23948sdkhjf

Retaildagen: Kinaexpert om banbrytande koncept

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Michael Norris en av många experter som ska tala på Retaildagen om människan och tekniken inom framtidens detaljhandel.

En av talarna på vårens upplaga av Retaildagen är den internationellt uppskattade föreläsaren Michael Norris från Agency China. Resarch- och strategiexperten ska tala under rubriken ”What can Nordic retailers take away from China's New Retail”.

Läs också: Så kan en kedja öka med tiotals miljoner kronor

– Min presentation handlar om Kinas nya detaljhandel. ”New Retail” är ett koncept som är banbrytande i Kina men som essentiellt handlar om att använda både hög- och lågteknologiska metoder för att öka intäkterna och minska kostnaderna per kvadratmeter i en butik. Det handlar om att göra butiker eller nätverk så effektiva som möjligt med hjälp av digitaliseringen, säger Michael Norris.

Begreppet New Retail är sprunget ur Alibabagrundaren Jack Mas idé om att använda ett ekosystem av ny teknik, handelsplattformar, fysiska butiker, molnlösningar, logistik och underhållning och medier för en sömlös handel som kan beskrivas som omnikanal extra allt. 

Michael Norris menar att svenska och skandinaviska handlare bör fundera på hur det egna butiksformaten bäst kan nyttjas. I Kina sker mellan 25 och 30 procent av försäljningen av fast fashion online och stora klädbutiker och kedjor har drabbats hårt, menar han.

Därför konverteras underutnyttjade butiksytor och används av bland annat influerare och till olika sociala medier som vloggar. Det är bara ett exempel på hur e-handeln påverkat den fysiska handeln.

Läs också: Retaildagen: Hållbarhet, kundbemötande och enkelhet

– Men jag tycker att det är bra exempel på en särskild lyhördhet och ett out-of-the-box-tänkande som också kan vara lärorika för skandinaviska detaljister.

Norris menar att skandinaviska och europeiska detaljhandlare i allmänhet måste bli bättre på att använda och förstå vikten av kommersiella inlägg i sociala medier.

– I Kina är sociala medier och e-handel tätt sammanlänkade, så jag har sett den kommersiella effekten av köpbara sociala medier-inlägg från start, säger Michael Norris och tillägger att i takt med att exempelvis Instagrams e-handelsintegrationer blir allt smidigare, med ett klick för att lägga till varan i kundvagnen och ett annat för att betala, så kommer det att bli en riktig game changer för detaljhandeln.

Samtidigt är det viktigt att hålla fast vid kreativiteten och inte förlora kundmötet och Michael Norris menar att det inte är bara guld och gröna skogar med nya affärsmodeller.

Läs också: Retaildagen: ”Släpp kreativiteten lös”

–  New Retail är inte perfekt. Men det som är värdefullt är att detaljhandelns aktörer uppmuntras att tänka på nya sätt och påskynda införandet av ny teknik. Men det handlar mycket om att maximera intäkterna och minimera kostnaderna. Detta sker ibland på bekostnad av kundupplevelsen. Modellen ger skandinaviska detaljhandlare stora möjligheter att få till den optimala balansen mellan nytänkande, design, kundupplevelse och digitalisering. 

RETAILDAGEN

När: 26 maj.

Var: Vasateatern, Stockholm.

Moderatorer: Vanessa Leporati och Johan Kaij.

Bland talarna: Michael Norris, Agency China, Theresia Philip Månsson, Clas Ohlson, Carl-Johan Stålhammar, Coop, Magnus Wåhlander, Stadium, Karel Dörner, McKinsey, Eva Lundström, Scandic Hotels, Anna Dhyre, Coreworkers samt Åsa Parsmo och Sofia Valentin, Customer Experience First.

Information och anmälan: retaildagen.se

Arrangörer: Dagens Handel, Fri Köpenskap, Habit, Transport & Logistik Idag.

Mer om: Retaildagen
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Target stänger butiker på grund av upplopp

Matkasseföretag hämtar CFO från Speqta

E-handel för Flying Tiger

Jaktia i medvind – öppnar ny butik i september

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

Normal öppnar 10 minibutiker

Nyhetsbrev

1

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Arkiv

Polarn O. Pyret i Norge i rekonstruktion

Dotterbolaget omfattar 21 butiker.

Stabilt konkursläge men en andra våg hotar i höst

Tio nya Julavaruhus och fem nya Hööksbutiker under 2020

Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Förändringar i Väsby centrum – Willys tar över efter Coop

Hos dem ökar e-handeln mest

Footways omsättning backar

125 000 pandemianställda får fast jobb hos Amazon

Boohoo köper resten av snabbväxande Pretty Little Thing

Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

Cervera presenterar nytt affärsområde

Nytt cityläge för Kjell & Company

Här öppnar Glitter

Nätapoteket växer och flyttar till nytt lager

Nu öppnar Ronneby Outlet

På nytt jobb
Ny ordförande i Svenska Stadskärnor

Plus

Glöm inte uppgradera betallösningen i tid

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

1

Här byter Life läge

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Kungsängen till Åhléns

Ännu en Cykelringen-butik i konkurs

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Plus

E-handeln exploderar – men kan bli mer lokal

Jysk nära 150 butiker i Sverige

På nytt jobb
På ny post hos Elon

Gateau öppnar nytt – på nätet

På nytt jobb
Blir centrumchef hos Citycon

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.11