalstrategi och att se över butiksbeståndet ger frukt.

Läs också: Lexington Company permitterar personal – minskar öppettider

Enligt ett tidigare kommunicerat besparingsprogram stänger bolaget butiker och under början av innevarande år stängs tre butiker varav en i USA.

USA-marknaden tynger bolaget och där koncentreras bolagets försäljning framgent på  online via egen och externa webbutiker. "Vi fortsätter aktivt följa lönsamheten i våra andra kvarvarande butiker", skriver bolaget i rapporten.

Under kvartalet öppnade bolaget outlet-butik utanför Helsingfors i Finland. 

Försäljningen i den egna webbutiken beskrivs som stabil i kvartalet och nya marknadsplatser ska ha bidragit positivt till försäljningsutvecklingen.

Läs också: Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Under helåret 2019 ökade försäljningen i den egna webbutiken med 21 procent och digitalt ökar affärsområdena home och fashion lika mycket procentuellt sett men heminredningsdelen står för den större delen av omsättningen.

Totalt ökade försäljningen för bolaget med 5 procent under kvartalet och i det egna butikerna ökade försäljningen med 3,4 procent i kvartalet  men i jämförbara butiker minskade försäljningen med 1,0 procent under perioden.

Bolaget har  minskat lagernivåer med nästan 10 procent sedan sista december 2018,heter det i rapporten.

”Att integrera den egna webshopen med de fysiska butikerna i flera olika projekt har bland annat lett till ökad trafik till de egna butikerna, och en ökad försäljning som följd”, skriver bolaget i rapporten.

Läs också: Lexington Company växte digitalt och med heminredning

Förutom att satsa på den egna webbutiken så lägger bolaget stort fokus på att nå en global kund genom olika marknadsplatser och e-handlare och lansering på flera nya ”marketplaces” följer under första halvåret 2020.

Under fjärde kvartalet, oktober till december, uppgick bolagets nettoomsättning till 80,8 miljoner kronor (76,9). Rörelseresultatet, EBITDA, uppgick till 5,8 miljoner kronor (5,8). Periodens resultat stärktes och uppgick till 5,5 miljoner kronor (4,2). Kampanjintensivt kvartal påverkade bruttomarginalen som uppgick till 66,5 (68,6) procent

I rapporten skriver inrednings- och modebolaget att affärsområdet fashion har en svagare utveckling än inredningsdelen och försäljningen minskade.Bolaget uppger att "flera återförsäljare  inom modesegmentet fortsätter att ha det tufft på marknaden vilket avspeglas i svagare försäljning av Fashion i de kanalerna". Modesegmentets omsättning  minskade  med 13 procent 2019.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Nyhetsbrev

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Arkiv

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Ikea försöker sälja Norrlands största köpcentrum

Konkurrensverket granskar e-handeln

Succé för tillfällig taxfreebutik i köpcentrum

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Bekräftat: Uniqlos öppningsdatum för andra svenska butiken

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Cdon lanserar fransk e-handelsjätte i Sverige

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Här byter Apoteket Hjärtat läge

På nytt jobb
Apoteksgrupppen värvar från Waynes Coffee

Se alla Företagens egna nyheter

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Sänd till en kollega

0.126